HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
VV Varmepumpe HJÆLP
Poulw
Hej jeg håber at der er en kvikt person der kan finde hoved og hale i mit vvp problem. Min datter har en Figther 1120 der under varm vand produktion sender meget varmt vand ud i gulvet. Anlægget er udstyret med en trevejsventil Honeywell 4013 hvor indsatsen er skiftet, den skifter tilsyneladende rigtigt (jeg har målt med 2 digitale termometre på trevejsventilen, at radiatorsiden forbliver kold når varm vand produceres). Returen fra vvb ender i et T stykke som også er retur fra radiatorkredsen og samtidig forbundet til en 100 l buffertank. Hvis radiatorkredsens cirkulationspumpe kører, bliver T stykket og radiator kredsen meget varm. Hvis jeg stopper pumpen falder radiatortemp. Jeg har desværre ikke begreb om hvordan man tilsyneladene kan presse varmt vand ind i en kreds der er lukket i den ene ende (trevejsventilen) . Vi har haft 2 vvs folk til at se på det og de har ikke fundet fejl, anlægget har virket rigtigt i flere år men efter at fejlen optrådte har hun fået en extra el regning på 15000 kr og nogle gange haft op til 29 grader indendørs indtil hun lærte at kun tænde for cirkulationspumpen en gang imellem. På forhånd tak Mvh Poul
 
pmp
Nu skriver du jo ikke om hele systemet, men kun om det du mener betyder noget, så jeg gætter lidt.
Som du beskriver det, er der et T der er forbundet til:
1. retur fra vvb
2. retur fra radiatorkreds
3. buffertank
Buffertanken er måske forbundet til pumpen til radiatorerne - og her har du så forbindelsen.

Returvand fra vvb går således gennem buffertanken og videre i radiatorerne. Et gæt.

Hvorfor har det så virket engang ?
Ja, måske har pumpen engang været styret fra F1120, så den ikke har kørt ved produktion af vv.
Så er pumpen måske skiftet og fejlagtigt tilsluttet direkte, så den ikke stopper ved vv-produktion.

Det er naturligvis kun gæt, men det passer med det du beskriver. Hvis du tegner hele anlægget og smider tegningen op på siden her, så bliver det meget nemmere at hjælpe.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Poulw
Hej PMP. Returen er så vidt jeg i min store enfold kan se, som skitsen på side 13 http://www.nibeonline.com/PDF/031051-2.pdf Der er ikke ændret på nogen montering Cirkulationspumpen er en Grundfoss alpha der er fast tilsluttet 230 v . Der sidder 2 pumper i figther den ene til brine den anden til cirkulation af varmt vand, men den er åbenbart ikke nok til at cirkulere gulvsløjferne, derfor grundfossen. Hvis du ser på skitsen bliver røret der hvor der står" Varme retur" gradvist varmt( 42 g eller mere) under vv produktion. Men røret over teksten "varme frem" forbliver koldt (målt med 2 digitale stegetermometere Smile taped til rørene. De to VVS er der har beset anlægget har skiftet indmad i trevejsventilen Honneywell 413 skiftet to temp følere og vist nok efterfyldt væske. Der er som vist kun tre rør i buffertanken måske derfor T stykket. Der er IKKE ændret noget ved den oprindelige installation, men kan man forestille sig at trevejsventilen lækker køligt vand fra gulvsløjfen og over i vv beholderen eller er det hul i hovedet. Jeg leder efter et ulovligt flow som måske kan tillade at noget af vv returen gå i buffertanken. Jeg har stadig mistanke til trevejsventilen og det ender vel med at man må skifte ventilen på mistanke til Feks. LK 525 som jeg har hørt skulle være helt tæt. Mvh Poul
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,279,915 Unikke besøg
XHTML CSS