HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Optimale og energivenlige indstillinger til Nilan VP18 compact anlæg
Hugoboss25
Hej Alle.

Jeg har et ca. 2 år gammelt Nilan VP18 compact vand/varmeanlæg i min bolig.
Hertil er der koblet 5 elpaneler i værelser, som kan forsyne huset med "ekstra" varme - i tilfælde af hård kulde.

I denne vinter har vi oplevet et markant højere elforbrug end i andre frostperioder. Vi har været oppe og runde 31 Kwh pr. døgn, v. minus 2 grader, og har været nødsaget til at tænde alle elpaneler for at bibeholde varme i boligen.
Elpanelerne har nærmest været tændt hele tiden - og har virket som om, at anlægget slet ikke har kunne følge med, trods en ønsket rumtemperatur på 20 grader. (indtastet i styrepanel)

Sidste vinter som jeg syntes var længere og mere kold, kom vi højest op på ca. 20 KWh pr døgn.

Kender I nogle gode optimale "vinter" indstillinger til anlægget,
så vi kan opretholde varme i vores bolig (ca. 20 grader) med øje for energivenlige indstillinger.

Savner i øvrigt standardindstillings parametre til anlægget, hvis nogle kender dem?

Jeg håber på at høre fra en af Jer, og uddyber gerne ovenstående såfremt at dette måtte ønskes.

Med ønsket om en god dag til alle.

Mvh. Jesper
 
lars-jacobsen
Nu skriver du ikke noget om huset, kun at VP er 2 år gammel.
Den sidste månedstid har det blæst meget samtidig med det var kold. Det betyder utrolig meget for ikke tætte (utætte) huse. Specielt når der et tale om denne type anlæg.
Kender ikke konkret til anlægget men følgende er sakset fra manualen:
Energispareråd
- Benyt indstilllingen ”Energy” i menuen luftskifte i CTS 600 styringen. Se brugervejledningen for CTS 600 styringen.
- Hold en lav temperatur på det varme vand. Prøv f.eks. med 45°C.
- Suppleringsvarmen afbrydes og anvendes kun ved ekstremt store varmtvandsbehov. Se brugervejledning for CTS 600 styringen.
- Blæserhastigheden indstilles ikke højere end nødvendigt.
- Varmtvandscirkulering undlades.
- Fordel badetidspunkterne, da VP18 kræver 6-7 timer, for at opvarme de 180L varmtvand.
- Isoler kanalerne efter forskrifterne.
- Anvend aldrig køling i vinterhalvåret.

Generelt kan man vel også blot sige at om vinteren når det er frost ude, så ventiler minimalt. Det koster nemlig på energiregnskabet. Dog skal man holde øje med fugten, men den er trods alt meget lav så det burde kke være de helt store problem.
Men denne løsning duer jo nok ikke med din type VP da den jo lever af ventilationsluften. Så der er nok kun at bide i det sure æble en gang i mellem.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Hugoboss25
Hej Lars.

Tak for dit indput.

Ja, glemte helt at skrive om min bolig.
Det er et nyopført (2 år) gammelt rækkehus, opført som lav-energibolig. (104 kvm fordelt på 2 etager)
Huset er derfor opført som Lavenergiklasse 1 hus.

Jeg kan desværre ikke finde indstillingen "energy" i menuen luftskifte, men kan lige kigge igen når jeg kommer hjem til anlægget.

Alle de andre spareråd følges desværre allerede, jf. brugermanualen..

Desværre mangler der standard indstillinger i denne manual, og det er netop derfor jeg søger optimale indstillinger til systemets menuer.

Tak for dit indput i hvert fald. Det er enormt rat, at man kan få noget sparring om sit anlæg herinde :-)

Mvh. Jesper.
 
allankj1
Lavenergi min bare r.......!!

Undskyld mit udtryk men jeg bor i et hus fra 2008 på 167 m2 med jordvarme og har 23 - 23,50 grader i huset. Maks forbrug på den koldeste dag i år 28 kwh.

Dit forbrug 31 kwh + el-forbrug på el-radiatorerne. Er de 5 el-paneler medregnet i energiberegningen på huset for de vægter med faktor 2,5 i energiregnskabet ??? Den Nilan (også blandt nogen opfattet som evighedsmaskinen (som naturligvis ikke findes)) burde aldrig ha været tilladt i de såkaldte "lavenergi" / passiv huse.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Hugoboss25

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2205&pid=15704#post_15704]allankj1 skrev:[/url]

Lavenergi min bare r.......!!

Undskyld mit udtryk men jeg bor i et hus fra 2008 på 167 m2 med jordvarme og har 23 - 23,50 grader i huset. Maks forbrug på den koldeste dag i år 28 kwh.

Dit forbrug 31 kwh + el-forbrug på el-radiatorerne. Er de 5 el-paneler medregnet i energiberegningen på huset for de vægter med faktor 2,5 i energiregnskabet ??? Den Nilan (også blandt nogen opfattet som evighedsmaskinen (som naturligvis ikke findes)) burde aldrig ha været tilladt i de såkaldte "lavenergi" / passiv huse.


Hej Allan.

Tak for dit indspark.

Ja, vi fik oplyst at det var et lavenergihus da vi flyttede ind i, men ja, det finder man jo først ud af når man har levet der i et stykke tid, og oplevet "rigtige vintre" ;-)

31 kwh er inkl. forbruget på alle el-paneler.
Jeg logger mit elforbrug løbende på http://minmaaler.dk og har herfra kunne se, at jeg sidste år på samme tid brugte en del mindre på strøm, end nu.

Derfor tænkte jeg, at mit anlæg måske står forkert i indstillinger.

Der er beboere i mit område som har skrevet på nettet, at de ikke har behøvet at tænde for deres elpaneler, men alligevel har anlægget kunne levere ca. 21 grader stabilt Samme bolig, samme Kvm mv.

Det har jeg slet ikke kunne opnå uden brug af panelerne.

Mvh. Jesper
Hugoboss25 tilknyttede følgende billede:billede:
lavenergibolig.gif
 
Chr
Er det et af de anlæg, der skal hente energien stort set kun fra udsugningsluften? Altså al den energi der tabes ved ventilation, gennem klimaskærmen, gennem fundamentet og til varmt vand?

Jeg har i en tidligere tråd, som jeg desværre ikke kan genfinde, betegnet det som at fodre hunden med sin egen hale, og lavede et eksempel med en spand, der hænger i et stativ. Vandet render ud af tre huller i bunden af spanden, og under den ene stråle sætter vi en balje, hvorfra vi pumper retur til den ophængte spand.
Vi kan nok alle blive enige om, at spanden bliver tom på et tidspunkt.
Vandet i spanden illustrere energien i huset, baljen og pumpen er den varmepumpe, som skal genvinde energi fra udsugningsluften.

Termodynamikkens tredie hovedsætning (energibevarelsessætningen) lader sig ikke snyde.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
Hugoboss25

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2205&pid=15708#post_15708]Chr skrev:[/url]

Er det et af de anlæg, der skal hente energien stort set kun fra udsugningsluften? Altså al den energi der tabes ved ventilation, gennem klimaskærmen, gennem fundamentet og til varmt vand?

Jeg har i en tidligere tråd, som jeg desværre ikke kan genfinde, betegnet det som at fodre hunden med sin egen hale, og lavede et eksempel med en spand, der hænger i et stativ. Vandet render ud af tre huller i bunden af spanden, og under den ene stråle sætter vi en balje, hvorfra vi pumper retur til den ophængte spand.
Vi kan nok alle blive enige om, at spanden bliver tom på et tidspunkt.
Vandet i spanden illustrere energien i huset, baljen og pumpen er den varmepumpe, som skal genvinde energi fra udsugningsluften.

Termodynamikkens tredie hovedsætning (energibevarelsessætningen) lader sig ikke snyde.

Chr.


Hej Christian.

Uden at være totalt klog på anlæget - så ja, der vindes energi på udsugningsluften.
"Genveks", og det skulle eftersigende omdanne al den energi som eksisterer i boligen. Dvs. ud fra fugt/damp fra badeværelset, emhætten i køkkenet ved madlavning, vores egen kropslige opvarmning, opvarmning fra el-apparater tv mv.

Mvh. Jesper
 
lars-jacobsen
I har jo begge ret. Der bliver jo tilført en vis mængde energi løbende. Sammen med den tilførte mængde energi til VP skulle det så gerne passe med husets samlede varmetab (energibehov).
Men tænk lige på at andre (almindelige?) "lavenergi"huse jo også har ventilation med genvinding på min. 80-85% og de skal aligevel tilføres 3-4.000kwh el for at vp så kan tilføje endnu 2/3 der så tilsammen svarer til behovet.
Hvis der er andre i boligkomplexet der fint kan holde varmen, kan du jo checke deres indstilling, og høre hvor meget de bager og har gang i komfuret, hvor mange 50whalogen spots, starinlys mm de har gang i. Og om de ikke også nøjes med 20-21 gr rumtemperatur, og ikke er så forfrosne som alle os comforfreaks der vil have 23-24 gr. (det må vi så betale for).
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Hugoboss25
Hej alle.

Er der nogle som kender til "standard-indstillingerne" for Nilan VP-18 Compact anlægget?
Såfremt ja, vil det være fedt hvis i kan smide dem ind i tråden herinde.

Når jeg kigger i instruktions og installations manualen til anlægget, er disse oplysninger ikke oplyst. Standard opsætningen i anlægget som man kan "0"-stille til er også fejlbehæftet,
så ønsker at kunne sætte værdierne tilbage til start.

Håber at der er en som kender til menuernes standardværdier.

Mvh. Jesper.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@hugoboss

Uden nu at male fanden på vægen...... Så er det måske også en ide lige at checke om Varmepumpen mangler freon.

Jeg syntes det lyder underligt hvis dine indstillinger nu er de samme som sidste år og du alligevel bruger væsentlig mere strøm og samtidig har væsentlig mindre varme.

Jeg går ud fra at du har bimåler på din varmepumpe så du er sikker på at det Extra elforbrug skyldes Varmepumpen og ikke lidt Extra fladskærme, PlayStation m.m.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
RSB
Der er ikke sådan at bypass spjældet står åbent ved for lave temperaturer eller ventilationsniveauet er for lavt ?
Har du fået renset/ skiftet filtre og renset varmeveksler ?

Jeg bruger godt nok ikke VP18 Compact til varme, kun vent. og VV, hvilket virker helt perfekt.
Nilan JVP 6 Vairo, Nilan Compact P (VP18 compact) ventilation m. geninv. 3 skråboret jordstrenge á 40m.
124 m2 1-plans hus fra '57. total renoveret, gulvvarme, første år med jordvarme forbrug 1500 kWh kun i varme.
Før jordvarme og renovering 30.000 kr. i olie for varme + varmt vand.
Nu med 6 kW solcelleanlæg. Smile
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,246 Unikke besøg
XHTML CSS