HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Isolering af brønd - matrialevalg?
trokamp
Hej

Vi har lige fået installeret jordvarme og alt er indtil videre OK.
Jeg har dog lige et spørgsmål, som nogen måske kan hjælpe med.

Brønden hvor slangerne er samlet (manifold?) er ca 90 cm dyb, 60 cm bred og dækket af et kraftigt dæksel. Slangerne er rimelig godt isoleret dernede, men der sker vel ikke noget ved at isolere yderligere?

Jeg har tænkt mig at fylde leca-nødder derned for at frostsikre brønden, men er der et andet materiale der er bedre egnet eller er leca-nødderne et udmærket valg? De er i hvertfald meget nemme at arbejde med, suger ikke vand og sviner ikke.


Mvh.
Thomas Rokamp
 
VvsThomas
Jeg er ret sikker på at leca danner en form for syre når de bliver fugtige. Så det vil jeg ikke gøre. Der er nok nogle andre herinde der kan komme med et bud.
Bosch LW/m EHP 6Kw 350 meter slange. 22m2 gulvarme 90 m2 rad. 120l buffer.middel isoleret hus fra 1935
 
trokamp
Har det en betydning, når størstedelen er af plastik?
Andre der har bud omkring leca-nødder og syre?
Eller et alternativt materiale, som er billigt/nemt at arbejde med :-)
 
hamselv
Hvis slangerne er isoleret, hvorfor så isolere mere???!? Hele brønden fungerer som collector. Hvis du fylder den med leca umuliggør du service og inspektion. Nu har jeg så ikke den store viden/erfaring med brønde, da vi helst ikke anvender dem. Anser det som en kilde til ulyksaligheder, såsom utætheder. Alt hvad der er metal, skal du sørge for at sikre mod fugtindtrængning - altså smøre med salve, sådan du ikke får frostsprængninger.
 
lars-jacobsen
Ideen/tanken med at isolerer er vel egentlig OK at få.
Stillstående luft er alle tiders isolator, så hvis du kan sikre dig sådan et lag over rørene/slangerne og op til låget vil det nok gavne. feks ved at lave et flamingo låg der kunne passe nederst i brønden lige over samlingerne (lav 2 huller og træk en snor i så det er nemt at få op igen) og så nøjes med at fylde en pose eller sæk med leca/flamingo/mineraluld/papiruld som du putter ned i hullet.
Så er det nemt at fjerne igen ifb. service/inspektion.
Men de få dage hvor frosten virkelig bider og generer dig, er nok fære end de dage hvor solens varme på dækslet vil øge temperaturen i brønden. Så i sidste ende får du nok mindre energi ud af øvelsen. Men det kan jo være ligemeget, hvis det går ud på at frostsikre mest muligt. Der burde dog normalt ikke være noget problem med brinetemperaturer ned til -5 gr. Men derunder ja så er frostspængningsmuligheden der.
Hvornår en "dårlig" messingfitting frostspringer ved jeg ikke, men det lyder som om det er ganske almindeligt.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Vi har kun set is-opbygninger ved stygt underdimensionerede slanger- Vi har set sprængninger af messingfittings i nye huse (slangerne er minimaldimensionerede og installationer der er skidt udført). Nye huse har så så korte slanger at der ikke bruges brønde, så sprængningerne sker da heldigvis hvor de er til at reparere. Har et foto et sted af to knækkede omløbere.
 
Chr
Hvad med bare at skære en klods flamingo på 30 cm i højden til, så den passer i brøndhullet, og så give pokker i de nødder, der alligevel kun besværliggør inspektionen.
Energimessigt er det uden betydning. Energimængderne fra slangerne er forhåbentligt mange gange større end det det tabes eller vindes i brønden.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Hvis man vil/skal isolere, var det da en drøngod ide chr! Logisk og smart.
 
lars-jacobsen
Nu er det ikke ret mange der lige har en ø60 x30 cm flamingoklods, for havde man bare det var der nok ikke grund til al den spekulation/kreativitet her i tråden.

Generelt er det ikke lidt underligt at der slet ikke findes færdige komercielle produkter til dette, altså isolering i opføringsrør. Eller har jeg misset noget ?
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Har ikke set nogen vejlede om at sådan isolering er nødvendigt, så hvorfor opfinde et behov? Vi mangler noget uddybning fra de aktører der flittigt anvender brønde. Vi bruger dem som sagt ikke. Vi foretrækker samlingerne indenfor. Alt hvad vi servicerer af brønde har ingen isolering udover det anbefalede på slangerne. Og kun et enkelt sted, hvor slangerne så iøvrigt er grufuldt underdimensionerede, ses is-opbygning. Dette iøvrigt så voldsomt, så isolering kan være flintrende ligegyldigt.

->Lars Almindelig gulvisolering
 
lars-jacobsen
Nu var det ikke kun specifikt jordvarme brønde jeg havde i tankerne, men brønde sådan generelt. Feks målerbrøndeog lign. Men det er tilsyneladene ikke noget problem for ellers vllie produkterne nok være at finde alle steder.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg er en af dem der har en samlebrønd i haven til mine 3 kredse.

Fordeler rørene i brønden sidder ikke mere end ca 30 Cm under jordniveau. Brønden er cementbrønd stor nok til at jeg kan stå nede i den sammen med jordvarmeslangerne. Der er kun cementlåget over og ca 10 cm jord, jeg har aldrig haft problemer med noget frostsprængt, heller ikke da jeg i sin tid havde så lidt slange på at brinetemperaturen var nede på vist nok -8 grader. Isopbygning har jeg på slanger og fordeler hver vinter men jeg kan ikke se at det betyder noget.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,279,229 Unikke besøg
XHTML CSS