HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
3 forskellige VP - vælge hvilken?
Davidj
Hej HP

Jeg har fået 3 tilbud fra 3 forskellige leverandører på jordvarme. Har samtidig fået tilbudt 3 forskellige VP.

1. Danfoss Dhp-h 8 Opti
2. Thermia Diplomat Optimum G3 8
3. IVT Premiumline EQ

Angående jordslager er de helt fra hinanden de 3.
1. mener 500 meter
2. Mener 350 meter (Må ikke gå under evt fliser)
3. Har ikke fået udspecificeret tilbud endnu (Men de mener slagerne godt må gå under fliserne)

Min jord er ren ler hele vejen igennem.
Mit hus er på 175kvm - grundplan ca 90 kvm
Mit olieforbrug er på 2200L/årligt.
Kun gulvvarme på toilet ellers resten radiatorer.


Mit bryggers er ikke det største i verden, så jo mindre det fylder des bedre.

Men hvilken VP er at foretrække set med forbruger øjne.
Og hvordan skqal man lige forholde sig med længden af slager.

Mvh David
 
hamselv
En EQ'er skal også være en 8'er. Slangelængden kan beregnes til min 460 meter - oprundet 500 meter. Og nej slange'r bør ikke gå under fliser. Kan godt passere, men bør så isoleres fra.
 
lars-jacobsen
Ved godt det er god latin ikke at lægge jordvarmeslanger under fliser, men hvor egentlig ikke ?

At en streng på 3-500 m krydser en 4 m bred indkørsel eller en terrasse et par gange eller 3 på hele forløbet burde ikke betyde det helt store, eller ?
Solindstrålingen pr. m2 er jo den samme uanset om der er tale om græs, betonfliser eller noget helt andet. Der kan så være lidt med varmeledningsevnen, så der går lidt længere tid inden solen når ned i dybden men....
Ligeledes med nedbør. Hvis ikke det drænes væk eller ledes langt væk pga. fald, på fliserne ja så burde den mængde vand der kommer pr. m2 jo sive ned i mellemrummene og stille og roligt øge fugtigheden i jorden under fliserne - og ned til jordvarmeslangerne. Eller ?

Så i bund og grund, hvis man isolere slangen og dermed fjerner muligheden for varmeoptag på x meter, tror jeg man mister mere effekt end det man går glip af pga. "fliseisoleringen". Ser gerne fakta og beregningseksempler på fænomenet der kan "oplyse" mig og øge min viden på området, hvis der er helt andre forhold jeg overser Cool
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Det skal du så få.

Specielt ved lerjord, vil skalfrysning på slangen ret sikkert forekomme. Selvom det er begrænset hvor meget is der dannes, behøver jeg næppe udpensle konsekvenserne. Tror du ikke på det, har jeg et sted vi kan besøge, så kan du ved selvsyn se konsekvenserne.
 
pmp
@hamselv
Gider du skrive hvorfor du mener, der skal isolering om jordslangen, hvis der er alm. havefliser på jorden over ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Simpelthen for at inaktivere den del af slangen der er fliser over. Får slangen lov til at fryse jorden vil jorden (og fliserne) bule op og synke i et væk. Har et sted jeg kan fremvise, hvor man har en never-ending-story, med fliser der hopper op og ned. Oveni dette ved vi at ler er lidt hurtigere til at skalfryse om slangerne. Så jeg ville isolere.
 
hamselv
Ligge der kun et spor fliser, tror jeg jeg ville tage chanchen og lade være. Men er det en terrasse ville jeg isolere.
 
pmp
OK - altså p.g.a. fliserne og ikke p.g.a slangen.

Jeg har sidste række terrasse-fliser ud over slangen (godt nok den varmeste ende), og naturligvis har den række sat sig. Det har jeg set som helt naturligt, når der har været gravet op til slangen for 3 år siden. Om et par år får den lidt mere sand under - så må jeg se hvordan det udvikler sig. (jorden blev ikke stampet)
Den normale frost i jorden om vinteren påvirker jo også.

En ingeniør har fortalt mig, at opgravet jord sætter sig 1/3 første år, den næste 1/3 på 10 år og sidste 1/3 på 100 år. Så alene af den grund forventede jeg, at skulle hæve rækken et par gange.


Det åbner et andet spørgsmål:
Betyder skalfrysning, at jordpakningen omkring slangen bliver dårlig ? - så jorden bliver løs når den tør igen ?
Jeg havde forventet en bedre jordkontakt efter nogle år, men det har jeg ikke kunne se på min brinetemperatur endnu. Slangen er gravet ned, med en 40 cm skovl - og altså ikke pløjet ned.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Den med fliser der i hæver og sænker sig kender jeg alt til fra 2 steder hvor jeg har uisolerede jordvarmeslanger der krydser ind under min flise terrasse.

Så jeg ville af hensyn til terrassen/fliser isolere jordslangerne.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,257,022 Unikke besøg
XHTML CSS