HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Slanger i 2 lag?
Davidj
Hej HP

Hvad er erfaringen med at ligge slanger i 2 lag?
Tænker om det 2. lag som jo vil ligge dybere end første lag, vil kunne optage lige så meget varme som 1. lag eller bliver det dårligere jo længere man kommer ned? Kan varmen forsvinde helt i 2. lag og først komme igen næste sommer ?

mvh David
 
hamselv
Det er en afvejning, hvor man bør tage lidt flere variabler i brug end ellers. Kommer nederste lag ned hvor der er blankt vand er det meget fint. Og det vil være tilfældet mange steder. Men er det så ren Lillebælt-ler skal man så alligevel passe på, da vandtransporten er ret sløv i tæt ler. Vi har eksempler hvor der er ret stor vandtransport vandret (ned mod en fjord) og der virker det forrygende. Men ellers vil jeg mane til lidt forsigtighed og sørge for lidt længere slange totalt end hvis det var et lag. Hvis en af årsagerne til at ville anvende to lag, er i underkanten med plads, skal man lige veje lidt på om pladsmanglen er pga træer og lignende, forstået således at hvis der totalt er tilpas med overflade og gerne afledning af regnvand til faskiner, så er det langt mindre kritisk.

Vi havde et sted hvor der ikke rigtig lod sig nedpløje nok, med et par regnvandsfaksiner lige op og ned af slangen, hjalp vældigt. Et par andre steder ved fjorde, er vndgennemstrømningen så stor så det også var ukritisk.

Groft sagt ville jeg øge lidt på længden og bruge turbocollector. Altså hvis beregning sagde f. eks 400 meter, ville jeg tage 450 - 500 meter i to lag. Og kunne jeg komme af sted med en regnvandsfaskine midt i det hele, var det bare helt plingeling.
 
hamselv
Ulempen er øget omkostning ved nedgravning i to lag og meget hærget have. Der skal så også være plads til jorden, altså når man graver så dybt. Men et par riller dybt ned med en et meter skovl. Dæk det hele til og pløj ovenpå. Så bliver det rimeligt. Hvis jeg når at køre service hos en hvor det er lavet sådan, inden jeg stopper, skal jeg fortælle hvad brinetemperaturerne ligger på, på det eksakte anlæg. Men sidst jeg var der var de meget fine. Kigger lige imorgen.
 
Rasmus
Hej

Jeg har i år fået gravet slanger ned på hhv. 120 m. i 2 m og resten, 240 m ned i 1 m.

Det er dyre og noget besværligt at grave ned i 2 meter. Vi fik det da vores grund kun er 720 m2, og da vi ligger "tæt" på vandspejlet og har sandjord med gød nedsivning, vurderes det ikke til at blive et problem. Men nu må vi se til marts Wink

Det skal siges at der hentes noget af den "tabte" tid sig hjem igen, i det at man allerede har en rende til øverste lag. Men jeg blev meget overrasket over hvor meget jord der er i en 2 m dyb rende. Der skal være plads til at jorden kan ligges af.

Måden vi gjorde det på var at rulle hele slange ud, så enderne var hvor de skulle være. Så kunne vi ligge frem og retur ned på én gang, og dække renden til løbende... Så kom vi dog af med lidt af jorden ;-)

Håber du kunne bruge mine ringe erfaringer til lidt!

MVH Rasmus
CTC 308 fra oktober 2013, 166 m2 opvarmning i stueetage + 80 m2 kælder, 360 m slange i 2 lag.

21 grader, køre med natsænkning, 8 timer, -1 grad

Nu med Morsø brændeovn i stuen :-) ca 22-23 grader når der fyres op i brændeovnen
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg har haft 2 af mine 3 jordslangekredse lagt i 2 lag igennem mange år. Det har fungeret fint, de ligger i 2 meter og 1 meters dybde i samme rende. Det ager noget længere tid at grave så dybt og der er meget jord der skal op og ned igen, men det er til at have med at gøre.

Min erfaring er at den nederste lange er noget længer om at blive kølet ned ind over vinteren især hvis det er en meget kold vinter, ligeledes er den væsentlig længer om at blive varmet op i løbet af foråret. Uanset hvor kold en vinter der har været har min nederste slange altid nået op på " normal" temperatur i løbet af august måned også dengang hvor jeg havde for lidt slange på og ind over vinteren kørte med meget lav brinetemperatur.

Den del af haven hvor man graver jordslanger ned bliver lige ødelagt uanset om man graver i 1 m eller 2 m dybde, men hvis pladsen er til det ville jeg altid foretrække at lægge slange i 1 lag.

Udover mine egne erfaringer vil jeg tilslutte mig de forholdsregler hamselv har beskrevet da jeg er helt enig heri.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,259,610 Unikke besøg
XHTML CSS