HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hvor finder man 2-300l. buffertank?
ojacobsen
Skal bruge en 2-300l. buffertank, og det skal ikke bare være en "varmtvandsbeholder", men med to tilslutninger i top og to i bund (både cirkulationspumpe intern, og én ekstern).
Syntes ikke rigtigt at jeg kan finde nogen af den slags på nettet, de starter alle ved 500l.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
kla
hos IVT finder du buffertanke i alle afskygninger

kla
 
XJLN
Noget lignende dette?

[img]Akkumulerings tanke
Akkumulerings beholder fra 350 - 20000 liter
Uisoleret, vandret eller lodret.

Forsynet med 2 stk 1" muffer, 2 stk 2" muffer & 1 stk 1/2" muffe.
1000 & 2000 liters er normalt lagervare.
VVS nr. Type Pris inkl. moms
AL350 Akkumuleringstank 350 Liter DKK 4.275,00
AL670 Akkumuleringstank 670 Liter DKK 5.762,50
AL1000 Akkumuleringstank 1000 Liter DKK 6.962,50
AL1500 Akkumuleringstank 1500 Liter DKK 8.337,50
AL2000 Akkumuleringstank 2000 Liter DKK 10.500,00
AL3200 Akkumuleringstank 3200 Liter DKK 15.162,50
AL4200 Akkumuleringstank 4200 Liter DKK 19.625,00 [/img]

Det lyder spændende hvad pønser du på?
 
XJLN
Jeg fandt det her:

http://www.hedestoker.dk/katalog.asp?kategori=26
 
ojacobsen
Tak, har godt set dem, men der er ingen mål, og så er de uisolerede... men det kan vel fikses..?....
Planen er at få lidt mere volumen i mit anlæg (hat p.t. kun 60l. buffertank koblet som volumenforstørrer). Gulvvarmen giver formentlig bedre varme ved lavere, men jævnere temperatur. Lige nu pendler den op til over 10 grader. Måske sætter jeg en cirkulationspumpe på sekundærsiden, så er det lettere at styre differencen over varmepumpen. Efterfølgende kobler jeg den interne cirkulationspumpe således at den kun kører når kompressoren kører.
På sekundærsiden bliver det en Alpha+, og den bruger i alle tilfælde mindre strøm end den interne.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN

Citer

Planen er at få lidt mere volumen i mit anlæg (hat p.t. kun 60l. buffertank koblet som volumenforstørrer). Gulvvarmen giver formentlig bedre varme ved lavere, men jævnere temperatur. Lige nu pendler den op til over 10 grader. Måske sætter jeg en cirkulationspumpe på sekundærsiden, så er det lettere at styre differencen over varmepumpen. Efterfølgende kobler jeg den interne cirkulationspumpe således at den kun kører når kompressoren kører.


Jeg har en 100l buffertank hvorpå der sidder en alpha + pro på sekundærsiden, den kører med en effekt på omkring 35W kan jeg se.
Den interne kører hele tiden, men skal den ikke også det for at kunne føle på vandet og beregne hvornår VP skal starte iht. gradminuterne?
 
ojacobsen

Citer

Jeg har en 100l buffertank hvorpå der sidder en alpha + pro på sekundærsiden, den kører med en effekt på omkring 35W kan jeg se.
Den interne kører hele tiden, men skal den ikke også det for at kunne føle på vandet og beregne hvornår VP skal starte iht. gradminuterne?

Hvis det er lavet rigtigt, så skal din føler sidde på den anden side af buffertanken, sådan at den registrerer den temperatur du sender ud til huset, og som sådan er der ingen behov for at den interne pumpe kører. Du kan checke om der er ført en ledning ud af pumpe og over under isoleringen.
Det eneste skulle lige være den varme der er i anlægget efter varmtvandsprod., men det er nok til at overse.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN

Citer

Hvis det er lavet rigtigt, så skal din føler sidde på den anden side af buffertanken, sådan at den registrerer den temperatur du sender ud til huset, og som sådan er der ingen behov for at den interne pumpe kører. Du kan checke om der er ført en ledning ud af pumpe og over under isoleringen.
Det eneste skulle lige være den varme der er i anlægget efter varmtvandsprod., men det er nok til at overse.


Jeg har ikke ændret på noget og smeden der tilsluttede anlægget har da heller ikke, så føleren må sidde på centralvarmefremløbet inde i selve VP lige som returføleren.
Jeg kan godt se på det koblingseksempel som jeg har modtaget fra Vølund at man skal/bør placere i vandkredsen efter følgende priotet: 1 i buffertanken, 2 fremløb til anlægget, 3 mellem buffer og varmepumpe. Men er her ikke tale om fremløbsføleren? hvor skal returføleren så sidde?
Kan man forlænge føleren selv eller skal der en ny til med længere ledning?

Anlægget kører, efter min minimale erfaring, rimeligt ok. diff. på ca. 4°C på brine siden og 8-9°C på centralvarmesiden. gradminutter er nede på -225. Vil jeg kunne optrimere mere på anlægget hvis føleren flyttes?

Jeg skal vist også snart have fat i den logger så I andre kan følge med. Pfft

Jeg har prøvet at ligge en bmp fil ind med eksemplet men det kunne jeg ikke hitte hvordan man gør, nogen hjælp at hente.
 
ojacobsen

Citer

Jeg kan godt se på det koblingseksempel som jeg har modtaget fra Vølund at man skal/bør placere i vandkredsen efter følgende priotet: 1 i buffertanken, 2 fremløb til anlægget, 3 mellem buffer og varmepumpe. Men er her ikke tale om fremløbsføleren? hvor skal returføleren så sidde?
Kan man forlænge føleren selv eller skal der en ny til med længere ledning?

Fremløbsføleren skal flyttes ud på den anden side af buffertanken... det kommer formentlig ikke til at ændre din oplevelse meget, men man vil vel gerne have det perfekt Wink
Hos mig er den bare forlænget med et par klemmer (dem bil bilen), så det burde ikke være noget problem. Put evt. lidt varmepasta på, og sørg så for at den er isoleret godt der hvor den sidder, jo bedre kontakt og mindre påvirkning udefra, des bedre.
Din diff. på 8-9 er lige i overkanten, 7 burde være optimalt, hvad trin står din pumpe på?

Retur skal bare blive siddende.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN

Citer

Din diff. på 8-9 er lige i overkanten, 7 burde være optimalt, hvad trin står din pumpe på?


Brinepumpen står på 3 og centralvarmepumpe på 1. Efter bufferbeholderen sidder der en Alpha pro +.
Jeg har lige stillet centralvarmepumpen ned på 1 fra 2 da jeg ville se om det havde nogen indvikning og spare lidt strøm Cool, den cirkulerer jo i principet kun over i bufferbeholderen, pro + tager resten af anlægget.

Ærgeligt at jeg ikke kan få vedhæftet det billed.
 
XJLN
Skal jeg måske sætte den op på 2 igen?
 
ojacobsen

Citer

Skal jeg måske sætte den op på 2 igen?

Prøv det, jeg skulle lige til at sige at man ikke kan regne med målingerne, men din føler sidder jo stadig i pumpen.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN
Jeg har lige prøvet at ændre pumpehastigheden til 2 og temperatur diff. fald til 6 -6,5°C er det bedre?
Jeg er ikke lige helt med på hvorfor en temp. diff. på omkring 7°C er bedst!Frown
 
ojacobsen

Citer

Jeg har lige prøvet at ændre pumpehastigheden til 2 og temperatur diff. fald til 6 -6,5°C er det bedre?
Jeg er ikke lige helt med på hvorfor en temp. diff. på omkring 7°C er bedst!

6-6,5 er bedre. Hos mig ændrer denne værdi sig når det bliver koldt, så det kan være at du skal kigge på det igen til vinter.
Nu er jeg ingen haj til dette, men jeg har forstået at 7 grader er den temperatur over pumpen hvor "smøremidlet" (tror det hedder RC407) fungerer optimalt. Har læst en del indlæg, og denne temperatur er for at opnå det optimale. I mange indlæg siges det også at det er marginalerne man arbejder med ved mindre afvigelser.
Men man er vel med på disse fora for at optimere, og så skal den jo være 7 Wink
Min er kun 5 ved optimal varme i huset Sad
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN
aha - så lærte man det, tak for svaret.
 
PeterKunz
Jeg kunne ikke lige helt nå at følge med, var det centralvarmepumpen du satte ned? Så det er centralvarmen, der har en diff. på 6,5?
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
XJLN
Jep
Nu er den sat op på de 2 igen med diff. på 6,5
Er det ikke godt i dine øjene?
 
XJLN
Her er det skema hvorudfra min pumpe er installeret dog med den "ændring" at der ikke er ændret på mine følere så de sidder sadiginternt i VP
XJLN tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
ojacobsen
Mærkeligt system de har lavet med den buffertank (har samme), man cirkulerer VP mod den lille volumen.....hvorfor ikke cirkulere hele tanken fra begge sider?
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN
Jeg ved ikke om jeg fodstod det rigtigt, tænker du på en beholder med 4 tilslutninger, faktisk som den du efterlyser?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,198,927 Unikke besøg
XHTML CSS