HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Start/stop/Driftstid for luft/vand varmepumpe.
pjunger
Jeg har læste mig til mange steder, at det er vigtigt med så få start og stop af varmepumpen som muligt.
Men det er ikke lykkes mig at finde nogen, anbefalinger af hvor mange start/stop man maks. bør have i døgnet ?
Antallet forventer jeg er påvirket af ude temperaturen, men er det korrekt ?
Er det faktisk bare, længden af drifts tiden, der påvirkes af ude temperaturen ?

Er det korrekt forstået, at mange start/stop udover at slide på kompressoren, også giver dårlige drifts økonomi ?
Hvad skyldes det at drift økonomien bliver dårligere med mange start/stop ?

På forhånd tak for evt. svar.
 
hamselv
Start af en en kompressor der ikke har været stoppet længe nok til at have trykudlignet, ligner lidt en start af en bil når du holder på en bakke. Tiden fra anlægget har startet, til den har fået trykgassen op i temp, får du ikke så meget for. Ejheller koster den den vilde. Men det det koster, får du ikke rigtig noget for. Du kan ikke rigtig sige noget entydigt om hvor meget og hvor lidt, men som udgangspunkt er det bedst at antallet holdes nede. Populært ligner det lidt "diesel". Det er ikke drifttimerne der ombringer skidtet, men antal starter.

Moderne kompressorer er dog temmelig hårdføre, og der bruges styresystemer, med rimelig intelligent genstartsforsinkelse, Andre ting animerer dog til indbygning af start/stop forlængende komponenter, f. eks styremetodikken der anvendes i varmepumper fra Tranås. Der er man mere eller mindre pisket til at bruge buffer, idet varmepumperne anvender styring af varmebærerpumpen aktivt, og flowet på varmeveksleren derfor skal være styrbart af selve varmepumpen.

Min opstilling er ret optimeret i den retning, men dermed ikke sagt min varmepumpe bliver 2 eller 3 gange så gammel som dem der ikke er.

Ejheller er der noget der peger på at de trinløse varmepumper, som netop skulle have en fordel af mindre antal start stopper, har færre haverier. Og der skal man så have in mente at haveri, på de trinløse oftest er væsentlig mere kostbare.

Det der er det væsentlige, er at varmepumpen ikke er meget overdimensioneret. Derefter er det vigtig at den kan afsætte energien. Og at ventetiden inden der skal tilføres energi igen er rimelig lang. Opskriften derpå hedder en eller anden form for buffer eller oplagring om du vil. Det kan så foregå direkte i et tungt gulv eller en pæn mængde vand. Lovkrav sætter så nogle begrænsninger i den retning, og nogle af entusiastløsningerne er så ikke ligefrem forlignelige med gældende lovgivning.
Redigeret af hamselv d. 20-10-2013 20:56
 
hamselv
Faktisk er det altid meget forklarende at sammenligne med biler. Jeg har en bette bil med en ret effektiv kørecomputer. Kører man almindelig pænt kan man se at kørsel på vestjyske landeveje med en konstant fart giver væsentlig bedre driftøkonomi end de østjyske veje, der er fyldt med lyskryds og rundkørsler (mange start stop). Den sammenligning/forklaring er faktisk ikke så skæv.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 14

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,345,417 Unikke besøg
XHTML CSS