HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Konstant varmt vand
Dalle85
Hej,

Vi er ved at projektere nybyggeri og vi vil meget gerne have jordvarme. Men en bekymring er om vi kan trække nok varmt vand fra anlægget. Er der nogen der har erfaringer med om man kan trække konstant varmt vand fra anlægget, hvis man lader elpatronen hjælpe til? Sagen er at vi har fået tegnet et badeværelse med to brusere og det vil jo være rart hvis jordvarmen kan trække begge samtidig uanset hvor længe man nu har lyst til at stå under bruserne.

Jeg er klar over at det ikke ligefrem er særlig økonomisk, men derfor må den gerne kunne gøre det alligevel.

Det er en Metrosaver MB 8 kW varmepumpe med en 7 kW elpatron og 180 l buffertank.

Mvh.
Morten
 
lars-jacobsen
Prøv at kikke i databladet på pumpen (eller spørg leverandøren) hvor meget varmt vand den kan levere. Eller regn den anden vej, kend dit flow forbrug fra bruserne samt hvor lang tid du vil stå der og have varmt vand ud, så kan du regne varmtvandsbeholder størelsen ud. Om en 160l er tilstrækkelig eller du skal have en 3-500l.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
pmp
Den varmepumpe du nævner har ikke en buffer, men derimod en indbygget varmtvandsbeholder på 180 l.
Det er en Nibe F-1245, der bare sælges i et andet kabinet, og under et andet navn - Metrosaver.
Jeg har selv en varmepumpe af samme type - den er bare solgt under navnet Vølund.

Nu skriver du ikke hvor længe du forventer I skal kunne bade ?
Er det flere timer ?

Et normalt brusebad er vel 20-50 liter.
Der går en god ½ time med opvarmning af en tankfuld på 180 l.
Så kan du selv regne på det.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Hvis man har råd til at forbruge mere vand end en moderne varmepumpe kan levere, har man også råd til at købe en beholder der passer. Jeg kan dele den viden jeg besidder med dig, udi vilde varmtvandsforbrug.

En HT+C7'er. Meget stort hjørne spa. Den kan fylde spa'en, og så går der ca 1/2 time til der er bruseklart vand igen. 185 liter tank.

En HT+6'er i et sommerhus. Det samme.

En HT+C7'er. Husets 14 årige datter kan tømme den, men det tager lang tid.

En HT+C7'er i et hus med 3-4 teens. Har aldrig oplevet den blev tømt. Årsforbrug af vand +250 m³ (altså meget højt)

En uvidenskabelig test fra en kammerat. En HT+C9'er. Hele sognets chaufførlaug i bad inden havnefesten. Der manglede der vand til sidst.

En uvidenskabelig test fra Karsten Tagpap med en HE C9, også 185 liter. Hjørnespa'en fyldes og nr 5 der brusebader bagefter får koldt vand.

Min egen. HT E9 med 300 liter tank, har overlevet alle forsøg på tømning.

En HT E14 med 300 liter tank. Kan ikke tømmes med mindre vandværkstrykket sættes op.

En Optima 1400 med 302 slingtank. 6 brusere. Kan ikke tømmes. Er urørlig selv ved samtidig badning fra 6 steder.

En HT+C11 med 185 liter tank. Aldrig oplevet tømning, selvom man har en stor bodybruser, der virkelig bruger vand.

En HE C11 med 185 liter. Opmuret 800 liter badekar/mini pool. Har aldrig oplevet vandmangel.

En HT+E11 med 300 liter tank. Trefamiliers ejendom. Har aldrig oplevet problemer.

Det var dem jeg lige kan huske hvor forbrugene har været store, eller hvor særlige tests er udført.

Styrttap kapaciteten er oplyst fra vores varmepumper og er såvidt huskes 250 liter. Mon ikke Nibe/Vølund/metroterm kan ca det samme. Kriterierne står på databladet og er oplyst uden varmepumpen er i drift. En varmepumpe på 7-8 kW er normalt så rapfodet at der skal ret kraftigt forbrug til at ryste en sådan. Altså et større SPA, eller skøre 14 årige. Har man masse af plads kan man så bare gøre som mig, og tage en større ekstern beholder. Vil man have det aller vildeste er 302 slingtanken fuldkommen urørlig, hvis den er sammen med tilstrækkelig varmepumpe. Men du skal så op på helst omkring 14 kW. Vi styrttaptestede sådan en, første gang vi monterede en sådan. Og der havde vi 12 tappesteder åbne i +20 minutter. Den faldt så lidt i temperatur, men absolut badeegnet. Iflg svenskerne bruget den slags tanke i etage- og rækkebyggeri med op til 9 lejemål, tror jeg det er.

Nu har jeg ikke sat mig ind i hvilken styrelogik der er indbygget i Nibe, med IVT/Bosch har en funktion som et æggeur, hvor du bare kan bestille ekstra varmt vand i 1 - 48 timer. Der hæver den så beholder temperaturen til 65°. Og så stiger VV kapasiteten med ca 25%. Kender kun én der bruger denne. Hun har "vandallergi", hvad det så er. Og hendes badevand skal altså op at vende, ellers slår hun ud (siger hun)!
 
Dalle85
Jeg takker for svaret. Jeg har undersøgt det og jeg kan ikke opspore en styrttap kapacitet for varmepumpen. Så nu har jeg skrevet til Vølund, så må vi se hvad de svarer.

Hvis den kan varme vandet op på 30 min er det ikke så galt. Sagen er at vores badeværelse bliver med to brusere med ret stort forbrug (15-20 l/min pr styk). Så man skulle jo gerne kunne fylde spabadet, tage et bad og så komme i boblebassinet FØR det er blevet koldt - eller jeg har skulle holde det på life support med elvarmeren i 2 timer for at få varmt vand igen.
 
hamselv
Nu kører ingen mennesker med 50° i bruseren, men derimod med 38°. Så i grove træk skal du lige have 100 liter kold vand i de 250, dvs du får vil 350 liter. Tappes med 20 l/min får du altså til 17,5 min med bruseren på fuld banan+ det som varmepumpen kan nå at opvarme. Skal vil gætte på 25 minutter inden det rigtig går galt. Tager man 25 minutter dagligt kommer vandregningen til at omhandle 182,5 m³ vand pr år pr person. Altså ca 365 m³ bare for brusebad til to personer. Dertil kommer toilet, opvask + alt det andet. Deeeeet er nok lidt voldtsomt.

Men er du nervøs, vælger du da bare noget i kaliber som vores 300/160 liter tank. Så skal man sateme gå til den, hvis den skal tømmes. Selv sammen med noget så lille som 7-8 kW VP.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Vølund 1245 har også den funktion som hamselv nævner, hvor du med et tryk på en knap kan hæve varmtvandstemperaturen til feks 65 grader i fek 3 timer eller hvad du selv vælger.

@ dalle85 har du overvejet at købe et udrndørsspabad i stedet for et indendørs???
Mange der har indendørsspabade bruger dem kun meget det første år så fader det mere og mere ud, bla fordi det t bad skal planlægges da det jo tager en del tid at fylde spabadet. Iøvrigt føler man sig ofte " lidt kogt" når man sidder i et varmt badeværelse i 38 graders varmt spabad. Der er også et temmeligt stort vandspild da man jo tømmer spabadet hver gang.

Det er mega fedt at sidde i et stort udendørsspabad især om vinteren i frostvejr og feks se på stjerneskud. Et udendørsspabad er altid klart til brug og den varmepumpe du påtænker at købe er med lidt tilbehør som skabt til at opvarme et udendørsspabad.

Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Dalle85
Jeg har fået svar fra Vølund og deres kapacitet er 200-250l ved 40 grader (afhængig af driftsmode), så det skulle nok lige kunne gå Smile

Jeg er klar over at det aldrig helt kommer til at blive konstant varmt vand. Jeg vil bare sikre mig at man ikke skal til at lave tidsplaner over hvornår hvem skal gå i bad.

JV1985
Ja jeg skal have en udespa på et tidspunkt. Det er ikke lige med i selve byggeprojektet, men det er da en ting jeg helt sikkert skal have. Indendørsspa'et er et must for mig. Jeg har hørt rigtig mange sige at man aldrig bruger det. Men i vores gamle hus har det været i brug i hvert fald ugentligt.

Men udendørsspa er da på min ønskeliste til fremtiden når huset står færdig, så der bliver forberedt tilslutning fra varmeanlægget og ud til udespa. Men spa'en er dog ikke med i planen fra start af.

Nå, men tak for svarene. Jeg tror jeg holder fast i varmepumpe setup'et, selvom jeg var ved at gå væk fra det... Fjernvarme er billigere, men det er jo kun et spørgsmål om hvor meget regeringen skruer på afgiftsskruen (som efterhånden må være ret slidt). Så jeg betaler gerne en anelse mere (inkl. finansiering er forskellen under 1000 kr/år) for at være stort set selvforsynende.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jamen held og lykke med projektet, det er jo altid spændende at lave nyt.
Hvis du er sikker på at du skal ha en udespa kan du jo prøve om du kan få pool 40 tilbehøret med til varmepumpen til en god pris. det er det tilbehør der er nødvendigt før at Varmepumpen kan styre varmen i spabadet og det er nemmest at montere det samtidig med at Varmepumpen installeres.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
allankj1
Og husk godt med jordslange hvis pumpen en dag skal trække en pool 40
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Dalle85
Det er noteret! Tak for tips'ene!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,257,702 Unikke besøg
XHTML CSS