Da jeg for nylig skulle finde en varmepumpe til mit byggeprojekt var jeg også omkring muligheden at importere fra udlandet. Det kom jeg fra.
Der kan da godt spares lidt penge, men pludselig står du med et udenlandsk firma og en fremmed købelov som du skal forholde dig til. Maskinen bliver en "bygherre" leverance, og skal så installeres af en, der ikke selv har leveret den.
Hvis skidtet ikke spiller, så har du en oplagt ping-pong, hvor installatøren kan kaste skylden på maskine og producenten kan påberåbe sig forkert installation. Dette henover landegrænser og lovgivning som hverken du eller installatøren er fortrolig med. Det er opskriften på et mareridt, og jeg skulle ikke nyde noget af det!
Find en seriøs varmepumpemand/-firma, der har noget erfaring og viden om tingene. Lad samme mand/firma levere isenkrammet og foretage installationen. Så har du ét sted, hvor du skal henvende dig, hvis der er problemer, og du er indenfor den danske lovgivning, som nok er den du kender bedst.
Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
|