HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp hjælp problemer
allankj1
Selvfølgelig har jeg på et tidspunkt givet dem lov til at fjernstyre pumpen men projektet har kørt i over 3 år nu og man har aldrig kunne få at vide hvornår de ville starte med at fjernstyre. Derudover har de selv sat en styring der hedder at 23 grader i mit hus - 2 grader. Det vil sige at de dermed siger at jeg kan acceptere at temperaturen svinger fra 23 grader til 21 grader. Dette er ikke acceptabelt. Derud over måler deres indeføler 0,7 gader for lidt hvilket vil sige at den faktiske temperatur i mit hus vil være 22,3 til 20,3 grader.

Derudover kan styringen ikke fungere når jeg køre tidsstyring på det varme vand. Jeg har ikke varmt vand om natten på tidsstyring. Er pumpen blokeret af SDV om morgenen vil den heller ikke lave varmt vand og derved kan jeg komme ud for at der ikke er noget varmt vand til morgenbadet :-(.

Ps. Lars-Jacobsen. Bruger du 700 liter varmt vand hver dag???
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
pmp
@allankj1
Ja det er en af de sjove - mest en fejl 40.
Må da indrømme, at jeg heller ikke tænkte på SDV, da jeg læste om dine problemer.

@Lars Jacobsen
Nu kan der jo være fejl på de flow-målere fra SDV (jeg har haft fejl snart et år nu), men 700 l ??

Din varmekurve virker unødig høj.
Dine toppe på varmeproduktion er næsten 40 grader. Det kan dine gulve da ikke have behov for.
Jeg har næsten kun radiatorer og topper ved 32 til 35 gr på denne årstid.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
Nej bruger ikke 700l varmt vand, men har cirkulation på det varme vand. Flowmåleren sidder så den også får målt energien med, men det er altså ikke den tappede mængde vand. Det syntes jeg er mest rigtig for så kan jeg se hvor energien bliver af.
Hvis jeg kun målte på den kolde tilgang, ville jeg få et forkert billede med et (stort?) tab eller en (meget) dårlig COP.
Mht varmekurve er min nærmest flad, men forskudt en del. Det passer bedst i mit hus. Det nytter ikke noget med en alm. skå kurve startende ved 15 gr. og slutter med 65 gr. da fremløb på mine gulve altid skal være min. 20-25gr. og aldrig over de ca. 40.gr.
Grunden til spidserne skyldes "overløb" efter varmtvandsproduktion. Og ja den kører så tit på VV. Har prøvet at lege og minimeret kørslerne, men så får vi lunken vand i hanerne utilfredse brugere. Og her i ferien tappes der løbende hele dagen og ikke kun morgen og aften.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
allankj1
Nu har jeg siddet og klikket ind på lidt forskellige nummer i SDV og fået forskellige varmepumper frem på skærmen. Projektet må være præget af en del fejlmålinger for ellers er varmepumperne rimelige ineffektive. Har fundet flere med en COP på 2,0 til 2,8.

Selv lægger jeg på 4,2 pt.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
pmp
Ja, man skal passe på med data fra SDV - man ved aldrig hvordan anlægget er sat sammen.

Men du opnår altså den bedste COP, hvis varmekurvens hældning passer med husets behov. Du skal ikke sætte min. ved hjælp af hældningen.

Du kunne få længere drifttider og bedre COP, hvis du ændrede varmekurevn, så dine telestater ikke lukkede så tit.
Hældningen skal være så varmekurven passer hele året.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
allankj1
Har da pillet telestaterne af PMP. Og sluttet for styringen. Det spare alene 175 kr. om året :-)
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
pmp
@allankj1
Der ved jeg Allan - mit indlæg var nu også til Lars Jacobsen. Desværre kom du ind et minut før jeg fik sendt.

Første sætning passer dog også som svar til dig - det gør resten ikke. Du har meget længere drifttider og pt ca. 5 grader lavere retur end Lars.


COP ifølge SDV er ikke værd at spilde tid på, men der er meget andet, man kan kikke på.
Se f. eks. nr. 128 ???????
4 starter pr. time - kun stop få timer de varmeste sommerdage.
Hvor længe mon den vp holder ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
lars-jacobsen
Det er ikke alle der har fået kalibreret følerne ligesom dig og mig. Derfor kan der nemt være store afvigelser på COP værdierne.
Man kan heller ikke se grundata om hvilken husstørelse, varmepumpe type, mm så direkte sammenligning er nok lidt unfair. Men den enkelte husejer kan ud fra tallene løbende se om pumpen kører bedre eller dårligere end sidste uge (ja og mdr eller år hvis man tager graddage med i betragtningen), Uanset om tallet/målingen nu er 100% korrekt.
Hvis man helller ikke har varme på endnu så passer et COP på 2-3 stykker nok ganske godt. Det ligger min ihverttilfælde på om sommeren.
Hvad nr er din/jeres installation ?
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
allankj1
Jeg er nummer 96.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
lars-jacobsen
Har kikket lidt på dine data og undrer mig over et par ting:
1. Din tanktemperatur ligger pt. på 12-14 grader og følger udsvinget på din udetemperatur. Det har den gjort siden Oktober 2012. Før det lå den omkring de 35.
2. Dine COP måler kan blive ganske fine når man har en VP der kan producere negativ energi. Det luner jo gevaldigt i regnskabet.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
allankj1
Hej Lars-Jacobsen

Du har ret i at det med temp. på tanken kan se underligt ud men det skyldes at jeg på et tidspunkt flyttet føleren til tanken over i brinrøret for at følge temperaturen på denne set over et år. Den måler dog ikke præcist nok for tror aldrig den er kommet under 5 grader på trods af at min brin til tider er -2 grader.

Mht. negativ varmeproduktion skyldes det jo fejl på følerne i projektet. En bedre må ville være at systemet ikke tog tallene fra temp. følerne med når pumpen havde et el-forbrug under 1000 watt. På den måde ville de negative kurver jo ikke komme med. Men det vil de ikke rette.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
lars-jacobsen
OK.
Ja systemet er jo desværre ikke lavet for os brugere skyld, så vi kunne få korrekte målinger og optimerede anlæg. Men for at kunne samle data og dokumentation for at retfærdiggøre en kæmpe investering i Smartgrid.
Og alle målingerne kræver nok også lige lidt oplysninger om installationen inden man tolker alt for meget på dem. Nr. 128 som PMP nævner er nok ikke en helt almindelig jordvarmepumpe når nu den har vindmåler.
Men SDV systemet en nu alligevel lidt interessant, og man kan formentlig nok få brugbare informationer ud af det, også selvom COP tallene ikke er 100% valide. Man kan f.eks. beregne at effektiviteten falder/stiger med x % om sommeren/vinteren.
Se antal starter, og til at beregne sin varmtvands andel af det samlede forbrug, så man kan lave en ordentlig graddagskorrigering.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,277,439 Unikke besøg
XHTML CSS