HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Mangler varme i det fjerneste gulv
helskov
Hej

Vi har udskiftet en radiator i et værelse med gulvvarme. Vi har dog svært ved at få rigtig varme på det værelse. (Havde vi iøvrigt også med radiatoren.)
Vi opvarmer med L/V varmepumpe som kører fremløb efter udetemperaturen.
Derfor har vi ellers "altid" haft alle ventiler på fuld skrue. Men som jeg ser problemet så stjæler de øvrige kredse for meget vand.
Den nye kreds sidder sidst på manifolden og er iøvrigt længst væk i huset.
Skal siges at den gamle radiator havde man også koblet på gulvvarme kredsen.Så her er der ikke lavet noget om.
Det betyder jeg kan få bedre varme i gulvet hvis jeg kniber f.eks de 2 kredse i stue/køkkenalrum lidt.

Jeg har bare læst herinde igen og igen at ved varmepumper skal alle ventiler stå helt åbne.
Men det kan jeg bare ikke rigtig...
Så hvad er alternativet og hvad kan problemet være?
Det er en grundfos alpha A pumpe der sidder på. Den kører altid 22W i auto.
Der skal måske en større pumpe på?
 
lars-jacobsen
Jo du kan godt lade alle ventiler stå åben, men for der er varme i alle rum kræver det at anlæget er korrekt indreguleret.
Du er inde på noget af det rigtige, med at knibe stue/køkkenalrum (men det er ikke sikkert det er disse kredse der er problemet).
Prøv at lave en efterberegning med din producents program/værktøj/tabeller til gulvvarmemanifolden og check om ikke alle forindstillinger bare står default. Så vil en korrekt indregulering nemlig virke gevaldigt på flowet.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Varmepumperiet ApS
Hej,
Det er rigtigt nok at det er bedst at alle ventiler står åben, men du skal i stedet søge for at få sat flowmeter på dit manifold.
Varmepumperiet ApS
Flere års erfaring med luft vand varmepumper.
Blev sommeren 2013 aut. vvs installatør, vi ligger i hovedstadsområdet.
Gi et kald og få tilbud på anlæg samt rådgivning.51839753
 
Varmepumperiet ApS

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2179&pid=15456#post_15456]Varmepumperiet ApS skrev:[/url]

Hej,
Det er rigtigt nok at det er bedst at alle ventiler står åben, men du skal i stedet søge for at få sat flowmeter på dit manifold.
for så kan du indregulerer vandmængden på alle kredsene
Varmepumperiet ApS
Flere års erfaring med luft vand varmepumper.
Blev sommeren 2013 aut. vvs installatør, vi ligger i hovedstadsområdet.
Gi et kald og få tilbud på anlæg samt rådgivning.51839753
 
allankj1
Du kan jo indregulere så varmeafgivelsen er den samme i alle rum. Til en start kan du jo indregulere efter det skema der findes til den enkelte type manifold med udgangspunkt i at den længeste kreds står helt åbent og så indregulere i forhold til slangelængden på de andre kredse. Så behøves du jo ikke flowmeter og kan dermed spare denne udgift. Flowmeteren er jo den nemme løsning for ham VVS'en der kommer ud og justere. Men for nørden (som har tid til at justere anlægget i balance) klarer man den med skemaet til manifolden og eventuelt et IR termometer og justere indtil returvandet har samme temperatur i alle kredse.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
helskov
Hej

Tak for svaret. Da jeg ikke kender mærket på manifolden eller hvem der har forhandlet den og ej heller kender slange længder, på andet end det værelse jeg lige har lavet er det som jeg ser det lidt svært at bruge et beregnings program.

Hvis jeg lader fremløbsventil stå 100% åben på alle kredse og derefter drøvler på returen som jeg kan forstå er beregnet til formålet. Hvordan gør jeg det så bedst?
Kan jeg bruge retur temperaturen på retur vandet i den enkelte kreds?
Så i det øjeblik jeg har samme retur temp på alle kredse så må flowet være i balance?

Eller er det bare at justere indtil jeg opnår samme overflade temperatur på gulvet i alle rum?

Mvh
 
helskov
Lige et tilægsspørgmål.

Hvad er fordelen ved at knibe på retur frem for fremløb? Hvis der er nogen.
Grunden til jeg spørger er at ofte har man en returvandstermostat.
Hvorfor sidder sådan en ikke på frem?
 
lars-jacobsen
I princippet er det ligemeget om du kniber i den ene eller den anden ende, men som regel sidder komponenter med elektronik på returen da der her er laveste temperatur. Det har det bedre af da det forlænger levetiden. Derfor sider forindstillingen/reguleringen på fremløbet.
Tag et nærmere kik på manifolden og sammenlig med billeder på nettet for at finde producent. Hvilke telestater sidder der nu? For sandsynligvis er manifolden så af samme fabrikat.
Mht. længde af kredse så prøv til en start at bruge Danfoss online program på deres hjemmeside. Du kender husets isoleringgrad, størelsen af de rum kredsene forsyner. + stiklednings længden fra manifolden. (Den naturlige vej) Så regner programmet kredslængderne ud, og balancerer dem internt. Sværer er det ikke.
Så har du et udgangspunkt til fordelingen/indstillingen. Så må man altid finjustere hvis der er rum der mangler varme.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
helskov
Det er ud til jeg kommer i mål.
Har rendt rundt med IR termometer, og har nu samme temperatur på alle gulve.
Alle gulve viser pt 24.4gr.

Mht til telestater så tror jeg min manifold er fra før ruder konges tid.
Der er ingen telestater på. På frem sidder en ventil med gevind hvor man i pricippet kan skrue
en termostat på. En alm danfoss returvands termostat passer ihvertfald direkte på.
At det så er fremløb er så en anden sag.
Og på retur sidder så de små haner hvor jeg kan lukke af eller knibe hvis man vil.

Men det ser ud til jeg har fået så meget balance, at jeg har lige meget varme i alle gulve nu, og alle rum har små 24gr. (Konen er en frossenpind)

Min VVS synes jeg underlig fordi jeg ikke ønsker telestater. Men jeg synes vi har fin og stabil varme i huset året rundt da varmepumpen styrer fremløbet. Ser derfor ingen grund til at bruge x antal tusinde kroner på det.

Men det nye værelse er min datters værelse og det har et stort vindues parti. Findes der ikke en termostat med en trådløs føler så jeg kan regulere temperaturen i bare det ene rum?
Synes jeg har søgt nettet godt og grundigt.

Tak for hjælpen Smile
 
lars-jacobsen
Trådløse termostater findes i mange udgaver.
Har en ældre Danfoss controller til 8 kredse inc. 4 trådløse rumtermostater til salg hvis det kan have interesse. Uden telestater. Send en PM.

Har man varmepumpe med udekompensering og varmekurven er stillet korrekt, behøver man stort set ikke telestaterne. Så din manifold er sikker helt fin i praksis. Specielt nu da den er indreguleret.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
allankj1
Undres stadig over at der findes reklame i dette indlæg i form af telefonnummer. Måske admin ikke har opdaget det endnu men telefonnummeret bør slettes.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,207,809 Unikke besøg
XHTML CSS