HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Øv - den ene brinekreds driller under gennemskyldning.
our
I to kredse ud af tre, er der fint flow ved vandværkstryk.
Men i den tredie er der næsten ingen gennemgang.
Vandet pibler bare ud lige så stille...

jeg har trykprøvet med luft først, så slangerne er ikke utætte.
Spørgsmålet der nu trænger sig på er, om der er knæk på slangen, en jordprop på tværs, eller om en luftlomme mon kan standse flowet i et omfang som dette ?

Jeg har forsøgt at skylle fra begge sider - foreløbig uden held.
Findes der mon grej der kan udpege en evt. Forhindring/knæk, inden man blindt sætter skovlen i jorden ?

Jeg har 3x200 m. Nedgravet i to lag, til 9 kw vp. Øverste lag i muld og nederste i ler.
Hvis jeg nu ikke får gang i den ene kreds - er det så naivt at håbe på at 400 m 40mm muligvis kunne være tilstrækkeligt ?

Tror jeg prøver at sætte den tilstoppede jordslange under lufttryk, og så åbne brat for en kuglehane til det fri, og se om det kan frigøre en jordprop eller noget.
Lige nu siddert jeg og håber, at det hele på mirakuløs vis, løser sig i løbet af natten...
At jordproppen opløses eller at luftlommen selv finder ud.

KAN det mon bare være en kraftig pumpe der skal til ?

Nb. Det er kun rent vand der er skyllet med.
 
hamselv
Har man selv gravet, er knæk jo en mulighed.

Men der er jo mage ubekendte. Jeg ville nu altid bruge et lige antal kredse, da jeg så kan balancere uden at spilde penge og tryktab så regulerings'ventiler. 3 x 200 virker i den forbindelse bims. Entreprenøren må bære ansvaret for den knækkede slange. Vi ville have anvendt udruller og tryksat slange under nedgravning.

PS Reminder: De samlinger man bliver nødt til at svejse ind når man finde knækkene, skal være inspicerbare, jvf lovgivningen - dvs brønde.

Utætheder kan vi finde, men knæk er dæleme svære. Iøvrigt opdager man dette ved nedgravningen. Og er entreprenør så dum at han ikke reagerer på et knæk, må han ganske simpelt bekoste nedgravning af ny. Kan så kun anbefale at man bruger en der ved hvad han laver.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Fy for den our.

Hvis du har haft fuldt vandværkstryk på den omtalte lange længde og det kun pipler ud så tror jeg desværre at der er lavet et knæk på jordvtmeslangen. Hvis man som amatør lægger slangen ned uden en udrullet er det desværre meget nemt at få lavet et knæk på slangen i forbindelse med nedlæggelse, det kn jo også ske hvis der ligger en halv stor sten nede i renden som slangen knækker over.

Hvis det var mig ville jeg nok prøve at sætte vndværkstryk på den ene ende og så når sengen er fyldt helt op med vand lukke den anden ende. Håbet er så at trykket måske kunne rette knækket ud. Check først at slangen kan klare vandvrkstrykket.

Jeg har aldrig prøvet ovenstående og det kunne være interesant om andre kunne kommentere om det er en god eller ubrugelig løsning.....
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
our
Der er desværre ikke længere nogen tvivl om, at der er tale om et knæk og ikke en jordprop.
Jeg har nu prøvet med en pumpe der giver 21m3 timen og har en løftehøjde på 15 m., via 1" slange - desværre uden held Angry
Jeg har prøvet alverdens krumspring med trykluft og vandtryk, åbne og lukkede haner i enhver tænkelig kombination, men desværre hjalp det heller ikke.
I morgen har jeg så lånt en søgefjeder på 50 m. der kan strømsættes, og findes med en detektor.
Så nu skal der så bare krydses fingrer for at knækket er inden for de første 50 m. slange, fra en af enderne. - og at knækket ikke er i det nederste lag.
Min far støder til med hans spade, og fruen laver mørbrad - så det kan kun gå godt.
Jeg kan næsten allerede mærke varmen brede sig i vores lille hjem Smile

Slangerne blev gravet ned af en ven jeg desværre ikke længere har kontakt med, efter han blev skilt fra min kones nære veninde.
Det er en lang og pinefuld historie, som jeg ikke vil trætte jer med.

Jeg var ikke selv til stede under nedgravningen.

Jeg havde bestilt 4x200m men det kneb ham at komme rundt med sidste sløjfe pga. for dårlig tilrettelæggelse. Derfor nu 3x200 m. - eller måske endda kun 2x400m. hvis ikke vi får hul igennem knækket.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Øv en kedelig opgave, føler med dig our.

Kan du ikke starte med at grave lidt jord væk der hvor alle slangeenderne mødes for på forhånd at checke om det er den nederste slange der er knæk på, med mindre man kan se det på din detektor.

Håber for jer at vejret er godt, mørbraden god og humøret højt. Nå ja også at i naturligvis får fundet knækket og at der kun er det ene knæk............

Held og lykke...........
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Frygtelig sur situation. Har lige haft en utæthed på en slange. Forment pga den er blevet skåret af noget nedgravet beton. Sådan noget opdager vi under nedpløjningen da trykket ryger. Hullet blev fundet vha radioaktiv gas. Koster ca 3000,- Det var vores første utæthed opstået under pløjning.

Vær obs på at jordvarmebekendtgørelsen fordrer at samlingen skal være inspicerbar (brønd). Jeg vil varmt anbefale at i får samlingen elektrosvejst. Skruefittings og i særdeles messingsfittings har det med at frostsprænge.
 
hamselv
Man kan jo også forsøge at sprænge den i knækket, hvis ellers knækket er lavet tilpas træls. Det er dog ikke helt ufarligt, hvis man gør det med luft og jeg ville vælge afspærring medens jeg lavede det. Afhængig af slangetype er de normalt PN 8 eller PN10 og du kan så prøve med 8 eller 10 bar. Men det er lidt småvoldsomt hvis du knalder en slange med det tryk. Formentlig kan du se/høre hvor det sker. Men eller kan hullet efterfølgende findes. Klogelig gøres det med vand (men så finder du det kun med sporgas, og det koster). At gå højere f. eks med nitrogen er ikke tilrådeligt, og formentlig heller ikke tilladeligt.

Bare man dog havde spurgt om råd her, inden man påbegyndte sådan noget. Jeg har et sæt til tryksætning, jeg låner ud til GDS arbejde. Det beskytter ikke 100%, men hjælper gør-det-selveren, og fortæller ham hvis han graver over og mindsker chanchen for knæk. Og slangeudrullere kan lejes for ganske få penge.
 
our
Så fik jeg forsøgt mig med lidt tekniske hjælpemidler, desværre stadig uden at finde knækket Sad
Vi opdagede jo knækket under gennemskylning af slangerne, så slangen var mere eller mindre fuld af vand. Dette betød, at hele slangen bippede lystigt - også der hvor den strømsatte søgefjeder ikke var.
Lidt succes var der dog. Søgefjederen kunne liiige nå knækket ca. 45 m. inde i slangen.
Desværre har klovnen der gravede slangerne ned, ikke lavet nogen slangeplan undervejs.
Den slangeplan vi har, viser kun hvor slangerne ligger - ikke noget om hvor de krydser op mellem øverste og nederste lag. Ej heller noget om hvilket "mønster" slangerne ligger efter.
Ligger der fx først 100 m i bunden, der så krydser op et sted - og så 100 m ovenpå ?
Eller krydser de op i hver rende, og ligger således skiftevis nede og oppe vertikalt ?
Eller er det tilfældigt fra rende til rende ? - Noget tyder desværre på det sidste.
Weekenden er gået med at grave søgehuller i 1 m. dybde, og et enkelt i 2 m. og jeg kan stadig ikke finde hoved og hale i det han har lavet.
En opringning til manden var ikke til megen hjælp, da han overhovedet intet kan huske om det.
Næste trin må være at leje en minigraver, og så følge slangen de 45 m. - i værste fald i 2 m. dybde Shock
Eller også bare at erklære den kreds for tabt, og nøjes med 400m. og håbe det er tilstrækkeligt ?
 
hamselv
Hvor bor du? Jeg kan et eller andet med et par stykker ståltråd - dog uden garantier. Men er der vand i, plejer jeg at kunne kortlægge!
 
our
Jeg bor i Køge, så der er desværre nok lidt langt Frown
 
hamselv
Øv, ellers kunne jeg måske have hjulpet.
 
hamselv
Uden at skulle være alt for skolelærer-agtig, er læren vel at man runder en fagmand inden man påbegynder sådan noget. Og overvej nu grundigt om du har tilstrækkelig slangelængde, hvis du bliver nødt til at sløjfe en runde. Det kunne være det var klogere at starte forfra og så afskrive det allerede nedgravede.
 
our
Jeg har nu talt med et familiemedlem, som jeg kom i tanke om har kørt minigraver før i tiden.
Hvis jeg sørger for en maskine, og lidt forplejning undervejs, så skulle han hurtigt få gravet det knæk frem. Så kredsen får lige en chance til Smile
Manden der gravede slangerne ned ér fagmand. Han har en entreprenør virksomhed, og kører minigraver til dagligt.
 
hamselv
Jaehhhh, ved det Our. Menæhhh, det gik jo galt ikk´??? Der er en smule øvelse indlagt i at være god til at lave varmepumper. Ikke at vi andre der har prøvet en del gange er ufejlbarlige - det er vi ikke. Men bliver vi involveret, er vi normalvis så intelligente at vi ikke gentager fejl. Og desværre må jeg oplyse dig at nedgravningsfejl oftest laves af øvede og dygtige entreprenører. Min egen seneste bestod i ikke at firedobbeltkontrollere oplysninger givet af kunden (han var så også i god tro (manglede simpelthen oplysninger)), hvilket medførte 8 overgravninger af et afløb der bestemt ikke lå hvor det var forudsagt. Sur røv, der gav en dags opgravning og genetablering. Samtidig ekstra sur røv da haven var ti gange grimmere end vi plejer, da hele skidtet var som at køre i en vandseng. Til gengæld flot indendørs og en indikation af det kommer til at køre flot qva alt det vand der åbenbart er på grunden.

Men essensen i det skrevne. Brug sagkundskaben. Der er ingen grund til at gentage fejl vi andre har prøvet - og ved hvordan man undgår. Og uden at vide hvordan andre håndterer sådant, har jeg intet imod GDS. Men gør det med bedre rådgivning, og betal om fornødent for sådant.
Redigeret af hamselv d. 20-10-2013 23:00
 
hamselv
Og når i nu graver. Så hedder det skovlmand og stik først. Ingen grund til flere overgravninger. Og trykprøvning laver i efter foreskrifterne med rent vand INDEN brine. Kan man ikke håndtere dette, så rekvirer instruktion i dette. Vi har en procedure til korrekt trykprøvning og efterfølgende fyldning.

Håber du får et godt anlæg, med alle de ærgelser du foreløbig har været udsat for. Hvilken pumpe vil du have på??
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hej our

Godt at i fandt ud af hvor knækket er. Fortvivl ikke, jeg har selv flyttet ca 30 meter jordvrmeslange for en del år siden da jeg skulle lave en tilbygning. Mine slanger havde da ligget i jorden i ca 12 år og det var nemt at se og med en alm. Spade mærke hvor renden er gravet. Hvis ham du skal ha til at grave er dygtig kan han med megen forsigtighed grave jord af ca 20 cm over slangen og hvis du så går i randen kan du hive /løfte slangen fri af jorden. Hvis knækket er i den nederste slange dvs i 2 meters dybde bør du under ingen omstændigheder gå i randen det er simpelthen for farligt, så må du trække i slangen fra oven af.

Husk nu at få fat i en minigraver der kan grave effektivt i 2 meters dybde.........

Held og lykkke........
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
our
Tak for det Smile
Jeg har valgt at overlade det til maskinføreren, at udvælge en egnet maskine. Det er jo ham der har forstand på den slags, og ham der skal betjene den.

Det er en Danfoss DHP-H 10 (9kw) der skal være trækdyr i min installation.
Det er min overbevisning, at det på trods af nogle "bump på vejen" nok skal blive rigtig godt i sidste ende Smile
Jeg har sammen med tilladelsen, modtaget en vejledning i trykprøvning fra kommunen.
Jeg forventer efter gennemskylning/udluftning, at montere et manometer, og så tryksætte med vandværkstryk, som burde være mindst 3-4 bar.
Eller findes der en bedre måde ?
 
hamselv
Korrekt spuler du vha ret kraftig pumpe og huske at bruge filtrering (noget effekttivt, ikke bare en si). Og vandværkstryk duer ikke. Du skal have en trykspand på. Det andet har du ingen styr på.

Hvordan agter du iøvrigt at gøre. Lovmæssigt skal du trykprøve med rent vand, og så efterfølgende skifte til brine! Dette vil så iøvrigt være det eneste anstændige når nu der har været skader. Husk, klogelig elektrosvejser du, og undlader at lege med messingsfittings.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@hamselv
nu bliver jeg lige lidt nysgerrig, bruger man slet ikke skumgummi prop/stempel mere til at drive evt. snavs og luft ud.
jeg har altid drevet skumgummiproppen igennem slangekredsene med hjælp af vandværkstryk...
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Du har ikke rabalder nok på brugsvandsforsyning. Alt det der har vi eksperimenteret med. Problemet er væsentlig for lidt hul i de haner man har til rådighed. Langt mere effektivt har det vist sig at bruge massive pumper og slanger og samtidig filtrering. Selv anlæg der nærmer sig 30 år på bagen har vi kunnet skyllet sand og griseri ud af. Så jeg er langt mere tilhænger af flow fremfor tryk. Skylningen foregår efter en nøje planlagt procedure. Sidste vi lavede skyllede i tre timer medens vi så gik og puslede med andre ting. Og vi har har udviklet og systematiseret en procedure til GDS anlæg, sådan at vi kan overholde gældende lovgivning og trykprøve med vand. Har bare ikke set eller hørt om andre der har set lyset, derfor spørger jeg hvordan det foregår. Ved skade på en slange er det jo dybt problematisk at trykprøve med brine, selvom det er det der oftest anvendes!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 9

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,280,554 Unikke besøg
XHTML CSS