Ofte alarm ved lavt brinetryk
|
Per Henrik |
Lagt på d. 28-11-2013 19:47
|
Begynder
Antal indlæg: 58
|
Hej alle i dette rare forum...
Det er et stykke tid siden, at jeg har givet lyd fra mig.
Måske nogle kan huske, at jeg havde en del spørgsmål mm
i september omkring forestående installation af et Vølund F1245/10kWt.
Det kom så op og køre d. 23. september og indtil videre til min store
tilfredshed. Jeg har fået sat en bimåler op og indtil dd (altså ca. 9 1/2 uge)
har vi brugt 1170kWt. Godt nok har det været mild oktober og november til nu,
men jeg er tilfreds. Især når jeg tænker på, hvad det ville have kostet i olie,
hvis jeg ikke havde konverteret.
Det skal også nævnes, at i slutningen af oktober kørte anlægget tre dage på
varmepatron (DET kunne virkelig ses i elaflæsningen) - Og så har der været
to stop/alarm pga for lavt brinetryk. Og her kommer så mit spørgsmål til
forummet:
For præcis 10 dage siden havde jeg et stop på grund af for lavt brinetryk.
Jeg fyldte blot 2-3 liter på og så var der fuldt tryk på igen. Kan det bare have været
en luftlomme ved pressostaten? Jeg satte da brinepumpen til at køre "kontinuerligt
10 dage" - det "udløb" så i går og her til morgen var den så gal igen. Igen alarm
for lavt brinetryk. Fyldte 2-3 liter på og så var der fuld tryk igen. Nu kører den så
igen med 10 dages kontinuerligt. Så er lidt spændt på, om det samme sker igen om 10 dage.
Giver det overhovedet nogen mening? Og har nogen af dette forums ædle medlemmer
et godt råd eller bemærkninger? |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 28-11-2013 22:09
|
Ved meget
Antal indlæg: 3452
|
Et anlæg skal under ingen omstændigheder være utæt for brine i de mængder. Fat i installatøren. Det lyder som en ommer og en reparation på garantien - pronto. Du må slet ikke efterfylde med rent vand. Tilladeligt måske en liter på et år, og det er så allerede noget man begynder at lede efter, hvis man er ansvarlig servicetekniker. Nogen må jo have lavet en trykprøve!?!? Hvordan kan en sådan underskrives, hvis man taber de mængder???? Hvis defekten er en expansion, kan dette også ses meget tydeligt. Er installatøren vranten, så henvis til den trykprøvningsattest han naturligvis har underskrevet og spørg hvad det her nu her for noget??
|
|
|
|
Per Henrik |
Lagt på d. 28-11-2013 22:38
|
Begynder
|
Uha, hamselv, du lyder meget kategorisk Trykprøven var i orden. Vil du helt udelukke, at der stadig kan være en del luft i systemet, som stadig driller. Også taget i betragtning, at der overhovedet ikke er tryktab når brinepumpen kører kontinuerligt i de 10 dage. Og når den går på intermiderende går trykket ned på nærmest nul ved pressostaten? Som så slår anlægget fra? Indtil jeg lige fylder en liter eller to på. Og den så står med fuldt tryk igen. Min sunde fornuft siger mig, at de par liter rent vand ikke afgørende ødelægger brinens frostsikkerhed. Klart, at hvis jeg fyldte 20 - 30 liter på skulle det være en blanding med frostvæske.
Du er jo en klog mand, ved jeg, måske kan du forestille dig andre årsager end en utæt brinekreds. Anlægget er jo også kun et par måneder gammel. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 28-11-2013 23:22
|
Ved meget
|
Eneste årsag til dette kan være meget dårlig fyldning af slangerne. Men det lyder ikke sansynligt, med mindre han har brugt en usædvaligt ringe fyldepumpe og/eller alt for små slanger. Menæhh det ses overordentlig tydeligt på en trykprøvning, idet det så vil være endog meget fjedrende. Lyder i mine ører som en der absolut ikke er øvet, der har været i gang.
Næste er, med hvilket instrument konstaterer han ok trykprøve? Hvis du bruger en 15 bar trykspand til trykprøvning med 3 eller 4 bar, kan du ikke vurdere en pind.
Og slutteligt. Har han kunnet skrive under på trykprøven og du alligevel har skullet hælde fire liter på, taler vi om en brinefyldning der nærmest er gået fra 1,5 bar til 0 på relativt få dage. Det bør man i min verden se at få bragt i orden. For jvf jordvarmebekendtgørelsen er det ikke iorden.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 28-11-2013 23:30
|
Ved meget
|
Forkert placering af pressostaten kan være en mulighed. I øvrigt en rigtig skidt måde at overvåge på, men lad det være. Expansionsbeholderen, hvis der er anvendt en sådan, skal være oppumpet korrekt jvf den vejledning der så hører til denne. Det kunne også være en mulighed.
Men forstår simpelthen ikke man accepterer noget der er et par måneder gammel ikke duer topdollar, og selv begynder at rode med det. Jeg vil mene installatøreren må rykke ud og rette, hvis noget ikke er iorden. Det gør vi andre sgu. Det kan så godt være vi er tossegode, men min proffesionalisme siger mig, "det er ikke acceptabelt", og jeg ville heller ikke selv finde mig i det.
PS Hvis du havde købt en ny bil? Begyndte du så også selv at fejlfinde på den efter to måneder?
|
|
|
|
lars-jacobsen |
Lagt på d. 29-11-2013 13:04
|
Ved meget
Antal indlæg: 791
|
Elsker sammenligningen med biler. Det er noget vi alle har erfaringer med.
Og forestil dig lige den røde olielampe lyser, tjaaa så hælder man 1/2l olie på og så kører det fint, indtil næste gang man standser. Så skal den igen have 1/2l olie for at få lampen til at holde op med at lyse.
Der er ingen tvivl om den skal "på værksted" og udbedres, men indtil da kan Per vel godt symtombehandle, mens han filosoferer og lave teorier om hvad den mulige årsag er.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
|
|
|
|
Per Henrik |
Lagt på d. 29-11-2013 17:02
|
Begynder
|
Hehehe - ja, den er fin med bilsammenligningen. Den er nem at forstå
og jeg kunne sikkert også selv finde på at bruge den, når det var relevant.
Men I kan jo ikke vide, at hamselv rammer hovedet på sømmet når han skriver,
at det er en uøvet der har lavet det. Sagen er den at jeg har en bekendt som
fik opgaven. Han har skam personlig autorisation mm, så den side af sagen er i orden.
Men han har tidligere kun sat få anlæg op (og det var Danfoss'.
Så kan man så sige, at jeg ligger som jeg har redt. Og håne mig for det, hvis det er
det man har lyst til. Men det er så ikke til megen hjælp.
Det er årsagen til, at jeg ikke bare går i flæsket på installatøren. Det kunne jeg såmænd
sagtens finde ud af. Og er faktisk ret skrap til den slags
Det jeg ydmygt spørger om, er lidt hjælp til at regne ud, hvad der kan være galt.
Og hamselv har da også allerede givet et par gode tip. Stor tak for det.
Jeg skal såmænd nok få løst problemet, hvis det fortsætter. Men fandt det helt naturligt,
at starte med at spørge i dette fremragende forum. Måske andre havde oplevet det samme
i opstarten og kunne give en hjælpende hånd.
Og hamselv: jeg lover, ikke at fylde rent vand på i mængder kunne true brinens frostressistance
Jeg vil lige til slut fortælle, at der har været to forskellige Vølund teknikere (en ved opstart og en der skiftede den defekte brinepumpe). De roste begge installationen som helhed og havde ikke anmærkninger.
Jeg prøver at vedlægge et billede. Måske kan nogen af jer se fejl i den installation. (ved godt, at jeg skal kondensisolere på et tidspunkt).
Ha' en superdejlig week-end og god 1. advent på søndag.
Per Henrik
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 29-11-2013 19:11
|
Ved meget
|
Ja så er det jo nemt. Presoostaten siden på tilgangsledningen, og den smule trykstød du får når brinepumpen starter er formentlig nok til at trikke en fejl. Det var så den med den uøvede, om du kan lide det eller ej. Hvis det drejer sig om luft, havner du igen ved det med at være øvet. Påfylder du ikke med det rigtige grej, kigger du ind i den slags problemer. Sågar kan jeg garantere dig at de af grossitesterne leverede autoriserede grej, kun behøver en stump 1/2" slange for ikke at kunne yde det de skal og så er vi igen ved den med at have prøvet før. Beklager da meget at du stødes af det lidt direkte sprogbrug. Menæhhhh når man nu igennem 7 år har rettet og fikset igen og igen med de samme fejl, bliver det måske lidt anstrengende. Vi andre startede så vores karriere med nogle dage på skolebænken i Tranås og lærte ret hurtigt at det var ret klogt meget af det de sagde og sørgede derefter for ikke at begå de samme bommerter mere end én gang. Efterhånden fandt vi endda et par fif der yderligere kunne forbedre disse instruktioner der forelå. I dag kan vi så tørt konstatere at Tranås har taget noget af det til sig, og blandt andret standardopsætningen af EQ og A serien. Nu mangler vi kun at man indfører effektiv filtrering af brinen og beskriver lidt nærmere om vigtigheden af brineflow ved fyldning.
Men stadig, har du synligt tryktab (på dit manometer) er det mest sansynligt det er utæt.
PS Selvom dem jeg har lavet for venner og bekendte måske er lavet til særlige priser, eller anlæg er opstartet om aftenen i min fritid, ville jeg altid reagere og søge at hjælpe og fejlfinde. Dette ville jeg ALDRIG overlade til brugeren. Det er ikke rimeligt, og ikke min metodik.
PSPS Har intet imod GDS og "amatører" (intet ondt i sidstnævnte). Men hvis man ikke er øvet i noget bør man søge saglig bistand. Det gør jeg ihverttilfælde, hvis jeg fusker med noget der ikke er min hjemmebane. Og husk altid på de kloge ord min gamle mester altid sagde: Alt hvad du kan, er nemt!
|
|
|
|
Per Henrik |
Lagt på d. 29-11-2013 20:18
|
Begynder
|
Tusind tak, hamselv. Det giver sgi' da rigtig god mening...
Lyder da meget logisk, at min uerfarne VVS bekendte, har placeret
pressostaten et dumt sted. Det forklarer jo også, hvorfor der ikke
er nogen problemer når brinepumpen kører kontinuerligt, men når den
så fra stilstand starter op må det jo give et "undertryk" lige i starten
af brinekredsen, som pressostaten så reagerer på. Sund fornuft.
Det må være der, vi giver førstehjælp. Hvor vil du mene pressostaten
skal sidde?
Med hensyn til dine andre ord, så skal du såmænd ikke være bekymret
for om jeg stødes af de direkte ord. Det er mine skuldre alt for brede til.
Nyder endda, at vi kan kalde en skovl for en skovl. Synes også, at det
er det jeg selv gør. Flot at du selv påtager dig et exclusivt ansvar, når du
udfører opgaver af den lidt skæve slags. Det er jeg også 100% sikker på,
at min installatør ville gøre, når og hvis jeg præsenterede ham for problemet.
Det har jeg bare ikke gjort endnu. Så han kan ikke dømmes på sin mod- eller velvilje.
Du kan ikke vide, at jeg har over 34 års erfaring som selvstændig kommunikations-
rådgiver. De mange år har lært mig, at være ydmyg i at bedømme andres formåen og professionalisme som tåbelig eller utilfredsstillende. Alle må starte på deres niveau og
så hjælpes til den bedst tænkelige platform. Kun sådan bliver vi alle bedre. Det gælder
også vvs-installatører, der gerne vil blive bedre, men ikke lige har gennemgået et grundkursus
i jordvarmeanlæg.
Det var ikke min installatørs valg, at lave mit anlæg, men mit valg. Derfor må du ikke
ynke min søde og venlige vvs mand, men skyd gerne på mig
Stadig, ha' en supergod week-end. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 01-12-2013 19:38
|
Ved meget
|
For at modvirke den slags narrestreger er det klogest at sætte pressostaten på afgangen. Synes så selv bedst om IVT's måde med en flyder i expansionen. Det giver mulighed for visuel kontrol. Men nu er det så ikke lavet sådan, og så kan jeg kun se at på tryksiden vil være klogest.
Pas i øvrigt på med at bruge automatudluftere på brinesiden. Synes ikke disse er specielt pålidelige og oplever ofte disse er kilde til utætheder. En gammeldaws radiatorskrue, ovenpå en luftfælde er min favorit.
|
|
|
|
Chr |
Lagt på d. 02-12-2013 00:14
|
Ved meget
Antal indlæg: 380
|
Kan man ikke, på en eller anden snedig måde, lave en forsinkelse på 3-5 sekunder på alarmen?
Det vil sikkert være nemmere og billigere end at skille rør mm ad.
Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
|
|
|
|
Per Henrik |
Lagt på d. 02-12-2013 20:22
|
Begynder
|
Citer hamselv skrev:[/url]
Pas i øvrigt på med at bruge automatudluftere på brinesiden. Synes ikke disse er specielt pålidelige og oplever ofte disse er kilde til utætheder. En gammeldaws radiatorskrue, ovenpå en luftfælde er min favorit.
Det er da et tip, jeg kan anvende med det samme. Nu er den lille sorte hætte
strammet, så den fejlmulighed er nu udelukket, når og hvis problemet dukker
op igen. Siden onsdag har anlægget iøvrigt kørt upåklageligt. |
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 02-12-2013 21:21
|
Ved meget
|
...og jo chr, selvfølgelig kan du time indkoblingen af brinepressostaten. Menæhh du sætter flere dimser på, og øger muligheden for komponenter der svigter. Det er lidt uforligneligt med KIS (keep it simple). Jeg ville flytte den.
Ved at IVT/Bosch timer f. eks LT pressostaten, for at sikre termoventilen lige får lov at komme i regulering, inden vi begynder at kalde det en fejl. Indgangen for brinefejl er ikke timet, men man bruger så også en flyder i expansionen. Og selvom denne sidder på pumpens sugeside, skal man ned på et ret lav brinetryk, inden fejl optræder. I øvrigt finder jeg metodikken temmelig smart, da den anbefalede opbygning giver en perfekt virkende luftfælde lige inden varmepumpen. En eller anden har tænkt sig godt om, dengang de fandt på det. At man så oveni forfinede ved at putte en flyder i, er som jeg ser det vildt smart, billigt og simpelt.
|
|
|
|
Daffy |
Lagt på d. 03-12-2013 10:45
|
Begynder
Antal indlæg: 132
|
Hvae´ Hamselv Jeg synes du har ændret din Avatar
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
|
|
|
|
hamselv |
Lagt på d. 03-12-2013 17:58
|
Ved meget
|
Nemlig Daffy. Man besluttede i Vejle, at varmepumper og privatfolk ville man ikke beskæftige sig med. Så fandt ud af US manglede en ventilationsmand der frygtelig gerne måtte kende til køl. Det er jo som skrevet til mig. Og US betjener gerne privatfolk og servicerer gerne varmepumper.
|
|
|