HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Luft/luft som varmeindvinding (nilan vpl-15 vs. Genvex ge premium 2)
Dalle85
Hej alle,

Første indlæg her. Vi er ved at forberede nybyggeri og i den forbindelse er jeg ved at forberede mit HVAC anlæg. Jeg vil høre om jeres tanker til min plan om ventilation.

Vores tilbud er med et Nilan Comfort 300, men da det er et lavenergi klasse 1(+) hus, er jeg bange for der bliver lidt lummert indenfor i sommermånederne. Derfor vil jeg have et ventilationsanlæg med indbygget Varmepumpe. Jeg har overvejet et Nilan VPL-15 Med heatpipes eller genvex ge premium 2. Nilan er billigere, men genvex'en er så vidt jeg kan se lidt mere økonomisk. Tanken er at det hovedsageligt skal bruges til køling om sommeren. Om vinteren skal det kunne klare sig (det meste af tiden) på varmeveksleren. Der vil blive lavet aftræk fra solcelleinverteren så jeg får mest muligt ud af den energi jeg indfanger. Primær varmekilde vil være jordvarme og varmefunktionen i ventilationsanlægget vil udelukkende være til komfort på meget kolde dage.

Nogen der har erfaringer med de to eller andre alternativer? Kan det overhovedet betale sig at ofre de 15-25000 ekstra for at få sommerkøling i anlægget og kan det holde samme nyttevirkning om vinteren som passiv genindvinding hvis jeg slukker for kompressoren når det er koldt udenfor?

Jeg har læst at der er en del der kæmper med højt elforbrug. Er der nogen der ved om det udelukkende er et spørgsmål om indregulering og at man har kørt med kompressoren uden at det er nødvendigt.
 
allankj1
En hurtig kommentar. Et Lavenergi klasse 1(+) hus med sommerkøling. Ja så behøver jeg ikke sige mere men så er der nok ikke så meget lavenergi i huset som der er på papiret.

Varmefunktion i ventilationsanlægget ??? Hvorfor ??? Du er ved at bygge et lavenergi hus. Kan jordvarmen ikke klare varmen i huset så er det enten ikke bygget tæt nok eller også er dit jordvarmeanlæg er for lille.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Dalle85
Jeg har et par kolleger der begge har bygget Lavenergi 1 huse og som begge lider under at det ikke er til at holde køligt når det er rigtig varmt udenfor. Så jeg stiller mig en anelse undrende overfor din kommentar?

Det er ikke et spørgsmål om at spare penge, men om at blive mere eller mindre selvforsynende med energi uden at gå på kompromis med komforten. Jeg ikke skal være underlagt svingende priser i energimarkederne.

Det kan, som en helt generel betragtning ikke betale sig rent økonomisk at køre jordvarme i et så moderne hus, hvis man bor i et område med fornuftige fjernvarmepriser, med de nuværrende energipriser. ROI på jordvarmen med 6 kW solceller, ingen effektsvind i solcellerne og ingen serviceomkostninger inkluderet i jordvarmen er ca. 23 år i det mest optimistiske scenarie. Så er jeg slet ikke begyndt at snakke forrentning på omkostningerne. I Det realistiske scenarie er der slet ingen tilbagebetalingstid fordi anlægget vil være udtjent før det er i nærneden af at have betalt sig selv hjem.

Men ser man på prisudviklingen på specielt strøm, så er det ikke svært at se at det engang i fremtiden vil være en god forretning at lave sin egen energi. Desuden kan man med grøn samvittighed være et energisvin når man laver sit eget. Så kan jeg tillade mig at have sommerkøling på og fylde spabadet når jeg lyster.

Varmefunktion i ventilationsanlægget - jeg har været ude og "flå stikket ud" på mine forældres Genvex da der var -15 grader udenfor og der kom køleskabskold luft ud af alle huller! Så derfor skal der være en varmeflade i - igen, udelukkende for komfortens skyld.
 
allankj1
Til en Nilan 300 med CTS Styring står der følgende:

I menuen LUFTSKIFTE sættes temperaturer som anlægget skal styre efter. Minimum indblæsningstemperatur sommer
og minimum indblæsningstemperatur vinter samt hvilken temperatur bypass spjældet skal lukke ved.
Ved temperaturer under den valgte under min. sommer vil bypass spjældet lukke og køre varmegenvinding.
Ved temperaturer under den valgte under min. vinter vil bypass spjældet lukke og køre varmegenvinding.
Ved temperaturer under den valgte under sommer vil anlægget køre efter vinter og omvendt

Se mere her.

http://dansk-klima-energi.dk/files/brugervejledninger/quick_guide_comfort_300-600__2_.pdf
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Dalle85
Jeg er klar over at det kan koble bypass til og fra, men det ændre ikke på at når du kommer ud over din varmevekslers ydeevne, (eller med andre ord når indsugningsluften er for varm/kold) så vil du stadig ende med at få enten for varm eller for kold luft ind hvis du vil have konstant luftskifte. Jeg kan selvfølgelig bare slukke ventilationsanlægget når indblæsningstemperaturen bliver for kold/varm, men så forsvinder hele ideen alligevel.

Jeg vil have en behagelig indblæsningstemperatur konstant, uanset hvor varmt eller koldt det må være udenfor. Det problem kommer man ikke rundt om uden et aktivt anlæg, med mindre du har en overdimensioneret varmeveksler (hvilket stadig ikke hjælper i sommermånederne uden en køleflade). Jeg vil ikke accepterer 10-15 grader i indblæsningsluften om vinteren da det giver træk i hele huset.

Se det som tilsætningsvarme/kulde på de dage hvor varmeveksleren ikke kan følge med til at håndtere luften.

Det jeg ville høre var om der var nogen der havde erfaringer med om anlæggene kan køle luften tilstrækkeligt til at det kan holde huset koldt om sommeren.
 
lars-jacobsen
Kan godt følge dig i din tankegang med at blæse (for) kold luft ind. Men det burde ikke gøre noget hvis det er dimensioneret korrekt. Hvis det giver træk er det dimensioneret forkerrt (for høj hastighed). Mht. at veksleren ikke kan følge med temperatur mæssigt, ja så klarer din normale rumopvarmning dette. Det er ikke anderledes end hvis du havde luftet ud på gammeldags maner - åbnet vinduerne.
Man kan selvfølgelig også vælge at skrue ned for luftskiftet så vekslerbelastningen ikke er så høj og på den måde få højere indblæsnings temperaturer. Så kommer man måske i karambolage med nogle BR regler, men i praksis er luftfugtigheden meget lav om vinteren ved frostgrader. Eller rettere luften er mere tør og kan indeholde meget mere fugt når først den er blevet varmet op fra - grader til +20 end ved efterårs temperaturer fra 5-10 grader med 80-90% RH.
Hvis ikke der er trækgener/problemer, ja så bliver der jo en ren energiøkonomisk beregning mellem hvilken varmekilde der billigst kan give tilskudet. En el/vand hedeflade i ventilationen (VP i VPL-15) eller husets normale VP, fjernvarme, gasfyr mm.
Mht køling om sommeren, ja så er det et helt andet (kendt) problem i lavenergihuse, med store vinduer mod syd. Her er det ikke sikkert det er nok med bypass køling, og man derfor må ty til andre metoder. Om det er køleflade i ventilationsindblæsningen, jordkøling ala airvex elller måske enda frikøling i gulvarmeslangerne (via varmepumpen) ja det afhænger igen af hvad man mest er til (økonomisk).
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
For 25 år siden hev jeg stikket til elvarefladen i mit genvindingsanlæg ud. Og ja når det er -15 graders frost udenfor så er indblæsningsluften da kold, men den kolde luft falder jo ned og bliver opvarmet f min gulvvarme så træk oplever vi stort set ikke.

Vedr varmegenvindings anlæg med varmepumpe, så har jeg hørt både herinde og fra bekendt som har en nilan at strømforbruget kan være meget højt.........

Vedr køling på en feks 30 graders sommerdag, da tror jeg du skal få beregnet hvormeget køleeffekt du egentlig har brug for for at køle lige netop dit hus ned til feks 20 grader. Jeg tror du bliver overrasket over hvor mange kWh der egentlig kræves især hvis du har mange sydvendte vinduesarealer.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Chr
Jeg har selv et nybygget 2015 hus med store vinduer.
her klares "kølingen" med to motorstyrede Velux-vinduer i kiploftet samt et åbent vindue eller to i tilstødende rum. Skorstenseffekten giver et godt gennemtræk. Det fungerede fint her i sommers, også da der var varmest.

Køling med ventilationsanlægget har kun en lille effekt. Luftmængden er for lille (for lav puls) til at det har nogen mærkbar effekt. Den mest signifikante virkning er at luftfugtigheden sænkes, hvilket giver en oplevelse af lavere temperatur.
Vil du sænke temperaturen mærkbart, så supplere du med en luft/luft pumpe, der kan præstere noget alvorligt, både på effekt og luftmængde.

Jeg har ingen problemer med kold luft ind. Nok kan temperaturen komme lidt ned på indblæsningen, når det er bidende koldt udenfor, men det er ikke noget der giver dis-komfort. Jeg oplever meget voldsommere kuldenedfald i "almindelige" huse med 2-lags termoruder.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Der er mange gode ting, myter og andet skrevet ned her.

Som Chr så rigtigt skriver er luftmængden der er til rådighed i et boligventilationsanlæg ganske simpelthen for lille til at yde nævneværdigt set med køle øjne. Omvendt vil en sænkelse af den relative fugtighed give noget på den sensitive side. Hvorfor nu det. Jo, hvis du fjerner lidt af vandet i luften i huset, føles det mindre trykkende og kroppens eget klimaanlæg (sved) virker pludselig langt bedre. Som et godt eksempel vil besøg i et bolsjepakkeri en tordenvarm sommerdag være et mønstereksempel i hvad kroppen opfatter. Man føler det er regulært koldt i et lokale hvor den faktuelle temperatur er 27°, hvis vandet er pillet ud af luften. Et eksempel mere, er groft underdimensionerede ventilationsanlæg til kontorbrug - f. eks Horsens Hus, hvor bygmester bad om to gange luftskifte i et glasbeklædt højhus. Rent kølemæssigt burde man nok have været på 8 - 10 gange hvis varmen effektivt skulle fjernes. Løsningen blev at lave klimatisering af indblæsningen, med fokus på affugtning. Og jeg kan garantere at man ikke er i tvivl om det er i drift eller ej. Aircondition er det ikke, men det hjælper fælt på oplevelsen.

I Chr's tilfælde er anvendt gode indblæsningsventiler af anerkendt fabrikat, i dette tilfælde HALTON bagkant indblæsninger og ULA ventiler. Disse udmærker sig ved at have nogen impuls og derfor evnen til at håndtere undertemperaturer. Set med ventilationsøjne gode til indblæsning af lave temperaturer uden at drop opleves. Bruger man som mange aktører de allerbillgste ventiler på markedet, vil man opleve at luften dropper og varmeflade er nødvendigt. Da jeg for 30 år siden startede med boligventilation, lå anlæggene med en temperaturvirkningsgrad på 50 - 60%. Og dengang havde man stor brug for varmeflader for at luften ikke skulle droppe, da man var ret enige om at bruge markedets allerbilligste ventil KI. Dengang havde vi en bette fordel, med en lidt større og noget bedre veksler fra Air Frohlich, der præsterede lidt bedre. Og når man så brugte en lidt speciel svensk ventil fra Flakt, kaldet CTVA der kunne håndtere 12° undertemperatur kunne man slippe for eftervarmefladen. Men CTVA ventilen kostede ti gange så meget som en KI-ventil. Men kunderne sparede drift på en elvarmeflade.

Så ved tilførsel af luft, skal dette ske med nogen impuls (fart) og helst over opholdszonen. Så kan undertemperatur håndteres uproblematisk. Eksperimenteres med lavimpuls, er man bundet af at skulle tilføre luft minimum i mængde som de konvektive strømninger i opholdszonen, hvilket gør det ret uanvendelig til boligventilation. Dvs standard riste og bilige skodventiler er no-go.

Spørgsmålet er så hvad er duelig og funktionelt (og driftsmæssigt forsvarligt). Hvad ville ventilationsmanden selv putte i hans nye hus, hvis han vandt i lotto i aften:

Han ville nok gøre som Chr, og ventilere iht BR. Han ville indbygge mulighed for termisk selvvirkende ventilation som Chr. Og købe en lille klimavarmepumpe (der så kun bruges til køling) og putte i soveværelset. Og vandt han helt stort, lave et lille køleanlæg der affugtede indblæsningen og afleverede i jordslangen.
Redigeret af hamselv d. 07-02-2014 18:40
 
Dalle85
Jeg takker mange gange for de gode svar! Jeg er selv uddannet maskinmester og har regnet lidt på projektet, og syntes heller ikke det hang sammen med den køleeffekt jeg kunne regne sammen og det anlæggene kunne levere, men det er et par dage siden jeg har regnet på HVAC, så jeg var ikke helt sikker på jeg gjorde det rigtigt (jeg var sikker på jeg havde en faktor ti forkert). Varmepumpe ventilationsanlæg er hermed strøget fra listen.

Men det jeg så skal fokusere på er ordentlige ventiler og armaturer til til- og fraluft? Det er jo formentlig ikke mange tusind kroner oveni et i nybyggeri...

Så må jeg tage kampen med min bedre halvdel om at have et konventionelt luft/luft til soveværelset... Jeg er ikke sikker på at hun vil blive imponeret over at skulle have en grim, og larmende, udedel til at hænge på hendes soveværelsesterasse! Men jeg må hive de gode argumenter frem.

Og så lige et andet spørgsmål. Nogen erfaringer med Metrotherm metrosaver Jord-VP? Er det ok eller noget man skal gå i en stor bue udenom?

Nå men endnu engang tak for de gode svar!
 
hamselv
Metroterm/Vølund/nibe er det samme. Korrekt og ordentligt installeret så godt som andre varmepumper af god kvalitet.

Kig på pris, garanti og evt reperationsomkostninger. Se på serviceprisen. Det vejer tungt set i forhold til anskaffelsesomostningen, når man snakker nye huse.
 
lars-jacobsen
Nu er denne tråd lidt rodet efterhånden, men jeg vil afligevel lige poste en henvisning til PHK's blok hvor der bliver diskuteret lidt i samme stil (køling med jordvarme):

http://ing.dk/blog/jordvarmekulde-hvor-dybt-161608
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 10

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,147,495 Unikke besøg
XHTML CSS