HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Dimensionering ekspansionsbeholder i brinekredsen
costum
Hej alle sammen
jeg faldt over dette i Installation vejledningen over mit Bosch EHP 6 LW/m anlæg


Dimensionering ekspansionsbeholder i brinekredsen
0 - 600 meter jordvarmeslange:
12 Liter Trykekspansion
600 - 1500 meter jordvarmeslange:
14 Liter Trykekspansion

min turbo collector slange er 318 meter
Jeg har fået 2stk 18L ekspansionsbeholder med fra rentvarem a/s
da jeg købte varmepumpen

huset er 90 m3 i to plan med gulvvarme i stueplan og måske radiator 1.sal er ved at bygge om så ved ikke endnu om der kommer også kommer gulvvarme på 1salen

har lidt problemer med pladsen og ville da gerne ha 2stk 12L i stede for
er der nogen grund til at jeg har fået de to store ekspansionsbeholder med ........ ?

Mvh Dennis Johansen

GOD JUL
 
heine
Du skal bruge 1 til jordslangerne og en til gulv/radiator varme.
Du har nok fået 18 liter da det er dem folk bruge mest.
Men 12 liter er nok, hvis du ikke har en meget stor bufferbeholder.
vaillant 101/3 10 kw med 300 liter vv med spiral (2.9 m2) og 300 liter buffer 4*200 meter nedlagt 90 cm i fugtig ler 1 meter mellem slangerne.
15,6 kw solceller anlæg øst/vest vendt med 2*3kw SMA 3000tl21

http://s1301.beta.photobucket.com/user/heine-olesen/library/Jordvarme?evt=email_share

huset er fra 1940 (muremester) 60 m2 1. sal 103 m2 stue 103 m2 kælder
helt nye vinduer,80 mm iso i mure, 200 mm iso kip tag og 400 mm iso i toppen af taget.
genvex energi 2 ikke helt færdig endnu.
 
hamselv
Du er formentlig vidende om at det er en gammel model du har fået og de nye er et par skridt foran! Den svarer fint til Allans HT+C'er, men der er jo to runder af nyere maskiner, med højere COP, bedre pumper og styring der kan mere, i forhold til den gamle. Det er så en fin maskine, meæhhh, pris skal dæleme være i orden når man køber forrige-forrige model. Først kom den opgassede model der byggede videre på den gamle, moderniseret med REGO1000 styring og Wilo A-pumper. Så afløstes denne af Compress 6000 hedder den vist, igen med Rego 1000 - knap så fed som forgængeren, men med dynamisk pumpestyring og Copeland Compressor + R410a som kølemiddel. De første af disse lidt støjende, men dette er der styr over i dag, og den nye er ligeså lydsvag som de gamle EHPére.
 
hamselv
Glemte lige hvorfor jeg skrev. Allan's føler passer med den gamle EHP. Til de nye er det noget ballade med Canbus tilkobling til en ganske anden pris.
 
lars-jacobsen
Costum har været heatpump.dk medlem i 1 år og har formentlig haft sin VP installeret før det. Da var den nok kun sidste model eller den der normalt var på lager?
Men ellers har du fuldstændig ret i at der er sket lidt med VP'r de sidste 4 år, siden 2009-10 hvor din, Allan's og undertegnedes VP var "normen".
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Vores var jo allerede "bedaget" dengang, uden at det ligefrem var øv. Den gamle HT+'er fik første omgang da man overgik til kompressoren fra Mitsubishi for 7,8 9 år siden, og begyndte at kalde dem HT+ i stedet for kun HT. Den gamle anvendte R134a og gik ikke så højt i temp som HT+'en Man lavede så den brøler at starte med ESBE trevejsventilen, hvilket man så lærte var noget skidt. Ellers har de kun være plaget af lidt småpilleri med termofølere, hvilket man også fik fikset med Molex følerne. De sidste HT+'ere (og EHP'er) er generelt totalt uden fejl og en regulær dårlig forretning at køre service på. På trods af den mangler lidt på COP'en er det en fremragende god og meget simpel varmepumpe. Den koster så en anelse ekstra på driften, men er bygget relativt simpelt og med meget rarere reservedelspriser. Så mon ikke det alligevel passer sammen, målt over 10 år. Min kører ihverttilfælde stadig perfekt og har fået skiftet INGENTING. Kun en enkelt utæthed, pga svag overarm ved en tilspænding af niveauvagt, gjorde at der måtte et par kg brine efterfyldes. Og nu, efter 4 - 5 år, er jeg vist nød til at efterfylde radiatorsystem med et par liter vand.
 
hamselv
Menææhhh gad nu godt bytte min HT+ med to stk af de små EQ som de hedder i det ene regi og Compress 6000 som de hedder i det andet. Hvorfor???? Fordi jeg kan, og fordi tanken om kaskade kobling + lidt ekstra power ville være det jeg ville have, hvis jeg vandt i lotto. Set ud fra et levetidsregnskab er dette uden tvivl et debilt ønske, men det er næsten lige så ultimativt som selv at lave et kaskadekoblet anlæg selv, helt fra bunden. Udtænkte i øvrigt en metodik (hvis man gjorde noget sådan), hvor man kunne trylle sig til en varmekreds til håndklædetørrere (har så ikke konfirmeret det med Tranås, så jeg ved om den er gangbar, men det kunne være sjovt.
 
costum
Det er den nye pumpe jeg har købt mig
fik bare ikke hele model nr. med i farten
Compress EHP 6000 6LW/M
og et stk120buffer

men så kan jeg forstå at allan´s ikke kan bruges på den ..... ?
 
hamselv
Hvis den hedder EHP er det en gammel model. Hedder den Compress 6000 er den ny. Hvilken er det?

Føleren til Compress 6000 er en Canbus føler = en helt anden pris.
 
costum
jamen deter en Compress EHP 6000 6LW/M Angry

http://www.bosch-climate.dk/files/201309021015040.Installat%C3%B8rvejledning_Compress%206000.pdf
 
hamselv
Du har ret. Min fejl. Har siddet og læst og læst, og der er faktuelt nævnt en T5 føler (ikke canbus), men kan saftsusemig ikke finde klemmen den skal monteres på. Hvis det er tilfældet, kan Allans bruges, men formentlig ikke med lysdioden. Fedest er nu også LCD displayét, selvom det koster lidt.
 
costum
Har nu med lys og lygte ledt som en gal på det der net der høre til kan ikke finde en side hvor jeg kan købe en føler med lcd display kender du en side hvor jeg kan købe sådan en fyr Smile
 
hamselv
Jeg kan finde den i reservedelslisten, så skaffes kan den!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 9

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,203,029 Unikke besøg
XHTML CSS