HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Erfaring med Vølund/Lodam DCC VP2000
hors12
Hej HP forum
Er der nogen her der har erfaring med COP på Vølunds gamle DCC jordvarmepumper. Jeg har købt og DIY installeret en 14år gammel men ubrugt DCC2.5 (7kW). 2x200m med 20% IPA og pt. koblet direkte på gulvvarme i et nybygget 100m2 sommerhus. Delta T på varmekredsen er 10gr da flowet er knap 600liter og burde være 7-800. Delta T på brinen er under 3gr og brine ind ca 5gr. Pumpen kører kun gulvet og altid med fremløb under 35gr. Mit spørgsmål går på COP som jeg med de ca 2,7 syntes er for lav på trods af de gamle cirkulationspumper (100+70W)
Pumpemodulet i Vølund'en er ikke Med Scroll kompressor men dog med pladevarmevekslere og R407 kølemiddel. Hvis COP kan være bedre har jeg har tænkt mig at opgradere pumpen med lavenergi cirkulationspumper og buffertank (bedre delta T) samt PLC styring der kan integrere solvarme, pool, gulv, brugsvand og pumpe.
På forhånd tak og
mvh Peter
 
woebbe jordvarme siden 1985
Mit første jordvarmeanlæg var en vølund 707 4 kWh installeret i 1985, den kørte jeg med helt frem til 2009. Den er ældre end den du har og var ikke med pladeveksler men med ringveksler Anlægget fungerede dengang ganske godt, sålænge man ikke pressede det for meget.

Det er godt at den du har er med pladeveksler da det er noget bedre end med ringveksler.

Jeg erindre ikke hvormeget cop var på de gamle vølund, men det kan du ringe til vølund få oplyst. Jeg vil tro at du vil bruge ca 20 % mere strøm på den gamle varmepumpe i forhold til en ny.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
woebbe, vil nu gætte det noget værre. Vi skiftede en 707 ud med en Greenline, det gav en halvering af forbruget. En smed havde så syndet væsentlig med en for stor brinepumpe, men anyway. Fandt en 707ér for et par år siden. Og det datablad kunden havde snakkede om cop omkring 2,8 tror jeg det var ved 0/35. En gammel vejledning jeg fandt på nettet antyder 3,1 ved 2/45°. Og så skal en ny scroll baseret være langt langt sjovere. De nye vinder jo så også kraftigt på at de kan udnytte udekompensering til fulde og anvende flydende kondensering.
 
allankj1
Tænker mere så gammel en pumpe i nyt hus. Lovligt i følge energiberegningen ??????
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hors12
Tak for kommentarer indtil videre, kan lige som fornemme at en COP på 3 er det jeg kan forvente af min gamle Vølund. Jeg overvejer faktisk at købe en nyere brugt IVT HT 6+ hvis den vil kunne give mig en COP >4 ved 0/35 drift. Sommerhuset er godkendt til ren elopvarming så en COP over 1 er i princippet bedre end ingenting :-)
100m2 godt isoleret (iht. BR10 helårs) burde vel kunne trækkes af en 4kW pumpe hvis det findes til fornuftige penge.
 
hamselv
En HT+'er skal iflg databladet give dig 4,5 i COP. Varmebærer pumpen i den er ikke den mest besparende og kan snildt skiftes til en Wilo Pico 25 1-6 (det har Allan gjort). Køber du en brugt så er det rarest at vide at trevejs-ventilen er skiftet til en LK. Sidder der ESBE i, kigger du sansynligt ind i en reparation. Og efter bosch har sat sig solidt på reservedelene, er de ikke ligefrem blevet billigere. Ellers har Greenlinerne ikke rigtigt nogen dårligdomme, udover termofølere. Og de koster ikke det vilde uorginalt.
 
hamselv
http://www.dba.dk/jordvarme-ivt-greenline-ht/id-1005333852/
 
allankj1
Tjek lige dette link:

http://www.styrdinvarmepumpe.dk/en_datalog/96

Det er min IVT HT 6+. Fra Kl. 3.00 til 9.40 har den lavet 41,53 kw og brugt 10,07 kwh = COP på 4,12. Fremløb 36,3 grader og brine 0,5 - 1,5 grader. Det skal lige siges at Cirk. pumpen til gulvvarmen er skiftet i denne til en Wilo Pico Stratos som kun bruger 18 watt i timen mod 50 watt tidligere. Uden denne udskiftning af cirkpumpen havde COP i samme tidsrum været 4,04.

En buffertank vil ikke være nødvendigt med en IVT 6 da denne styrer efter returtemperatur på gulvet og hvis bare alle gulvvarmekredse er åbne skal du nok få fine driftstider.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hors12
@hamselv Det er præcist den jeg kigger på, kender du til dens historik ?

@allan Hvordan styrer IVT'en på returtemp, er der VLT til at sænke effekt output eller benytter den en højere hysterese ?

SommerHuset holdes på 12gr om vinteren og er uden brændeovn men forberedt med kalorifere til hurtigopvarming af luften hvis vi pludselig beslutter at tage derop. Kaloriferen kan ikke aftage mere en 4kW ved 50gr fremløb så en buffertank er måske alligevel et must hvis jeg skal benytte den ?
 
lars-jacobsen
Allan har generelt en god COP. På årsbasis 3,6-3,7 ved en varmtvandsandel på 14-15%
Vi andre ligger og roder på 3,3-3,5 og 14-17%

Nå, men IVT´s Rego styring måler også udetemperaturen og korrigere efter dette. Den kører ON/OFF (som de fleste VP) og er altså ikke frekvensstyret. Om det er frem eller retur der målers og reguleres efter er i princippet lige meget.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Der har du så ikke helt ret Lars. Det er faktisk en anelse mindre optimalt at køre efter returen, idet dit fremløb bliver lidt dårligere henimod brinetemperaturen dykker til laveste ved denne her årstid. Der er det lidt mere moderne at bruge fremløbet. I særdeleshed med de nyere VP'er der så oveni regulerer varmebærerpumpen efter delta T. Der er du så desværre pisket til at have en bette buffer på.

Sætter man en rumføler på må man kunne bruger feriefunktionen til sænkning når man ikke er der. Det burde kunne trylles med et simpelt sms-modul.

Nej, jeg tror ikke jeg kender netop den maskine. Vi solgte kun ganske få 6'ere, idet de i min optik var lige klejne nok. Og man fik for ganske få penge en meget rappere varmepumpe med 7 'eren, der havde 25% højere ydelse og så vidt huskes et par gram bedre COP. Så 6'erne røg der kun ganske få afsted af.

Hvis ikke det var fordi jeg ikke taler med min gamle mester længere, kunne jeg have lokket med ham, for at høre hvad den gamle HT9'er han har haft stående i udstillingen skulle koste. Han har kabinet dele, men ellers er der plyndret lidt fra den. Den gamle HT9'er er så ikke en højtemperaturudgave med forgængeren der kørte 134a. Dem har jeg solgt nogle stykker af og bortset fra de ikke kan gå så højt i temp som HT+'en er det en fremragende god og særdeles lydsvag varmepumpe. Den har aldrig kørt men kun været brugt til udstilling. Er vel 8-9 år gammel. Om den er blevet skrottet eller foræret væk til Naturvarme Vest ved jeg ikke. Vi taler som sagt ikke sammen (og man lider af det sædvanlige hukommelsestab mht hvor folk er rejst hen).
 
woebbe jordvarme siden 1985
@ hamselv
I et helårshus ville jeg også have anslået besparelsen til minimum 40 % især fordi man i dag kan styre varmepumperne meget mere præcist en førhen. Så både forbedret varmepumpeteknologi sammen med de fantastisk præcise styringer bidrager til besparelser.

Jeg tog udgangspunkt i hans sommerhus og tillod mig at regne med at Varmepumpen ville blive brugt flittigt om sommeren og meget lidt om vinteren.
Som jeg husker min gamle 707 så brugte den ikke ret meget mere en min nuværende varmepumpe når den skulle lave varmtbrugsvand om sommeren hvor der er godt med varme i jorden.

Iøvrigt havde jeg selv på min gamle 707 bygget diverse elektroniske styringen ind for at optimere den mest muligt og derfor brugte jeg noget mindre strøm en en standard 707.
Egentlig undre det mig lidt i dag at jeg med den 4 kWh 707 kunne varme mit 250 m2 hus op med et årsforbrug på så vidt jeg husker lige under 8000 kWh.Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Det lyder sgu ikke dyrt........

Tror nu også at de gamle installationer vi har raget ned ikke har været for gode. Præcis som i dag har der vel dengang fandtes gode og mindre gode installatører. Og det er jo altid skramlet man hører om. Præcis som med pillefyr. De få rigtig gode drukner i blandt skandale-anlæggene.
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2210&pid=15767#post_15767]hamselv skrev:[/url]
Der har du så ikke helt ret Lars. Det er faktisk en anelse mindre optimalt at køre efter returen, idet dit fremløb bliver lidt dårligere henimod brinetemperaturen dykker til laveste ved denne her årstid. Der er det lidt mere moderne at bruge fremløbet. I særdeleshed med de nyere VP'er der så oveni regulerer varmebærerpumpen efter delta T. Der er du så desværre pisket til at have en bette buffer på.

Jeg glemte et lille "næsten". For med de forudsætninger har du selvfølgelig ret. Men vi vel enige om at hvis du har fast pumpe flow og en delta T på f.eks. 10 gr. kan det være ligemeget om vi sigter efter 35 på frem eller 25 på retur, hvis det er hvad varmekurven nu siger der er behov for.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
Njaaa kan faktisk mærke det her i huset pga af de lidt kedelige udsving jeg har i jorden pga udsving i brine temp. Den skal faktisk helst have en smule på finindstillingen her sidst på sæsonen. Men kører så også uden telestater, der kunne have fanget dette først på sæsonen.
 
allankj1
Citat Hamselv

"I særdeleshed med de nyere VP'er der så oveni regulerer varmebærerpumpen efter delta T. Der er du så desværre pisket til at have en bette buffer på."

Hvorfor? Og fedt når min pumpe en dag går i stykker for jeg har ikke plads til en buffer.

Men er det igen ikke for at idiotsikre (undskyld udtrykket) men hvis jeg kører fuldt åbent på gulvet kan det vel stadig lade sig gøre. Har en kammerat der lige har fået en Vølund med buffertank på. Kører på varmekurve 6 !!!!! i et nyt hus med buffertank og men har naturligvis også en smed der ikke kan finde ud af montere, indstille og justere det ordenligt.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Det går i kludder for varmepumpen, da den frygtelig gerne suverænt vil bestemme flowet over varmeveksleren. Dette ikke forligneligt med BR, hvor du skal kunne styre og afspærre for de enkelte varmezoner.

At nogen så kører uden styring er i denne forbindelse ligegyldig.
 
lars-jacobsen
Her er lige lidt om de omtalte styrings- og reguleringskrav der er gældende i dag. Bemærk det gælder kun for nye anlæg.
Om man så vælger at disable funktionen er så en anden sag. Men den skal være til stede ved installationen.
Der er også krav om U-værdi af vinduer og tæthed i en bolig, men at folk vælger at sove(bo) med åbne vinduer er igen et frit valg.
lars-jacobsen tilknyttede følgende billede:fil:
ds469.pdf [2.3MB / 1459 Downloads]

Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,339,331 Unikke besøg
XHTML CSS