HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Danfoss DHP-H opti Pro+ 8kw
Soren_Oern
Hej Heatpump guru'er,

Vi er ved at bygge nyt hus, og er lidt i tvivl mht. varmeanlæg. Jeg havde først overvejet pillefyr + solvarme, men kan se at det omtrentligt render op i det samme som et jordvarme anlæg. Og da jeg allivele får gasogen kedel på akku tank på også, så vil jeg helst at jeg har et anlæg der kræver minimum vedligehold så der er varme til fruen og ungerne når jeg rejser med firmaet. her tror jeg jordvarme slår pillefyret (på komforten).

Huset er på 177 kvm (BR15) samt integreret opvarmet garage på 80 kvm (kun "normal" isolering i denne). De har beregnet at vi skal ha en 8 kw jordvarme pumpe med 400 meter slanger (vi har ret fedt ler der hvor slangerne skal ligge).

Vi har så set på den i overskriften nævnte jordvarme. Den har 180 liter VVB indbygget, men jeg er kommet i tvivl om det er nok da vi får et lille hjørne spa. Jeg har søgt en del her på forum, og set at der var en der havde en lignende mængde VVB, og den kunne han fylde sit spa og herefter tage 4x brusebad i rap inden han begyndte at få lunkent vand. men vandet i sådan en jordvarme VVB er jo ikke så varmt (45-50 grader?) så selvom man blander koldt vand i får man vel kun 250-280 liter ud af den.

mine spørgsmål:
1. Er 180 liter "nok" på ovennævnte jordvarme nu da vi har spa? Vil vi tit løbe "tør" for varmt vand? Danfoss bryster sig af at den er hurtig til at lave varmt brugsvand, men hvad er hurtig? Smile

2. Jeg har talt med Danfoss, og de siger at jeg kan sætte solvarme, brændefyr, gas etc på som "forvarmer" til jordvarmepumpen (eventuelt via deres extender / buffertank). Jeg har adgang til fastbrændsel og min plan var at installere en gasogen kedel på en 2000 liter akkutank til at hjælpe lidt med vinter fyringen. Danfoss manden siger at jeg, hvis jeg har en akku tank, ikke behøver deres extender løsning (Buffer) da jeg kan koble jordvarmen direkte til akku tanken, og bruge denne som buffer når der er varme i. Hvad giver det, og kan det betale sig? Jeg vil så sætte solvarme på eventuelt så der er lidt varme i toppen af akku'en også om sommeren, så jordvarmen eventuelt ikke behøver hente varmen ude under plænen - vil det give mening?

3. Om vinteren når jeg fyrer med fastbrændsel i akku tanken, giver det mening at lade jordvarmen køre på det varme jeg genererer i akku tanken? (80-90 grader varmt vand) eller er det for voldsomt, skal man lade det gå direkte på hus istedet?

4. Hvis jeg får sådan et setup her, så har jeg kun den 180 liter interne VVB, er den dyr at varme op med jordvarmen om vinteren, eller giver det et tilskud hvis der er varme i akku tanken som den kan bruge som buffer / forvarme? og kan man det hvis den er f.eks. 90 grader varm i toppen?

Håber der er nogle varmepumpe genier der har lyst til at give mig deres besyv med, det vil jeg sætte stor pris på Smile

På forhånd tak,

Mvh
Søren
 
lars-jacobsen
1:
Her er er lidt faktuel oplysning på min pumpe og modellen et nr. større. De er godt nok af en anden fabrikat og lidt ældre teknik ifht. Danfoss´n men det kan da give en indblik i kapaciteten :
Varmt vand
Maks. ydelse uden/med elpatron kW:
7,0/16,0 8,4/17,4
Maks. udløbstemperatur uden/med elpatron °C:
58/65 58/65
Maks. varmtvandsmængde l/min:
12 12
Nytteindhold varmt vand l:
163 163
Udtaget vandmængde ved 45 °C, beholdertemperatur 60 °C, uden ekstra elpatron l:
205 205
Vi har også et hjørnespa og det kan altså godt tømme den alm. indbyggede beholder på 163 l og få den til at gå i knæ = koldt vand ud af hanen. Det betyder ikke så meget da vi også har elvarme patron indbygget i spabadet så det spæder op og vedligeholder temperaturen.
VP laver så varmt vand imens vi sidder i karet, men det kniber altså hvis nogen skal bruge VV samtidig. Så går der lige en lille ½ time.
Men Danfoss har jo en lidt større beholder, ny forbedret teknik så den gør det formentlig hurtigere.

2:
? pas.

3:
Du har ikke noget at bruge så varmt vand til i huset, så det skal/bør hældes på akku tanken. Og hvis akku tanken har så høj en temperatur vil VP slet ikke køre.

4:
At producere varmt vand med en VP er samme pris uanset sommer eller vinter. VP har en dårligere COP jo højere temp. den skal lave. Min har ca. 2 her om sommeren med kun VV produktion ifht. 3,5 om vinteren hvor den også laver lavtemperatur gulvvarme.
Der er flere måder man kan minimere energiforbruget, om det er forvarme af de kolde vand via solvarme, eller via en akku tank må man regne lidt på.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
I et hus efter BR15, må forventes et lavt energiforbrug. Derfor skal du kun bruge jordvarme - direkte på gulvvarmen. Glem alt det andet - du vil aldrig få tjent merinvesteringen hjem igen.

Du skriver ikke hvor stor din spa er ? Så det er ikke mulig at komme med et fornuftig gæt på, om 180 liter er nok.

Varmtvandsproduktion med vp er meget billigere om sommeren end om vinteren. Brine og kold vand om vinteren er måske 0 gr. - om sommeren op til 15 gr. Det giver en kæmpe forskel i både effekt og pris.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Soren_Oern
Tak for jeres indlæg Smile

Lars:

Jeg har fået byggefirmaet til at lave en pris på en Danfoss pumpe uden integreret VVB, og så en ekstern 300 liter VVB. Så burde der være nok til spa + et bad?

Mht. det varme vand, så formoder jeg at VP selv kan blande det? Danfoss anbefaler max 8 kvm solvarme til deres "Extender (buffer) og den er kun på 300 liter mener jeg, og der kan 8 kvm solvarme nemt skyde det op mod kogepunktet. Jeg troede styringen kunne håndtere det uanset temp i bufferen? (jordvarmen skulle jo ha sin "ekstern" snabel ned i akku'en og så suge varme herfra når der var noget at hente - men måske det ikke fungerer sådan?)

pmp:

huset er rigtig nok BR15, men garagen har ikke ligeså ypperlig isolering - og den vil jeg gerne have lidt varme i ligeledes, og er bange for den er for dyr at ha varme i om vinteren? Altså den er jo fint isoleret i gulv og vægge, men "kun" 120 mm på loftet (så der er lidt afstillingsplads til diverse skrammel).

mht spa så vil jeg få installeret en DHP-L opti pro istedet, den er uden intern VVB, og der bliver så sat en 300 liter ekstern op. (mener Opti'erne bruger 45-50 grader i VVB, og en gang ugentligt booster den så for at sikre at der ikke er legionella halløj) men lad os sige 45-50 grader vamrt vand 300 liter, det burde da være nok når det først bliver blandet til den temp man nu bruger i spa/bruser?


Tak begge to!

mvh
Søren
 
pmp
Din garage er langt bedre isoleret end mit hus, så hvorfor tror du ikke jordvarme er den billigste opvarmningsform i garagen ?

Det er dine penge - og sælgerne tager gerne alt hvad du vil give dem - men hvorfor gøre en dårlig investering.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
Med en extern vvb på 300l har du helt sikkert rigeligt.
Min pumpes elpatron er også indstillet så den ført træder til efter 5 timer eller sådan noget. Hvis den blev aktiveret ville jeg formentlig kunne holde tappe temteraturen oppe, selv med et fyldt spa kar. Men det koster kr. så i dette tilfælde må comforten vige. Andre gange er det omvendt.

Pmp har helt ret mht betingelserne for at producere varme er betydelig bedre om sommeren pga højere brinetemperatur. Den parameter tænkte jeg ikke lige på.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Det er mig der har nævnt en andenhåndsberetning fra en kunde der har et stort hjørne SPA, vistnok +250 m² hus, to voksne + 2 børn. VPén er en HE C9, med indbygget 185 liter tank. Det er den ene af to kunder, for hvem det er lykkedes at tømme tanken i en varmepumpe af den størrelse. Som sagt fyldte man karret og serie-brusebadede. Og det var så brusebad 4 eller 5 den døde (den er så klar 35 minutter efter igen).

Nr to vi kender, har en gammel HT+C9.
+8 - 10 lastvognchauffører + nogle koner der skulle bruses inden havnefesten, gav lidt vandproblemer til sidst.

Ellers har vi en tilbagemelding fra en med en HT+7 og en HT+C6. Begge steder kan man fylde spaen og må så vente ca 3 kvarter på bruseklar vand. Det ene sted bruger man så spaen ugentlig, og lægger dette lige efter varmtvandsspidsen. Så er det elimineret.

Et andet sted med bodybruser og sommetider huset fuld af gæster, har tilbagemeldingen været at en HT+C11 (også 185 liter) ikke kan tømmes.

Med mindre man har et meeeeget stort SPA er 185 liter fint. Jeg selv har 286 liter med 150 i kappen. Og her kan seriebadning med tre x teens + to voksne ikke engang forskrække Vp'en.

400 meter er til gengæld ikke meget i LER. Der ville jeg gå højere.
 
Soren_Oern
Hej hamselv,

tak for dit indlæg.

Jeg har fået sammensat en Danfoss opti pro+ DHP-L uden indbygget VVB, og med ekstern 300 liter VVB med 2 sløjfer, hvis jeg engang ville sætte solvarme på. Så satser kraftigt på det burde være nok.

Jeg forstår ikke (det skal siges jeg er ny på jordvarme fronten) det med at 400 m ikke skulle være nok i ler. Har læst flere steder at ler er en af de bedre jordtyper til jordvarme? Men det er måske forkert?

tak Smile

Mvh
Søren
 
hamselv
Ja det er forkert. Det har flere måttet sande (deriblandt mig selv). Jeg er velsignet med det stiveste gule Lillebælt-ler. Og det er skam mægtigt frodigt her, faktisk noget af det aller aller bedste landsbrugsjord. Men dette jord ligger ovenpå ren klistret ler. Og ulempen ved ler, er at vandgennemstrømningen i dette er utrolig træg. Derfor skal der større slangelængder til (og dermed mindre belastning pr løbende meter slange). Dette er almindelig kendt. Jeg bruger noget så rigeligt som 600 meter til en 9 kW'er, der så oveni er spændt pænt hårdt for. Det giver lidt kriminelle brinetemperaturer og nogen træghed med at komme op igen efter en hård vinter. Ved opgravning til slangerne (ikke her, men et andet sted), kan vi konstatere nogen skælfrysning om slangen, når det er ler. Så brug da de par tusind ekstra og få hundrede meter mere i.

Hvad med buffer?
 
allankj1
Hvad er kriminel brintemp. i din verden Hamselv?
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Jeg synes minus er noget lort. Og jeg synes minus 4 - 5 stykker ud af varmepumpen er kedeligt. Specielt når jeg ved det kan være bedre. Det går mig på nerverne når Karsten ringer og fortæller mig at hans brine i januar er +3 og han aldrig har set minus hverken ud eller ind (søvarme). Så kan jeg gå ud til min gamle 9'er og se at det kommer ind med minus et par stykker og ud igen med minus endnu koldere. Og jeg er ikke engang ramt. Der har været langt styggere eksempler her på heatpump.

Iøvrigt skriver jeg "lidt kriminelle".
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,440 Unikke besøg
XHTML CSS