HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brineudvidelse ?
Fighter 1145
Hej

Efter kun 45 min. kørsel er brine ind på 0,1 og brine ud på - 3,4. Jeg kan se, at det er ret dårligt i forhold til andres målinger.

mit anlæg er på 15kw og jeg har 2x300 meter slange i marken. Brinepumpen kører på 100% for at holde et så fornuftigt delta som muligt.

Personligt er jeg ikke i tvivl om at anlægget er overdimensioneret, og at jeg kun burde have haft en pumpe på 10-12 kw. Nu har jeg desværre pumpen og Vølund ønsker ikke at tage nogen former for ansvar for deres dimensionering.

At udskifte pumpen er helt urealistisk uden hjælp fra Vølund, så min tanke har været at grave yderligere 300 meter slange ned. Den tanke luftede jeg overfor Vølund da jeg før jul fik udført det årlige eftersyn. Manden fra Vølund synes ikke at det ville være en god ide. Han mener stadig at brinen kan nå at forbedre sig. Jeg tvivler dog her mere end 2 år efter nedgravningen.

Jeg ser følgende ulemper ved at udvide brinen med 300 meter:
Ny ansøgning
Omkostninger til gravearbejde (har selv rendegraver)
omkostninger til slange, tilkobling til manifold, påfyldning, skylning og trykprøvning.

Mine spørgsmål er nu:
1) Vil min brinepumpe kunne klare yderligere 300 meter, så der i alt er 900 meter slange ?
2) Vil regnestykket kunne hænge sammen, eller er det bedre at fortsætte med den lave brinetemperatur og så blot betale mere i elforbrug ?
 
heine
Pumpe kan godt klar 300 meter mere da der bliver laver tryk i de andre 2 du har.
Om det kan gå ved jeg ikke, det komme an på om du sætte din time løn til noget.
Hvis din pumpe køre 45 min før den stoppe ses det da ud til den er ok til din hus, måske en 12 kw kunne klar det.
Men det kan en af de gamle her på heatpumpe nok hjælpe dig med.
Hvis du har en mark at lige slange i husk at lige dem med go mellem rum, men over 4 meter imellem kan man ikke måle forskel.
Jeg har 4x200 meter og en 10 kw pumpe og har nu (ind 2 g) og (ud -1) mine slang er 90 cm nede.
Min kone far har har en 9 kw og 450 meter slange og han har ( ind 7) og (ud 4) og de ligge 1,5 meter nede, det er mul/sand ligge ved tæt på kysten i harboøre.
Men måske kan det godt være det kan gå at ligge slange længer nede end 80-100 cm nede?
Men det tag lidt længer for at solen komme der ned om sommeren.
vaillant 101/3 10 kw med 300 liter vv med spiral (2.9 m2) og 300 liter buffer 4*200 meter nedlagt 90 cm i fugtig ler 1 meter mellem slangerne.
15,6 kw solceller anlæg øst/vest vendt med 2*3kw SMA 3000tl21

http://s1301.beta.photobucket.com/user/heine-olesen/library/Jordvarme?evt=email_share

huset er fra 1940 (muremester) 60 m2 1. sal 103 m2 stue 103 m2 kælder
helt nye vinduer,80 mm iso i mure, 200 mm iso kip tag og 400 mm iso i toppen af taget.
genvex energi 2 ikke helt færdig endnu.
 
pmp
0,1 ind er da OK her i februar. Jeg er på -2,3 efter samme drifttid. (p.g.a. særlige forhold - se anden tråd-, men sidste vinter var jeg også nede på -2,3 ultimo marts).

Du kan måske nok hæve brine ind med 2-3 grader hvis du giver den en kreds mere, men forvent max 5% mere effekt p.g.a. det.

Du kommer næppe op på 5-6 grader uden du finder grundvandet eller en underjordisk kilde, og det har du nok ikke mulighed for på din jord.

Derimod tror jeg du kan hente mere - for en mindre investering, ved at se på installationen og optimering af indstillingerne.

Som jeg husker dine tidligere indlæg, er du ikke kommet i mål med det endnu.

Om din vp er for stor ? tjae, hvor mange drifttimer har du haft her i januar måned ? Jeg har haft 350.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
hamselv
Hvis du parallelkobler slangerne, kan det kun blive bedre og trykfaldet vil blive lavere, Så det ville være mit valg. Du skal så trimme lidt, men det er marginalt.

Et par meters afstand og det er fint (over 2,3 meter er fordelen normalt ikke målbart). Det giver en smule på COP'en og du vil opleve begyndende frysning langt senere.

Du kan så også sagtens spekulere i at udnytte rest-kapaciteten i varmepumpen, uden at du så pludselig bliver straffet for dette.

I øvrigt fantastisk med denne lidt vandartede vinter. Min varmepumpe har kamp-kørt helt vildt pga den voldsomme blæst, men jorden har langt bedre kunne levere varmen. Ligger stadig + 0,4 ind hvor jeg sidste år havde minus.
 
AsbjornHN
Jeg ville ikke være bekymret for 0.1 grad ind her i starten af februar. Mit anlæg ligger med ca -1 efter lang tids drift (det tager ca. 60-70 minutter før temperaturen bliver konstant). Tilbagebetalingen på en udvidelse af brinekredsen bliver sikkert lang. I følge svenske test (energimyndigheten) vinder man ca 10% i effektivitet ved en Brinetemperatur på 0 grader ift -5 grader (på indløbet). Derudover vinder man vel også tilsvarende på pumpens levetid. Antallet af starter og driftstid falder jo tilsvarende. Mht at trække flere kredse - så bliver det som nævnt ovenfor nemmere. Tryktabet i brinekredsen afhænger af hasigheden i 2. potens (det er gældende både for friktionstab og enkelttab fra bøjninger, dimensionsændringer, mm). Hvis man sætter flere kredse på falder hastigheden jo i den enkelte kreds og dermed også tryktabet.
Anlæg: Vølund F1245, 8 kw, 430 m slange i blandet jord: noget af jorden er leret og andet er "normal"-jord. UKV-100 buffetank. Installeret i foråret '12. Hus: 187 kvm Skagenshus fra 1976. To plan med gulvvarme i underetage og radiatorer ovenpå. Tidligere olieforbrug, ca 2200-2400 L. Varmepumpens el-forbrug det seneste år 4800 Kwh (Feb 2013-Feb 2014).
 
woebbe jordvarme siden 1985
@fighter 1245
De brine temperaturere du nævner er på ingen måde alarmerende her i februar måned.
Jeg har såmænd for år tilbage prøvet at køre med brinetemperatur på minus 6,5 grader på udegående brine, det fungerede uden problemer.

Din varmepumpe vil, med de lidt for få meter sange, trække hårdt på jordtemperaturen når den kører, deraf den lidt lave brinetemperatur.

Jeg tror, som pmp også skriver, at du istedet for skal koncentrere dig om at finindstille anlægget og på den måde få den bedst mulige driftøkonomi. Glæd dig over at du med en 15 kWh varmepumpe kan få lavet varmt brugsvand nogenlunde lige så hurtigt som du kan nå at bruge det.

Det er altid spændende at lægge mere jordvarmeslanger ned, det kender jeg alt til, men i dit tilfælde er jeg helt overbevist om at det ikke kan betale sig, du vil være alt for mange år om at tjene den Extra udgift hjem som det vil koste at lægge mere slange ned.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Chr
Du er kun lige begyndt at fryse på jorden/vandet i jorden.
Den store energimængde ligger i faseovergangen mellem vand og is, og det er denne energimængde, der betyder noget.
Tænk på et glas isvand. Det holder en temperatur på 0ºC så længe der er både is og vand. Uanset om du varmer eller køler på det.
At fryse et kg is frigiver ligeså meget energi som at køle 80 kg vand en grad! Det er derfor det er så godt, når slangerne ligger i fugtig/våd jord.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg kiggede lige priser hos vølund på : forderlrør til 4 stk jordslanger 3500kr
Samlebrønd 5000kr, 300 meter jordvrmeslange 9000kr ialt= 17500kr + evt fitting og evt flow målere. + gravearbejdet.

Selvom du graver det selv bliver materialeprisen alt for høj i forhold til besparelsen.

Alternativt kan du jo overveje at skære de eksisterende slanger over og så øge længden på hvr slangekreds til det maximale antal meter som brinepumpen kan klare og samle dem med plast samlinger. Det vil være billigste løsning og hvis du med gps koordinater mærker op hvor samlingerne ligger i jorden er de til at finde igen.

Inden jeg bliver overfaldet at diverse professionelle jordvarme montørere, vil jeg skynde mig at sige at man mig bekendt kun må lave samlinger på jordvarmeslanger hvis der samtidig laves en samlebrønd.

Det er nok ikke klogt at spekulere i ovenstående løsning hvis der anvendes glykol som brine, da et evt udslip vil blive meget dyrt.

Det kunne være interesant hvis der vr nogen der ville gi et bud på hvormeget du evt kunne spare ved en udvidelse af slangelængden..........
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Jeg ville så vælge at elektro-svejse det (og dække det til).
 
Per Henrik

Citer

Jeg ville så vælge at elektro-svejse det (og dække det til).

Er det lovligt (og forsvarligt)? Jeg tænker tit på, at jeg blev mobbet fordi jeg kun havde fået
lagt 350 meter til min varmepumpe.

Den løsning ville gøre det endnu nemmere og billigere, at føje f.eks 150 meter til min
slange. Hvis det ellers vil hjælpe. Det er en "uheldig" vinter at gøre debut med
jordvarmeanlæg. Man kan jo ikke lære noget som helst om max ydeevne osv. Smile

Undskyld til trådstarter for at gå lidt off-topic. Håber det er ok.
Bedste hilsner
Per Henrik
 
hamselv
Lovligt - nej. Det skal være inspicerbart. Men den formulering er temmelig meget med elastik, og svejses ordentligt, kan du tilpasse en stump ø25cm eller ø30 kloakrør og sætte det det over samlingen. Derfter sættes en endebund i, og lægge en græstørv ovenpå. Så er den usynlig, men kan inspiceres! En korrekt svejsning er så stærkere end selve slangen, så den er jeg ikke ræd for. Til gengæld ville jeg have fire daglige angst-anfald, hvis det var samlet med messing (hvilket de fleste gør). For at bibeholde den angst havde jeg på mit gamle job to sprængte omløbere til at ligge på mit bord.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@ hamselv
Lyder som en ok løsning med svejsning, tror du det er lovligt hvis det laves inspicerbar med et kloarkrør som du foreslår?
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2201&pid=15711#post_15711]woebbe jordvarme siden 1985 skrev:[/url]
Det kunne være interesant hvis der vr nogen der ville gi et bud på hvormeget du evt kunne spare ved en udvidelse af slangelængden..........

Her er et eksempel på konsekvensen af forskellig slangelængde. Godt nok ikke på det konkrete anlæg, men det kan da give et fingerpeg om hvor stor en gevinst/besparelse man har til at forrente den ekstra slangeinstallation.
http://heatpump.dk/forum/attachments/heine.jpg
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
@lars-Jacobsen
Dvs at vi ud fra skemaet befinder os på en besparelse på vel under 10 %

Det viser også hvor vigtigt det er at et anlæg laves rigtigt i første hug, da det er uforholdsmæssigt dyrt senere at skulle rette op på fejlene.......
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Fighter 1145
Mange tak for Jeres svar.

Jeg er enig i, at udgiften skal holdes op mod den forventede besparelse. En ekstra kreds på 300 meter, så jeg i alt opnår 3x300 meter vil dog også være en god anledning til at få rettet op på det brøndarbejde som VVS-eren har udført. Som jeg ser det kan der bare kobles 1 ekstra kreds på den eksisterende manifold. Hvis det er korrekt skal jeg blot udføre følgende:

1) Grave renden med egen rendegraver.
2) Trække slangerne hen til brønden (300 meter slange ca. 3.000,- kr.)
3) Få en kvalitetsbevidst montør (f.eks. hamselv) til at tømme, samle, trykprøve, og fylde/skylle med IPA sprit + årligt eftersyn ved samme lejlighed.

Med mindre del 3 er meget kostbar, tror jeg faktisk godt at et på sigt kan hænge sammen, og så er der jo en vis tilfredsstillelse ved at have en brinetemperatur, som ligger i toppen.
 
Fighter 1145
Hej igen

Lige et billede af omtalte brønd, som efter min mening ikke er udført særligt genialt.

http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2079
 
woebbe jordvarme siden 1985
@fighter 1245
Man kan nu ikke se noget billede på dit link..

Hvis du i forvejen har samlebrønden og der på mandifoldet er til at sætte en kreds yderligere på og du selv graver osv, ja så har du nok ret i at det ikke er den helt store udgift der skal til for at få Extra 300 meter slange lagt ned.

I et tilfælde som dit ville jeg nok heller ikke selv kunne leve med ikke at have prøvet at koble mere slange på, der er nu også en underlig tilfredsstillelse ved at kunne køre med en højere brinetemperatur også selv om det måske tager lidt lang tid inden investeringen kommer hjem........

Når du har fået koplet de 300 meter mere på bliver Det bliver spændende at høre hvor meget du sparer i strøm om året .

Held og lykke med opgaven
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
lars-jacobsen
Billedet fra andet tråd:
www.heatpump.dk/forum/attachments/dsc00799.jpg
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
Det var dog noget af det værste jeg nogensinde har set.........

Hvis det var hos mig ville jeg grave hele lortet op igen og få en proff til at lave det rigtigt.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Det var en af de slemme..........
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,175 Unikke besøg
XHTML CSS