HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
brinetemperatur
inno
Har en Bosch EHP 11 De sidst måneder har brine ud kun været 1,5 grader lavere end ind også efter 1 times kørsel. Ind 6,2 ud 4,8 Hvad kan det skyldes ? Desuden kører kompressoren op på 95 grader ( 115 ved opvarming af forbrugsvand ) Vi har ingen forstand på det tekniske men undrer os over ændringer fra tidligere år hvor forskellen altid har været 2,5 - 3. Vores installatør mener det er uden betydning.

lars-jacobsen
Får i lavet service på jeres varmepumpe? Måske er der et snavsfilter der trænger til at blive renset.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk

allankj1
Ville et beskidt snavsfilter ikke have modsatte effekt?? Jeg tror mere der er tale om mangel på kølemiddel eller defekt termoventil. Mener min opførte sig på samme måde da min termoventil var i stykker. Hvad med forbrug?? Er det højere end normalt?? Hvis det er ville jeg gå over på el-patron drift indtil jeg havde haft service på pumpen.

El-patron drift er billigere i 14 dage end at stå med en smadret kompressor.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Det lyder lige varmt nok. Mit gæt er at termoventilen er syg.

hamselv
Det er så en kølemand du have til at kigge på det. En smed må/kan ikke pille i kølekredse.

allankj1
Også min vurdering "hamselv" Jeg mener i øvrigt at min kompressor altid er cirka 20 grader varmere end fremløb. Det vil sige når pumpen laver et fremløb er kompressoren's temp. 52 grader. Det er efter cirka 20 minutters drift at dette er tilfælde. Og når den laver 50 grader varme til brugsvandet er kompressoren 70 grader varm.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.

hamselv
Forventet ca + 23 - 24° afhængig af en række parametre. Lav afkøling af brinen kan skyldes for lille kølemiddelmængde igennem termoventilen, som så igen køler kompressoren for lidt => for stor hotgas temperatur. Hvem hulen har du haft til at kigge på det, hvis de ikke kunne gennemskue den? De der Flicka ventiler er så i øvrigt ikke verdens bedste, men plejer at være pænt egnede og holdbare til jordvarme. På luft/vand går de til, og bliver i dag skiftet til en Danfoss.

allankj1
Tjekkede lige. Kompressor 59,1 grad og fremløb 34,3 grad. Den er vist i vinkel her.

inno
Vi har haft vores VVS mand ude flere gange. Han tjekker,siger det er OK og gør ikke mere. Da vi blev ved og jeg ivrigt henviste til mine iagttagelser fra dette forum, sendte han en kølemand ud i sidste uge. Jeg har ikke hørt fra ham endnu. Jeg har nævnt 3 - vejsventil, filter og et brinetryk på 1 bar som mulige fejlparametre men føler at slå i en dyne. Som vi ser det startede bøvlet allerede sidste år hvor der ikke kunne fordeles varrme. Har gulvvarme + 4 radiatorer nedenunder og radiatorer på 1.sal. Hele anlægget blev først for varmt og dernæst "for koldt" Vi kunne de første år køre med standard indstilling 4 men måtte sidste år skrue op på 6. Vi havde uvildig installatør på til service. Han fandt ingen fejl på pumpen. Men problemerne fortsatte. Vi var oppe på et forbrug på 60 kWh/døgn. Hen på foråret viste brinetemperatur ud med 28 Installatøren kom med en forklaring på at føleren kunne fejlvise gr temp.i kompressoren. Vi skulle vente til det igen blev koldt. - Jeg forventede palmer på marken ! Nu har vi så fået udskiftet føleren og så viser problemerne jo så at fortsætte. Vi vil gerne skifte til en anden servicemand men har 5 års garanti på anlægget og det skal fungere før vi skifter. Men jeg er nervøs for kompressoren og med god grund, kan jeg forstå. Forstår bare ikke at kølemanden ikke har råbt vagt i gevær. Tak for jeres indlæg.

hamselv
Hvis dit anlæg er omfattet af 5 års garanti, er det leveret og opstartet af en Bosch Climate Partner. Med den historik du antyder, ville jeg tage kontakt til Bosch, og snakke med Henrik eller Dennis som så fremadrettet kan fortælle dig hvem der kan fikse og ordne. Det der lyder en tand for broget.

allankj1
Prøv at tjek om der er bobler i skueglasset. Er der det er det for lidt kølemiddel. Så ville jeg skifte til el-patron drift indtil den er ordnet, da det slider på kompressoren.

Det er noget af en dårlig kølemand du har haft ude.

hamselv
Narhh Allan, han kan være dygtig nok, men uvidende mht produktet.

allankj1
Ja måske til køl men da ikke til en varmepumpe. Burde det ikke være ret åbenlyst at der er noget galt med pumpen når den pludselig ikke kan varmehuset op??

Min kørte kun 1 døgn med defekt termoventil før jeg opdagede det og smed den på el-patron. Og alene 1 døgn gjorte mig nervøs for om kompressoren kunne ha taget skade pga. manglende smøring hvis ikke der var kølemiddel nok på.

Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.