HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Solvarme m.m.
DennisP
Hejsa Heatpump.dk

Overvejer lidt, at anskaffe mig nogle solfangere.
Og da min VP installation, allerede er monteret med varmeveksler, ville det jo være nærliggende, at tilslutte solvarmen til denne også.

Men i et tidligere indlæg, her på siden, fik jeg fortalt, at det ikke ville give alverden.

Jeg har derfor overvejet lidt, også at udnytte solfangerne, til produktion af varmt vand.
Men da mit anlæg, er lidt kompleks, ved bl.a. at VP er placeret i en bygning, så har jeg et par spørgsmål.

Mit nuværende anlæg består af 3x200 meter slange, en Bosch EHP14 Jordvarmepumpe og en Stiebel Eltron 400L Buffer tank. Dette er placeret i en sidebygning, til mit stuehus, og varmen sendes så til stuehuset, via præisolerede rør.
Her opvarmer det så stuehuset, samt opvarmer 150L Vølund Centralvarme Vandvarmer, til den temperatur, som fremløb, nu engang tillader. Herefter ledes det varme brugsvand, så igennem en 150L Vølund El-vandvarmer, som så booster temperaturen til den nødvendige.

Alt i alt, ikke den optimale løsning, men nu engang, den eneste der er mulig, med min indretning, bygnings placering osv. - Dette kan således ikke rettes.

Min tanke er som sagt, så at montere fx. 2 x 20 rørs vakuumsolfangere, på taget af bygningen, hvor VP osv. er placeret (Denne vender stik syd, og er således optimal til dette)
Hertil vil jeg så placere en 300L vandvarmer, lige under solfangerne, ved VP.
Denne vandvarmer, skal så tilsluttes dels solfangeren og dels VP.

Dette formentlig give forholdsvis billig opvarmet vand, som så kan benyttes i det badeværelse, som også er placeret i sidebygningen. Dette badeværelse, dog kun i forbindelse med bl.a. gildesal, så ikke et der benyttes så tit pt.

Hertil vil jeg så montere solvarme systemet, til at køre gennem varmeveksleren på VP installationen. Måske giver den således ikke så meget, men noget må den jo da overføre til temperaturen på retur.

Nogen der har nogen indvindinger til min plan, såvidt??

MEN!
Min anden tanke, var så, at lave en isoleret 1" forbindelse mere fra stuehus til sidebygning, hvor jeg så tænker man kunne lade det varmevand, fra den nye solvarme vandvarmer, ledes til de tidligere nævnte Vølund vandvarmere i stuehuset.

Som jeg ser det, vil den næsten gratis vandopvarmning fra solen, jo så sendes videre, til min nuværende installation, hvor vandet forhåbentlig så er så varmt, at fremløb fra VP ikke sænkes yderligere i centralvarmevandvarmeren og at EL-vandvarmeren forhåbentlig ikke skal benyttes, andet end til, at holde temperaturen, hvis der i en periode, ikke benyttes varmt vand.

Men er jeg helt forkert på den??

Har også overvejet helt at fjerne de to Vølund vandvarmere, og så køre solvarme vandvarmeren, direkte på brugsvand systemet i stuehuset, men er bare bange for, at der så vil komme til at gå meget lang tid, før der kommer varmt vand i hanerne.
Der er jo trods alt 5-6 liter varmt vand, i de 10 meter 1" rør i jorden, mellem bygningerne, som jo nok, uanset hvor godt jeg isolere røret, vil tabe temperatur, hvilket vel så vil være med til at skabe ventetid på det varme vand + skabe ekstra vandspild.

Søger derfor meget gerne folks meninger, erfaringer og gode råd!
Spørg endelig, hvis der tvivl ift. mit indlæg, installation osv.

P.S.
Skønt, det har været oppe mange gange, i mine indlæg, så er jeg stadig ikke i tvivl om, at den bedste løsning, ville være at have VP osv. i stuehuset, men det er nu engang ikke en mulighed, så derfor er der ingen grund til at nævne denne løsning igen Smile
Placeringen er som den er på de forskellige komponenter, og forsøger blot at få det bedste ud af dette!
 
lars-jacobsen
Spændende tanker/projekt.
Inden du kommer alt for langt i specifikke løsninger, hvad er så værdien af den potentielle/maximale besparelse. Dette skal du lige holde op mod inversteringen. Solenergien er som sådan gratis, men det er anlæget jo ikke.
Varme produceret på VP som skal "erstattes" af ren solvarme giver lidt længere tilbagebetalingstider en de scenarier der normalt opstilles sammenligninger med (gas/olie).
Men når du har muligheden for at udvide med et solvarmeanlæg det og dit nuværende VP anlæg er forberedt med en veksler, ja så er den skitserde løsning da meget nærliggende.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Det var en mulighed.

Men optimalt bør din buffer sidde som parallel, til VP, og du skal have en ladepumpe fra buffer mod huset.

Så kunne veksleren monteres parallelt med varmepumpen. Veksleren skal så have sin egen lille pumpe. Du bør så sikre mod falsk flow både på VP og veksler, enten med magnet- eller motorventiler eller f. eks. justerbar kontraventil. Du skulle du nok kunne få noget realistisk ud af, og om ikke andet give din varmepumpe ret meget hvil om sommeren.

Besparelsen er så udhulet skrækkelig af at du delvis laver varmtvand med varmepumpen, men alligevel bliver det ikke så skævt idet du topper med elvarme. Så du får noget ud af det anyway. Og om ikke andet får jorden lidt hvil om sommeren, hvilket hjælper til at du holder lidt bedre brinetemperatur længere hen på året.

Så ved GDS fornuftig løsning. Skal du købe hele installationen får du noget lang tilbagebetalingstid.
 
hamselv
Systemet udmærker sig ved at kunne køre med nærmest ingen styring.

En simpel differenstermostat kan start/stoppe solfangernes ladepumpe. En termostat starter ladepumpen fra veksleren. Varmepumpen mærker selv når returen er varm og slukker. Ellers kan du med et relæ tvangsslukke den ved at trikke EXT1 indgangen.

Køber du alligevel en soltank, kunne du med fordel overføre overskudsvarmen med øvre spiral og så droppe pladeveksleren. Det lille trick har vi lavet før. Det virker glimrende. Det var så sammen med VELUX solstyringen, og den har alle de funktioner indbygget man skal bruge. Der skal så bare lige et lille relæ ind, hvis du vil tvangsstandse VP'en.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,763 Unikke besøg
XHTML CSS