HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Hjælp til regulering af Nibe 1245 8 kW
Daffy
Tror at VVS firmaet har lavet en fejl.
Som jeg kender UKV er det en beholder der skal udjævne temperaturen når varmepumpen starter -UKV står for utjämningskärl og skal sidde som den 1. efter varmepumpen monteret med fremløb i toppen og udløb i bunden. Den synlige cirkulationspumpe er altså dermed unødvendig -Faktisk kræver din opstilling mere energi end det jeg har beskrevet.
Sidder UKV som den sidste inden varmepumpen hedder den en volumenforstørrer -det giver længere drifttider for varmepumpen, hvilket er godt da start af en varmepumpe er det der slider mest.
Men hvorfor har du ikke monteret din indeføler ?
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
hvac-jan
Hej. Prøver at lukke for håndklæder tørre.
Panaconic 6kw monobiok 110m2 med gulvvarme.
Luft/vand
 
allankj1
Har du cirkulation på brugsvandet???
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2187&pid=15517#post_15517]allankj1 skrev:[/url]
Har du cirkulation på brugsvandet???

Han har jo en timerstyret pumpe til det så i teorien ja. Men som jeg ser det på billedt er kugleventilen under den lukket. Så i praksis nej.
Den er sikkert monteret fordi VVS´rn ville være sikker på at kunne opfylde love/normer/regler på området. At folk/brugere så har andre opfattelser til comfor, behov og økonomi tja...

mht antal og pumpebehov, ja så er det vel en klassiker, med flere leverandører der har hver sin entreprise og som ikke kan finde ud af at snakke sammen og koordinere - til kundens bedste.
Her tænker jeg på en jordvarmepumpen og vvs/varmen. Den eksterne Alpha+ til gulvvarmen er ikke et must i installationer som denne, og kan undværes. Det kræver så bare VP står i auto (og gerne med en indeføler monteret).
I øvrigt kunne Alpha+ pumpen også tilsluttes i gulvvarmestyringen. Så kører den kun når kredsene kalder på varme.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
sonderskov1980
Jeg har nu prøvet at skitsere mit system inklusiv kugleventiler og deres positioner. Se fil.
Jeg har ikke skitseret de indvendige pumper men kun de eksterne.

hamselv:
Jeg har nu indstillet systemet efter de retningslinier du kom med. Har dog lige et enkelt spørgsmål og det er til delta værdi ved forbrugsvandet.
Du skriver jeg skal prøve at opnå en delta værdi på ca. 4 - 5 grader imens installationsbogen siger 8 - 10 grader. Jeg har prøvet at følge dine tal men skulle have pumpen helt op på 90% for at komme ned på din ønskede delta værdi. Har du skrevet forkert eller er håndbogen helt ved siden af??

Daffy:
Ved ikke om skitsen kan hjælpe til din vurdering af min UKV beholder?
Indeføleren fik jeg faktisk aldrig udleveret da de overbeviste mig om der ikke var brug for den men kan være jeg skal ringe til dem og bede dem udlevere den til mig.

allankj1:
Ja som du kan se på min skitse har jeg en ekstern pumpe siddende.
Om det er rigtig eller forkert kan jeg ikke vurdere.

lars-jacobsen:
Kugleventilen ved brugsvands circulations pumpen er ikke lukket hvad jeg kan se på den.
Er der noget decideret forkert i mit anlæg efter det du skriver med Alpha+ pumpen ellerer det bare en anden måde at gøre det på du fortæller om??
sonderskov1980 tilknyttede følgende billede:fil:
varmesystem.pdf [657.54kB / 1153 Downloads]

Vølund Fighter - 1245 - 8 kW - Slangelængde 350 meter
 
hamselv
Fidusen med lavt delta T under brugsvand hjalp IVT/Bosch'erne til at slippe af med en del pjatstarter. Er lidt i tvivl om din pumpe er med spiralvandvandvarmer! Men i realiteten bør det hjælpe varmepumpen til at fjerne pjatstart på brugsvand. Men som nævnt har jeg ikke så megen erfaring med Nibe.

Lars'es ide med at begynde at undlade Alpha pumpen er ikke gangbar, hvis man vil overholde BR. Dermed ikke sagt at man ikke kan få det i trim uden, men henviser blot til at BR forlanger at alle de enkelte varmezoner er afspærbar-bare og individuelt regulerede. Det får man ikke optimalt til at virke uden buffer og ekstern pumpe.
 
Daffy
Prøv at se denne monteringsvejledning for UKV 100 på side 4 øverst.
http://www.nibeonline.com/pdf/611182-7.pdf
(Siden er på Svensk, men burde være forståelig)
I den skitse er UKV den 1. efter varmepumpen, så går det varme vand til shuntenten videre i varmestemet og ender i varmepumpen igen. Din opbygning kræver at varmepumpen laver lidt varmere vand til UKV hvor din eksterne cirkulationspumpe så tager det til shunt m.m.
Jeg ville helt klart bede om at få monteret en indeføler i en 1245
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
hamselv
Dit diagram ligner ret meget at være lavet fuldkommen efter bogen. Går ud fra håndklædetørrene har en form for regulering/termostat.

Check nu lige tilslutningerne på din buffer. Det kan lave meget uorden, hvis noget er vendt forkert.
 
Daffy
Hamselv : Beholderen i en 1245 er en VPB 200 med en 7.5 liters varmespiral :
http://www.volundvt.dk/Volund/produkter/Jordvarmepumper/Sortimentoversigt/VPB/
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
hamselv
Har ikke leget med Nibe'rne. Men har eksperimenteret en del med at få fjernet pjatstarter på IVT/Bosch og der hjælper det fælt. Det afhænger selvfølgelig af hvilke følere der trigger start og stop. I dem fra Tranås starter GT3 føleren (tank-føleren) for VV produktionen og GT 8 (varmebærer ud) stopper den igen, Mere fart på pumpen giver bedre fyldning af kappen og en smule mere overslag på faktisk temperatur, men fjerner nærmest pjatkørsel på VV. På de nye fra Tranås opererer man med lavere delta T på brugsvandsopvarmning - og det virker fint. Men det afprøver man da bare og observerer følerne medens man laver en AB test.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Hvor er det irriterende når man køber noget nyt, betaler proffesionelle for at lave det, og så virker det bare ikke...........

Hvis det var mig ville jeg nok prøve følgende:

Nul stil varmepumpens styring tilbage til fabriksværdierne( gøres inde i menuen)

Hvis det er muligt, luk helt af for håndklædetørre og værksted.

Skru helt op på alle telestater.

Sæt den Extreme alpa pumpe på max.

Sæt varmebærerpumpen i i fighter 1245 til intermitterende ( dvs den kører kun sammen med kompressoren)

Sæt Varmepumpen på varme kurve 5 +2 ( dvs varmekurve 5 parrellel forskudt 2 trin)

Når Varmepumpen kører, check at der er ca 3 graders forskel på brine ind og brine ud, juster om nødvendigt kuldebærer pumpens hastighed( øget hastighed = minder forskel, mindre hastighed= større forskel.)

Hvis / når du får fat i rumføleren så vent med at sætte den på til anlægget kører optimalt, rumføleren er, specielt ved gulvvarme, kun til finjustering og kan i den fase du er i nu nemt forstyrre billedet.


Ved at sætte fighter 1245 til fabriksindstillingerne sikre vi os at den står nogenlunde rigtigt, når det hele kører kan man derefter finjusteres på feks gradminutter, brugsvand osv.
Den rigtige varmekurve burde i dit hus være varme kurve 3 måske 4, det giver imidlertid tid så lave fremløbstemperaturrer at det kan være svært at mærke og måle også med ir termometer om de enkelte gulvkredsene virker som de skal. Manglende udluftning kan feks bevirke at flere kredse slet ikke virker ligesom forkert eller manglende indregulering af de enkelte kredse kan være et problem.

Ved at sætte varmekurver til 5+2 vil Varmepumpen godt nok lave alt for meget varme, men det er jo kun for at gøre det nemmere at mærke og måle om forskels temperaturen mellem fremløb og retur på de enkelt kredse. Samtidig kan du også nemmere opdage om der er andet galt da du får en markant forskel på de rør hvor der er flow og dem der ikke er.

Den Extreme varmebærerpumpen skal sættes på max for at være sikker på at der er flow nok til alle kredse.
Til sidst skal den rigtige varmekurve naturligvis indstilles og hastigheden på den externe varmebære pumpe skal nok også justeres. men ud fra det du skriver tror jeg fejlen ligger i din gulvvarme installation eller måden bufferen er komplet sammen med Varmepumpen på.

Du kan også håbe på at pmp ser dit indlæg, han er expert i at tyde log filerne.......
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
woebbe jordvarme siden 1985
Check forresten lige at du under testen ikke får mere varme i dine gulve end dine gulvbelægninger kan klare.

Hvis gulvkredsene indreguleret korrekt skal der med fuldt åbnet i alle kredse være samme returtemperatur.

Med en højere fremløbstemperatur vil du hurtigt kunne mærke om der er væsentlig forskel på returtemperaturen på de enkelte kredse.

Alternativt kan du jo også, hvis der stadig er garanti på huset, blot bede byggefirmaet komme ud og sikre at du har 23 graders varme overalt i huset, det kunne være spændende at se hvordan de vil løse den.

Når det hele spiller som det skal kan du så prøve at åbne for håndklædetørre og værksted og se om det fortsat kører som det skal.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
sonderskov1980
Her kommer en foreløbig update

Jeg fulgte "hamselv"´s råd og satte varmebære pumpen til at være intimiderende således den kun kørte når kompressoren kørte. Det gav på et døgn et utroligt koldt hus og en ikke helt tilfreds madamme. Jeg var forbløffet over dette men prøvede herefter at beholde systemet på varmekurve 3 men tillagde systemet 7 grader ovenpå (således gulvvarmen ved 0 grader udenfor i stedet for 27 grader ved ville blive 34 grader osv.). Dette medførte med det samme at mine gradminutter begyndte at dykke som bare pokker og på en halv dag havde jeg gået fra gradminut 0 til gradminut -2000.

Jeg lod anlægget kører natten over selvom jeg vidste det ville koste en del strøm men tænkte den over natten havde kæmpet sig tættere på mål.

I morges da jeg gik ud til kørte den stadigvæk og det havde den gjort hele natten også men temperaturen var kun lidt anderledes.

Jeg blev herefter lidt nervøs pg sad i løbet af i dag og kiggede grunddigt på den tegning som jeg havde lagt op på dette forum forleden og kiggede på buffer tanken. Kunne pludselig se at der ved at kigge i en manual jeg fandt på buffer tanken og koblingen af den hos mig var byttet om på fremløb og returløb for varmepumpe siden og varme tilførsels siden (gulvvarme koblet på varme pumpe ind/ud og varmepumpe koblet på gulvvarme ind/ud).

Så tænkte jeg "YES" nu har jeg endelig løsning. Jontakede med det samme jordvarme firma og vi mødtes på min adresse her til aften.
Desværre kunne han fortælle mig at det ingen forskel gjorde hvorledes man koblede op til tanken da den var uden spiral og blot en "tank" som både gulvarme og varmepumpe sugede og puttede tilbage i.

Han gik herefter i gang med at kigge på mit anlæg og kunne hurtigt se 2 alvorlige fejl.
Ekspansionsbeholderen til det vand der skulle køre fra varmepumpe og over i UKV buffer tanken sagde 0 bar og skulle have sagt ca. 1,5 bar.
Han påfyldte vand på denne og kiggede videre i systemet.
På brinesiden var trykket på ekspansionsbeholderen også alt for lavt og han var også nødt til at påfylde vand her (Ifølge ham ikke nok vand til at det hele fryser til i kompressor).

Herefter ventede vi for at se hvorledes systemet reagerede. Anlægget skulle lige have vandet rundt og have smidt luften der var kommet i systemet. Vi fik en snak angående instinlling af varmebære pumpen og han sagde også at den burde stå på intimiderende som vi var kommet frem til herinde så der beholdte vi anlægget.

Vi prøvede at koble circulationspumpen fra til gulvvarmen (Alpha 2) for at lade anlægget varme buffertanken op først. Ved at koble husets gulvarme fra begyndte den relativ hurtig at hæve temperaturen til buffer tanken og gradminutterne begyndte også at falde.
Jeg troede vi havde løsningen og vi satte gulvvarmen til igen efter temperaturen på gulvvarmen vandet i buffer tanken var over 40 grader. Med det samme begyndte temperaturen selvfølgelig at falde da gulvet var koldere end de 40 grader men problemet var ikke løst.

Problemerne jeg står med nu er som følgende:
Jeg har et efter jordvarmefirmaets ord iaften et rigelig stort system til at drive huset. Men af en eller anden grund så kan anlægget ikke følge med når gulvvarmen bliver indkoblet. Firmaet var lettere chokeret over hele den her seance så i morgen skulle der komme en ekspert fra Vølund og finde ud af hvad pokker der er galt.

Så i morgen sker følgende:
-VVS firma kommer og sikre at der ikke er luft i lvvarmestrengende.
-Vølund ekspert skulle ankomme og kaste lys på hele den her fadæse der koster mig rimelig mange penge i strøm lige pt.

Der er blot én ting jeg ikke forstår stadig og det er at selvom temperaturen langsomt kravler opad på gulvet og der er kommet vand og tryk på igen så sker følgende så snart anlægget går over for at lave varmt vand eller stopper:
Temperaturen dykker med det samme selvom bufferen ifølge ind/ud temperatur skulle være højere end før. Kan især mærke den hurtige forskel på håndklædetørrerne som nu endelig er ved at blive lidt lune at de med det samme bliver kolde igen selvom buffertanken skulle gøre at gulvvarmen ville fortsætte med det varmere vand når anlægget lavede varmt vand eller holdte pause. Der er altså et eller andet galt med den buffer opsætning men nu må jeg høre Vølund manden ad i morgen forhåbentlig.

Spurgte for resten jordvarmemanden angående indregulering af gulvvarme strenge og han sagde at det gjorde man ikke mere da cirkulationspumpen (Alpha 2) jeg havde opererede med tryk og derfor sørgede for det nødvendige kom ud i strengene. Jen aner ikke om han har ret men synes bare man hele tiden hører herinde at gulv varme strenge skal indreguleres. Er han galt på den eller hvad menes der helt nøjagtig herinde med en indregulering af streng??

Nå men jeg lover at komme tilbage med en melding på om det går den rigtige vej eller anlægget er brændt sammen (jokede lide med jordvarme manden med at det jo er start stop der slår sådan et anlæg ihjel og det havde vi løst ved at mit havde kørt konstant et helt døgn nu. Komisk og trist på samme tid)
Vølund Fighter - 1245 - 8 kW - Slangelængde 350 meter
 
hamselv
Har ikke lige analyseret hele din tråd, men hvis noget frem og retur er byttet er det skidt. Kold vand fra gulvvarmen skal ind på retur i buffer (altså i bunden) og tages fra bunden og til varmepumpe. Varmt radiatorvand skal fra varmepumpe til top af buffer og tages fra top af buffer og sendes til varmekreds. Kører man efter fremløb, føler man i top af buffer. Efter et par minutters drift skal frem på varmekreds helst ligne frem fra varmepumpe, ellers blander det i bufferen og alt er underligt. Du skal påregne væsentlig antal drifttimer lige nu. Vi er i januar og din varmepumpe yder vel omkring godt 7 kW og skal altså have en del drifttimer pr døgn pt. Huset er ligeledes nyt og en masse fugt skal ud og hele jordsmonetét under huset skal varmes igennem. Faktisk er et fald på 2. år med nye huse på forbruget på op mod 20 - 25% set ret tit.

At undlade at indregulere gulvvarme er det værste sludder jeg længe har hørt. Hvordan i alverden skal vandet kende forskel fordi pumpen er trykstyret??? Vand er "dumt" og render den vej det er nemmest.

Manglende vand på varmekredsen er et væsentlig problem der kan genere masser af ærgeligheder. Manglende brine bør ikke kunne forekomme, hvis man har skyllet korrekt og i særdeleshed hvis man har skrevet under på man har trykprøvet. Har dog prøvet uforklarligheder i ny og næ, hvor vi på trods af store skylleflow åbenbart har været plaget af luft. Mest hvor der har været store slanger og/eller store højdeforskelle. Men på en 350 meter slange lyder det temmelig usandsynlig.
 
hamselv
Kørende korrekt bør den tage en særdeles lang tjans med temmelig mange drifttimer nærmest uafbrudt indtil den var oppe i temp, og så gå til relativt få starter pr døgn. Sådan en som min opererer med ganske få starter pr døgn, men har så også en ret voldsom buffer og meget stor VV tank. Så når det er vinter er det tæt på konstant drift og forår/efterår to-tre starter pr døgn. Lige nu her hvor det ikke blæser ligner det lidt forår her altså flere timer på stilstand og så flere timers drift. Det kan du så ikke forvente. Den lille buffer og håndklædetørrerne vil drille den del lidt.
 
hamselv
PS Kolde huse har vi set uafbrudt drift på i flere dage. Spørg Chr, der tog vi vist et par dage eller tre med at få den op. Hos en i Løvet startede vi uden vinduer og med med beton på 1°. Der kørte den 23,5 time pr døgn i de første fire dage med beskeden om at ramme 15° på fremløbet. De første 4 timer med hjælp fra elpatron på ekstra 3 kW. Beton er tungt og træls at varme op. Jeg har de sidste 7 - 8 år haft angstanfald hvergang jeg starter noget om vinteren. De bruger strøm af helvede til i december/januar og februar og så stopper det pludselig og forbruget falder til intet. Brinetemp'en stiger og pludselig begynder man at smile igen. Men man bliver lige ræd hvergang. Men check nu lige det med frem og retur. Og accepter IKKE at gulvvarme ikke skal indreguleres. Og vend det blinde øje til elmåleren til skidtet er varmet godt og grundigt igennem. Og hvis du vil holde øje med tingene, så hedder det elmåler på VP'en, så du ikke skal stå og gætte dit faktuelle forbrug til opvarmning. Jeg har dæleme leveret mange elmålere til folk der var overbevist om at deres varmepumper var stygge skurke, og efterfølgende viste bimåleren så at det fine nye hus brugte meget mere strøm end det gamle, pga spots, cookere osv osv.
 
allankj1
Jeg kan fortælle at i går kørte vores pumpe i 13 timer og 42 min. Hus på 167 m2 og 6 kw pumpe. Dit hus er større men dog bedre isoleret. Dog er dit hus bagud i temperatur og skal derfor kæmpe for at komme op i temperatur. En mulighed kunne jo være at du først finder ud af om varmen kommer ud i dine gulve. Gør den det så giv den 3 kw ekstra tilskud på el-patronen for at den kan få varmet gulvene op. Herefter skal den kun vedligeholde gulvene med temperatur.

Hvem har bygget huset om man må spørge ??? Har en kammerat med samme pumpe (dog står der Metro på hans men det er samme pumpe). Her er bufferen en Metro vandvarmen hvor el-patronen bare ikke er tilsluttet strøm. Er da spændt på at se om hans buffer også er tilsluttet forkert for han er også nødt til at kører på en høj varmekurve for at få varme nok. Yderligere er hans gulvvarme heller ikke indreguleret. Her er alle ventiler fuldt åbne.

Da han ikke kunne få varme nok på badeværelset (rummet længest væk fra pumpen) kom smeden og luftede kredsen til badeværelset ud. Der var masser af luft i denne kreds. Smeden luftede så ikke de andre af hans kredse ud ?!?!?!? Det er Huscompagniet der har bygget hans hus.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Chr
Uha jo, jeg husker godt noget om opstarten. Gulvet lagde ud med ca 4ºC og skulle op på 18ºC.
Jeg lavede et lille overslag dengang som sagde, at der skulle bruges ca 15kWh pr grad temperaturen i de 17,5 kubikmeter beton skulle hæves. Derudover var der varmetabet fra det (i de første dage) uisolerede hus. Så min 8kW maskine havde sit at se til.
Til gengæld har anlægget kørt uden problemer lige siden. Jeg har justeret lidt på VV-programmet og trimmet en grad på varmekurven. Ellers intet.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@ sønderskov 1980

Jeg har faktisk samme anlæg om dig, dvs fighter 1245 8 kWh ukv 100 bufferbeholder.
Det kører upåklageligt.

Vedr indregulering af gulvkredsene er Jeg er af samme opfattelse som hamselv, der SKAL indreguleres. Jeg har 250m hus med gulvvarme overalt, jeg har prøvet for år tilbage at køre med det uden at det var indreguleret, det duer ikke heller ikke med telestater på.
Der hvor det er det største problem opstår er når udetemperaturen falder lidt hurtigt, så vil alle telestater ,via rumfølerene i de enkelte rum, åbne helt for alle gulvkredsene. Vandet vil da kun eller næsten kun løbe gennem de korte kredse pga den lave modstand og de længste kredse vil ikke have ret meget eller måske stort set intet flow. Det er jo dumt. Da det jo typisk er de længste kredse i de største rum der hr brug for mest varme.Der er også risiko for at de kortestes kredse kan virke som en slags bypass i systemet.

Det er ikke sikkert at du vil opleve det som et problem i dt daglige da telestaterne i de små kredse jo af og til vil være lukkede når varmebehovet i rummet er nået og de større kredse herefter vil få mere flow. Men det afhænger også en del af hvor stor forskel der er i slangelængderne i de forskellige gulvkredsene incl slangelængderne hen til fordelerrørene.
Hvis man ikke har noteret sig hvor mange meter slange der er lagt i de forskellige kredse er kan det godt være noget af en opgave at indregulere så mange kredse som du har korrekt, derfor er det fristende at sige at det går nok.

Mit råd vil være at bede om at få de kredse indreguleret u/b

Selv om det ikke virker endnu vil jeg alligevel ønske dig tillykke med anlægget, du har fået en af de bedste varmepumper på markedet.Smile.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
pmp
@sønderskov
Det bliver kort - jeg er netop kommet fra Hinterhag-alm, så ved alle der kender stedet besked.

1. Forkert indregulering koster på varmekurven
2. Ingen rørisolering koster på varmekurven
3. Ubalance i flow vp/buffer og Buffer/gulvvarme koster på varmekurven

Derfor har du behov for højere varmekurve - indtil du får styr på det. Du har måske endda vp i garage med forbindelse til gulvarmekredsen gennem dårlig isolerede rør - og så er den helt gal.

Jeg vil gerne se på dine log-filer, men først skal du få indreguleret og isoleret rør, som både hamselv og woebbe har skrevet.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,117 Unikke besøg
XHTML CSS