HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Husstands vindmølle spørgsmål.
DennisP
Hej alle gode folk på Heatpump.dk

Vil starte med at sige, at jeg er i tvivl om dette emne er lagt i det korrekte forum, men håber det går.

Da jeg efterhånden må erfare, at mit jordvarme anlæg, ikke kan komme til at køre mere økonomisk end det gør, går jeg lidt med overvejelser om en husstandsvindmølle.

Vi er bosiddende på en nedlagt land ejendom i landzonen i midt/vest jylland og med placering med åbne marker mod Syd - Syd vest, så altså masser af vind.

Vi havde sidste år et samlet elforbrug (Husstand+jordvame) på ca 17.000 kWh, så altså en udgift på rundt regnet Kr. 32.000.-

Med de nye solcelle regler, finder jeg ikke rigtig solceller som en forrentelig løsning, da det ganske givet er i efterår/vinter, at vi bruger allermest strøm.

Men er der nogen der har erfaring med forskellige møller samt husstandsvindmøller generelt og som vil dele ud af deres viden.

Mine overvejelser går bl.a. på:

- Som jeg forstår den nye nettomålerordning for husstandsvindmøller, så afregnes overskydende kWh med Kr. 2,5.- for møller om til 10 KW og med Kr. 1,5.- for møller over 10 KW og op til 25 KW
Men må man opstille lige så stor en mølle som man ønsker? Så længe den overholde højdekravet på maks. 25 meter og naturligvis betinget af at opstillingen generelt godkendes af kommunen.

- I så fald, hvor stor en mølle er anbefalelsesværdig?

- Hvad med prisen. Er en husstandsvindmølle overhovedet rentabel? Naturligvis betinget af at den opstilles optimalt, og at der er den fornødne vind.


Og endelig hvilken producent skal man/skal man ikke vælge.
Kom gerne med jeres erfaringer og hvis nogen har en ca. pris på hvad deres mølle er endt ud med at koste, så høre jeg også meget gerne det, da købsprisen jo som regel kun er en del af det.

Kom frisk, tager i mod alle erfaringer med stor tak Smile
 
lars-jacobsen
Tja har ikke så meget praktisk erfaring med vindmøller men har da lige samlet lidt af det materiale jeg har her:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5360134/Vindm%C3%B8ller.zip

Du kunne også søge/spørge på
http://solcelledebat.dk/
Der er flere som har husstandsvindmøller.

En 6kW mølle koster vel 2-300.000 og laver ca. 11.000kWh om året. De større tjaa...
Der er ingen tvivl om det godt kan betale sig og give en god forrentning, hvis man har likviditeten, - og pladsen.

Men bortset fra det så er solceller altså stadig en god forretning. Også selvom skattefordelene og den årsbaserede nettoafregnings mulighed blev afskaffet.
Alle de kWh du selv bruger har jo samme værdi, og dem du evt. må sælge, får du i år 1,16kr for og ikke kun 0,60kr. Og anlæggene er faldet til ca. halv pris ift. 2011-12. Så ....
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
heine
Har en ven der har Thy mølle 6 kw den har lavet 20000 kWh sidste år tror den koste 350 k
vaillant 101/3 10 kw med 300 liter vv med spiral (2.9 m2) og 300 liter buffer 4*200 meter nedlagt 90 cm i fugtig ler 1 meter mellem slangerne.
15,6 kw solceller anlæg øst/vest vendt med 2*3kw SMA 3000tl21

http://s1301.beta.photobucket.com/user/heine-olesen/library/Jordvarme?evt=email_share

huset er fra 1940 (muremester) 60 m2 1. sal 103 m2 stue 103 m2 kælder
helt nye vinduer,80 mm iso i mure, 200 mm iso kip tag og 400 mm iso i toppen af taget.
genvex energi 2 ikke helt færdig endnu.
 
DennisP
Lars-jacobsen:
Kan du uddybe lidt hvordan du stadig finder den nye solcelle ordning rentabel?

Hvis man kigger rundt omkring på de online solcelle log's som findes på nettet, ligger den gennemsnitlige produktion i januar måned til dato, på ca. 45 kwh mens den på en 6 kW mølle ligger på ca. 3-400 kWh i samme periode.

Ved at det så naturligvis vender hen over sommeren, men det er jo trods alt her i de kolde (og blæsende) måneder jeg bruger strømmen.

Slet ikke for at svine solcelle anlæg, eller dit indlæg, overhovedet.
Tænker bare at hvis du har nogle guldkorn til den nye solcelle ordning, så høre jeg dem meget gerne, for ja, solceller, er da væsentlig billigere i indkøb end en mølle Smile
 
DennisP
Heine:

Tak for indspark. Hvor i landet har han, hans mølle opstillet, og ved du hvad gennemsnits vinden er der?
 
heine
Hygum Bakke ved Lemvig nej ved ikke hvad vinden er
vaillant 101/3 10 kw med 300 liter vv med spiral (2.9 m2) og 300 liter buffer 4*200 meter nedlagt 90 cm i fugtig ler 1 meter mellem slangerne.
15,6 kw solceller anlæg øst/vest vendt med 2*3kw SMA 3000tl21

http://s1301.beta.photobucket.com/user/heine-olesen/library/Jordvarme?evt=email_share

huset er fra 1940 (muremester) 60 m2 1. sal 103 m2 stue 103 m2 kælder
helt nye vinduer,80 mm iso i mure, 200 mm iso kip tag og 400 mm iso i toppen af taget.
genvex energi 2 ikke helt færdig endnu.
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2182&pid=15471#post_15471]DennisP skrev:[/url]
Lars-jacobsen:
Kan du uddybe lidt hvordan du stadig finder den nye solcelle ordning rentabel?

Gerne.
Det var ikke en sammenligning mellem sol og vind under de nye regler. Blot at det stadig er (kan være) en god forretning med solceller.
Se vedhæftede simple beregning.
Forudsætning:
10.000kr anlægspris pr. kWp
15.000kr for installation, tilslutning mm
15% totalt tab i inverter pga skygge, kabler mm
Alt produktion sælges. Egenproduktion har større værdi men medregnes endog ikke.
Det vil for anlæg installeret i 2014 give mellem 4-8% afkast, ikke så ringe enda.
Har kendskab til nogle som faktisk fik installeret et nøglefærdig 6kWp for kr. 60.000 i 2013 -> +11% afkast ! EFTER SKAT ! Nogen dårlig investering kan man vel næppe kalde det i dagens Danmark.
Man kan sagtens gøre det meget mere kompliceret med gæt om udviklingen i fremtiden, renter og tusinde andre parametre, så .....KISS (Keep It Short & Simple)
lars-jacobsen tilknyttede følgende billede:billede:
solceller.jpg

Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Mogens
Hej DennisP

Jeg vil gerne hjælpe dig med nogle udfordringer som du står over for ved valg af mølle, solceller.
Er selv den lykkelige ejer af en husstandsvindmølle, og har været det gennem to et halvt år. Der er ufattelig mange ting at tage sig i agt for. Du skriver du bor på åbent land med masser af vind, og der er åbnet mod syd og vest så det er helt fint.
Du skal dog kende din middelvind for området. Dernæst hvor mange meter du bor over havet, ved du det ikke kan du skrive privat til mig og jeg kan give dig en højde med det samme når jeg har din adresse.
Med dit forbrug kræver det en forholdsvis stor mølle, og prisen bliver også derefter. Nogle af disse møller har også en gearkasse, og det koster hvis der skulle opstå problemer.
Så er der den med ydelse, og ser nogle svar på ydelser her som du dog ikke kan bruge til noget som helst. Sorry men sådan er det.
Denne type mølle jeg har ( 5 KW ) svinger fra at producere fra omkring 5000 kWt til omkring 18000 kWt. årligt, helt afhængig af hvor i landet de står.
Så her skal du være forsigtig med hvad du ser og hører.

Det er fint du går ind og sammenligner solceller/møller her om vinteren, men solceller har kun 5-6 mdr. hvor de topper, og pt. laver de ikke noget der er ved at skrive om.
Når vi er ved produktions tallene kan jeg oplyse min 5 Kw. mølle d.d. har passeret 1200 kWt. for januar måned.
En anden vigtig ting er at komme ud og se og ikke mindst høre hvad støj sådan en mølle kan lave.
Nogle larmer så meget at det var bedst hvis de stod ude i nordsøen på den anden side af boreplatformene. ;-)
Tjek også servicepriserne på de enkle møller, og hvor tit de skal servicers, priser kan nemt svinge 4000-5000,- for et årligt service.
Kan møllen lægges ned med hydraulik, eller skal der en lift til, som gør servicen dyrere.

Måske en sammensætning af mølle/solceller kunne være en god løsning
Håber det var til lidt hjælp og du skal være velkommen til at spørge videre. Tjek evt. min hjemmeside.

Venligst
Mogens
http://mosie1.mono.net/
TVP Vari-Speed 3-10 Vagn Tanderup anlæg. 350m slange i sandet/blandet jord, dybde 90cm mellem slanger 150cm. Høj grundvandsspejl. Hus 186m2 alt til kip 4 m, klinkegulv over alt med gulvarme. Airwex varmegenvinding. Strømmen produceres af Iskra R9000 husstandsvindmølle. Maks. er indtil videre 118 kwt på et døgn.Wink
Nu med luftsolfanger tilkoblet varmegenvindingsanlæg.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,339,078 Unikke besøg
XHTML CSS