HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Gyllekøling uden gylle
Karse
Hej!

Jeg har for nylig omdannet en kostald med gyllekøling til korn-lager. Ifølge tidligere ejer skulle der ligge 1000 m. slange under stalden.

Det er lykkedes mig at bevare slangerne, som er trykprøvet og i orden.

Efter ombygningen er slangerne endt med at ligge ca. 70 cm. under overkanten af det betongulv, jeg har etableret.
Over slangerne ligger først et gammelt betongulv på ca. 15 cm. Herefter ca. 20 cm. sand. Næste lag består af 25 cm. kapillarbrydende lag (ral), hvorefter der er anlagt 10 cm. beton.

Jeg har besluttet/kraftige overvejelser om at udskifte den eksisterende varmepumpe (som er fra 1999, og beregnet til at køle både mælk og gylle fra 140 køer, og som ikke kan lave forbrugsvand) med en Vølund Fighter 1250 efter anbefaling fra min VVS-mand.

Jeg er dog lidt betænkelig ved, om effekten af jordens varme er god nok? Jeg er klar over, at det skal ned i 90 cm. dybde under normale omstændigheder, men i og med at der er 1000 m. slange, så har jeg tænkt om ikke det vil kompensere?

Efter jeg har overtaget ejendommen har jeg ligeledes fuldisoleret huset. (200 m2 i grundplan) VVS-firmaet siger, at hvis jeg skulle have nye slanger, vil de lægge 600 m. ned.

Hvad mener I?
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hmm..... Hvis alle 1000 meter slanger ligger som du beskriver dvs under 2 lag beton med kapillarer brydende lag så tror jeg ikke du kan bruge de slanger til en varmepumpe der skal lave varme. Det er vigtigt at jorden kan blive fugtig og under det du beskriver må der være meget tørt og dermed ingen eller ringe mulighed for at hente energi.

Mit råd er at spørge vølund hvad de mener om dine slanger ......
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
I "gamle" gik der jo køer derinde, som alle udviklede varme og lavede på gulvet. Ergo var der masser af varme, som man så kunne bortskaffe og bruge til noget andet. Køerne er der så ikke mere. Solen kan ikke komme til. Der er intet regnvand til at trække varmen ned til slangerne. Dvs du køler stille og roligt permafrost på indtil gulvene revner og varmepumpen nægter at køre pga for lav brinetemperatur. Tror du skal overveje at de slanger ikke kan bruges.
Du skal altid tænke: "En varmepumpe producerer ikke varme - den flytter energi". Hvis du vedholdende fjerner varme fra et sted, hvor der ikke tilføres tilstrækkelig nyt energi, går det galt og festen slutter. Og sådan nogle halvstore, halvtunge krabater som køer har altså temmelig meget kropsvarme. Så der har været en ret stor opvarmning i stalden dengang, som man sagtens kunne stjæle lidt af. Nu er det væk. Det er muligheden for at stjæle så også, hvis du forstår hvad jeg mener.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,021 Unikke besøg
XHTML CSS