HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Mindske start/stop ved lille el-vandvarmer?
XJLN
Nogen kommentar/erfaringer til nedenstående.

Da vores varmepumpe, Nibe 1220/6, står i modsatte ende af huset som primær badeværelset og køkkenet (ca. 22m) er der lavet cirkulation på det varmebrugsvand, pt. i 6 timer om dagen.
Men der er en del varmetab ved dette og jeg synes VP køre ofte i cirkulationstiden da vandets temperatur rimelig hurtigt falde under startgrænsen.
Ved bad 1 og køkken er det et viktualierum hvor fordelerrør sidder, ville det være en fordel at montere en 30L el-varmtvandbeholder her og så slukke for cirkulationen? Så er der hurtigt varmt vand i hanen og efter 6-7L kommer der jo varmt vand ind i beholderen igen fra VP.
alternativt kunne være at opsætte en elgennemstrømningsvandvarmer eller ?
 
kla
Du kan også opsætte bevægelsmelder, når du går ind i rummet tændes cirkulationspumpen, slukker når du er færdig, dette mindsker dit energiforbrug til varmt vand.

kla
 
ojacobsen

Citer

XJLN skrev:
Ved bad 1 og køkken er det et viktualierum hvor fordelerrør sidder, ville det være en fordel at montere en 30L el-varmtvandbeholder her og så slukke for cirkulationen? Så er der hurtigt varmt vand i hanen og efter 6-7L kommer der jo varmt vand ind i beholderen igen fra VP.
alternativt kunne være at opsætte en elgennemstrømningsvandvarmer eller ?

Havde selv et lignende problem i køkkenet, og endte med at sætte en lille 20l. varmtvandsbeholder på (el), netop for at spare på konstant cirkulation.
Den lillevolumen burde vel ikke være noget problem, da der forholdsvis hurtigt kommer varmt vand fra pumpen og spæder op. Jeg kan ikke registrere at det har kostet mere i el, men lidt mere må der være tale om.
Har iøvrigt justeret min start til 42 grader, ellers går den hele tiden, også uden cirkulationspumpe.
Redigeret af ojacobsen d. 07-04-2007 10:37
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN

Citer

Du kan også opsætte bevægelsmelder, når du går ind i rummet tændes cirkulationspumpen, slukker når du er færdig, dette mindsker dit energiforbrug til varmt vand.


Jeg har tænkt tanken, hvilket sikkert også kunne gå i badeværelset, men ikke i køkken/alrum hvor man er meget uden at bruge vand.
 
XJLN

Citer

Havde selv et lignende problem i køkkenet, og endte med at sætte en lille 20l. varmtvandsbeholder på (el), netop for at spare på konstant cirkulation.
Den lillevolumen burde vel ikke være noget problem, da der forholdsvis hurtigt kommer varmt vand fra pumpen og spæder op. Jeg kan ikke registrere at det har kostet mere i el, men lidt mere må der være tale om.


I køkkenet er jeg heller ikke så nervøs for om det vil virke, det er mere i forbindelse med bad, om de 7-8l "kold" der kommer ind i vvb inden det varme når frem vil dykke den samlede temperatur til under "frysepunktet" Grin
 
ojacobsen

Citer

I køkkenet er jeg heller ikke så nervøs for om det vil virke, det er mere i forbindelse med bad, om de 7-8l "kold" der kommer ind i vvb inden det varme når frem vil dykke den samlede temperatur til under "frysepunktet"

30l., så er den ged vel barberet. Få konen til at checke det Grin
Det er et billigt forsøg, man kan få 30-50l. beholdere til under 700.-.
Jeg måtte betale en del mere, da der kun var plads til en lille beholder under køkkenbordet.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN
Lige en opdate på ovenstående spørgsmål/forsøg.

For godt en uge siden fik vi ændret v.v. installationen således der nu er en decentral 35L elvandvarmer i viktualierummet som forsynes med varmt vand fra VP. Cirkulationen er nu slået fra, men vi har stadig hurtigt varmt vand i hanen og nu hele døgnet og ikke kun i det tidsrum hvor cirkulationen kørte.
Jeg aflæser alle målere en gang i ugen Smile Ud fra det kan jeg se at der er sparet 3 starter om dagen hvilket jo er over 1000/år, på den seperate elmåler til elvandvarmeren kan jeg se at vi har brugt ca. 1,5kWh/uge mere end vi plejer til at lave varmt vand. Mon ikke det er givet godt ud for at have sparet 1000 starter/år og have hurtigt varmt vand hele tiden i de fjerneste rum?

Nu kunne man så forsøge sig med at ændre start/stop temp på VP således disse er 30/50°C. 30°C er fint nok til håndvask i bryggers som er det pt. eneste rum som får direkte fra VP - det er gjort, måske man kan skære endnu flere starter væk, måske det bliver for "dyrt" i direkte el til vandvarmeren, det må forsøget vise.

Det med om de 35L var nok til bad og om det "kolde" vand først i rørene ville forstyre ved at bad har hverken jeg eller fruen mærket noget til Grin
 
ojacobsen
Det var da kanon!
Jeg ville nok ikke anbefale at sænke varmtvandstemperaturen... min erfaring viste at det gav flere starter. I stedet kan du jo flytte starttempen til f.eks. 30gr. (og lade den varme helt op), det burde give endnu færre starter.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN

Citer

Jeg ville nok ikke anbefale at sænke varmtvandstemperaturen... min erfaring viste at det gav flere starter. I stedet kan du jo flytte starttempen til f.eks. 30gr. (og lade den varme helt op), det burde give endnu færre starter.


Det er også det jeg har gjort, fra 55/45 til 50/30 med én opvarmning til 60°C hver 14. dag
 
XJLN
Så gik der en uge igen.
Uden det er gået ud over økonomien er der blevet kappet yderlig ca. 1000 starter/år af ved at gøre ovenstående.
Har man egentlig nogen erfaringer, sådan gennemsnitlig, hvor mange starter en kompressor kan holde til?
 
ojacobsen

Citer

Uden det er gået ud over økonomien er der blevet kappet yderlig ca. 1000 starter/år af ved at gøre ovenstående

Lidt en sandhed med modifikation, når den laver varme vil mange varmtvandskørsler hægte sig på varmeproduktionen.
Men lidt har også ret!
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
XJLN
Jo-jo men ikke lige i tiden hvor der stort set ikke er behov for varme.
 
ojacobsen

Citer

Jo-jo men ikke lige i tiden hvor der stort set ikke er behov for varme

Everything counts Cool
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,198,259 Unikke besøg
XHTML CSS