HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
luft/vand til sommerhus.
olejakobsen
Hej
Vil lige høre om der er nogen der har en god ide til en lille varmepumpe i et ældre sommerhus på 75 m2 med gulvvarme, som bruges som helårshus af 2 personer. Der er monteret brændeovn som evt kan suplerer. Evt kun til opvarmning altså uden brugsvand.


Hilsen Ole
jakobsen
 
hamselv
Hvorfor så ikke bruge en luft/luft? Der får du en god en for færre penge.

Hvis du så har lavet gulvvarme og bare skal forsyne dette, har jeg med held brugt en Panasonic LV. Men synes ærligt talt de der billigere varmepumpe støjer ganske forfærdentligt, sammenlignet med dem vi ellers monterer.
 
hamselv
Hvis jeg havde grunden, ville jeg vælge en lille jordvarme. Det er meget bedre. Og sammenligner du med de helt tyste LV'ere er det endda nogen gange billigere.
 
olejakobsen
Hej

Der er allerede forberedt med slanger i gulvet, dog intet andet.
Jordvarme er ikke muligt.

Syntes det må være bedre med gulvvarme end en luft luft varmepumpe.
Er bare bange for at en 7kw panasonic bliver for stor.
jakobsen
 
olejakobsen
Hej

Pioneer har også en 6 kw måske det var noget??
jakobsen
 
hamselv
Hvis ikke du skal tage hensyn til naboerne, så kunne det være en mulighed. Min erfaring siger mig så at Panasonic'en ville være det kloge valg. Men vær obs på at der skal være A-pumpe i dit hydromodul. Jeg ville så sætte en lille buffer og lade varmepumpen køre ind på den og derfra køre gulvet. Så er du sikker på det bare spiller. Har lavet den fineste lille renoverings opgave på Samsø, hvor vi hev en Clivet ned, der var installeret fuldkommen skørt. Efter ombygning af hydromodulet sådan der var A-pumpe i, ombyggede vi rørsystemet sådan det bare var topdollar. Det kører med standard gulvvarmemanifold og telestater. Fødepumpen er så en Wilo Pico, der regulerer nok så nydeligt og tilpasser sig belastningen. Bufferen er en standard Metro. Men der ville jeg så nok foretrække en rigtig buffer, med 4 studse, sådan du kan adskille hydraulisk. Efter at vi havde fået fejlsøgt og rettet alle de fejl byggefirmaet havde formået at lave blev det rigtigt godt.

Pioneeren har jeg set på, men kollegaerne har frarådet mig denne. Har også nærstuderet nogle andre kinesere, der kan skaffes for færre penge end mærkevarerne, men fandt ikke det var noget jeg skulle lægge navn til. Panasonic'en finder jeg ok, selvom deres vejledning og betjenings platform er mod min overbevisning (jeg synes styringen skal tale dansk i klartekst og vejledningen skal være entydig og gennemskuelig). Men skal man have noget relativt billigt, finder jeg Panasonic'en egnet. At den måske er i overkanten ydelsesmsææigt er underordnet, da den selv regulerer ydelsen. Og laver du den med en lille buffer, er installationen idotsikret (undskyld udtrykket), og du har sikret dig at varmepumpen har ordentlig arbejdsforhold og evne til at kunne afrime effektivt.
 
olejakobsen
Hej

Jeg må nok hellere se lidt nærmere på panasonic
jakobsen
 
olejakobsen
Kunne bruge Bosch 120L buffertank.
jakobsen
 
hamselv
Hvis det er den med fire studse i toppen - JA. Den er rigtig god til sådan noget. Desværre ser vi ofte at man fifler og bruger uegnede buffere. Det er ikke altid så heldigt - funktionsmæssigt.
 
olejakobsen
Hej

Det var den med 4 studse i toppen jeg tænkte på.

Kan nu ikke finde så meget om den 7 kw panasonic, der dukker kun 9kw op.
jakobsen
 
hamselv
Skal lige prøve at fange Jesper imorgen og se om han kan opklare lidt om hvad de har.
 
olejakobsen
Hej Hamselv

Har du forhørt dig?
jakobsen
 
hamselv
Fik ikke næverne i ham, men spørger imorgen.
 
hamselv
Kinnan har en bette 5'er, lidt lig deres lille luft/luft. Altså sådan noget der lidt ligner Pioneeren. Synes så Panasonic hydromoduler ser noget mere færdige ud. Fås åbenbart både med og uden brugsvand. Får noget teknisk fra Robert, så skal jeg lige analysere lidt på det.
 
olejakobsen
Hej Hamselv

Lyder super.
jakobsen
 
olejakobsen
Hej

Kan overhovdet ikke finde noget info på den 5 kw fra panasonic.
jakobsen
 
olejakobsen
Tak for hjælpen.
jakobsen
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,209,528 Unikke besøg
XHTML CSS