HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Påfyldning af sprit
Clato
Jeg har netop gravet 3 kredse slanger ned på 200 meter. Jeg står selv for installationen, med god rådgivning fra grossist og Danfoss. Men har fået en 200 liters tromle og ved ikke lige hvad der skal til af pumpe for at fylde slangerne ? Og der skal vel også bruges en svamp til at trykke lufthuller væk ?

Mvh Claus
 
hamselv
...næh hvorfor? Men du er jo selv rådgiver så du ved jo hvordan!

Vi andre stakler medbringer et kraftige pumper, slanger pumper mv (+ en del års erfaring).

PS: Svampe har vi aldrig brugt, men vi har efterskyllet og filtreret efter en del der havde!
 
hamselv
Den sidste GDS'er jeg havde, startede med at grave sin egen slange over, og grave sig selv inde i et hjørne. Så måtte der proffessionelle til . Dernæst måtte vi ud i tre forsøg med utætheder og alt mulig forkert inden vi kunne trykke på startknappen. Slutteligt bøffede vi myndihederne og gik så glip af ret mange penge i rabat på ellen. Vi passede så heller ikke eftersyn og pissede så en middelsvær formue væk i elpatron pga ringe indstillinger. Gætter på at resulterende pris var grufuldt højere end end fastpris på én der beskæftiger sig med den slags til dagligt. Og bundlinien på sigt var helt skør.

Undskyld, men kunne ikke nære mig. Men hverken grossisten eller Danfoss møder du ved købmanden og ser i øjnene.
 
hamselv
Iøvrigt tre kredse? Hvilken størrelse slange? Hvis man brugte 2 x 300 meter i ø40 ville selv en ret tryksvag brinepumpe klare dette, og så kunne brine kredsen lade sig balancere sådan indreguleringsventiler ikke skulle bruges. Snakker vi ø32 kredse, er 200 liter sprit sådan temmelig rigeligt.
 
Clato
Hvis du bare skal svine mig til, så lad være med at svare. Jeg er uddannet smed og min far en erfaren vvs mand, så helt dumme er vi ikke !! Din manglende evne til at svare på en ordentlig måde, gør at du aldrig vil blive bedt om et godt råd. Jeg er ny på dette forum og troede egentlig at man blev budt velkommen på en anden måde......
 
Chr
Nu spørger du i et åbent forum, og så må man forvente at svareren giver sit besyv med.
Hamselv giver sine erfaringer med lav-det-selv projekter, og du kan tage dem eller lade dem ligge.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
allankj1
Nu har jeg selv fået hjælp mange gange af hamselv og mange tak for det. Det har været rigtig god hjælp.

Tror måske bare hamselv lige havde en off day i dag. Og synes også at svaret måske var lidt groft og det virkede lidt som om der var en der havde ondt i r...... over at der var en der lavede GDS her og ikke købte professionel hjælp. Det er jo ikke alle GDS'er der er helt dumme. Eksempelvis kender jeg PMP herinde fra personligt og hans GDS installation er der mange installatører der kunne lærer noget af.

Har i øvrigt i dag lige startet en Metro Therm pumpe op (samme pumpe som PMP's) og den installation var sku heller ikke helt optimalt. Eksempelvis var der 2 cirk. pumper på selvom der var tale om et helt nyt hus med 100 % gulvvarme, og en føler der manglede for optimal drift. (havde lige PMP med på telefonen så han kunne fortælle mig lidt om varmepumpen og installationen og hvad der kunne gøres bedre).
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Nu skrev jeg under svadaen om alle ulykkerne:

Undskyld, men kunne ikke nære mig. Men hverken grossisten eller Danfoss møder du ved købmanden og ser i øjnene.

....og ja, jeg hjælper gerne (og iøvrigt formentlig alt for meget). Og nej, jeg har intet mod GDS.

Jeg er ikke vidende om hvilken metodik Danfoss fordrer. Jeg kender den til os beskrevne metodik. Denne har vi så iøvrigt forfinet med voldsom stor succes. Og kan stadig prale af 0 fejl til dato på brinepumper. Og det kan vi jo langt prale af er tilfældet hos vores søsterfabrikat. Årsagen dertil er udelukkende manglende omhu ved nedgravning, montage og påfyldning.
 
hamselv
Men omkostningen ved selv at rigge en god fylde-rig an er intet mindre end stor. Og vil du overholde kommunens krav hedder det trykprøvning med rent vand, og så efterfølgende udskiftning til brine. Faktuelt er det vist kun undertegnede der har lavet en metodik til dette (denne bruges altid ved fyldning af anlæg med brønde og anlæg vi ikke selv har lavet).

Kloge mennesker vil så sige, på med spritten og trykprøv med den. Men læs bekendtgørelsen - den går altså ikke.

Men har du adgang til halvstore pumper, blandekar, halvstore slanger kan man sagtens selv. Men får du ikke luften ud, kommer den ikke ud af sig selv. En gennemgribende skylning af 13 km slange lærte os at et dårligt fyldt anlæg har luft i sig, selv efter 28 år. Og der hvor du har luft, er slangerne ineffektive.
 
lars-jacobsen
Hvis man (Clato) læser et par installation vejledninger fra forskellige varmepumpe leverandører, vil man se hvilken "metodik" man kan/bør benytte til det givne anlæg. Denne er i nødvendigvis i overensstemmelse med lovgivning på området, men det må man så forholde sig til.
Flere grosister har i øvrigt også "fyldestationssæt" som de lejer ud, hvis det ikke lige er noget man har.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Korrekt Lars, man sælger også fyldestationer. Meeeeen det er oftest for klejn. Du er bedre kørende med større pumper, større slanger osv osv.

Vi har skam også en "skraldespands fylder". Men større pumpe. Større slanger. Vi har også et 400 liter kar og to forskellige pumper dertil. En stor og en meget stor. Min føde slange er der en 2,5" vakuum slange. Mit "servicekar" har et mindre kar, men stadig en temmelig vild pumpe. Dertil anvender vi altid filtre.

Du skal have masser af flow. Der skal holdes høj renhed.

....og så fordrer bekendtgørelsen altså at der anvendes rent vand til trykprøvning. Det har jeg ikke set nogen tage stilling til hvordan de klarer (det gør man så heller ikke, men trykprøver med brine).
 
hamselv
Efterskylning med servicekarret på Bosch VP. Læg mærke til brinens farve
hamselv tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,279,380 Unikke besøg
XHTML CSS