HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Lovpligtigt eftersyn jordslanger
Admin
Hej
Lovpligtig eftersyn på brinekredsen skal nu udføres af Autoriseret vvs installatør
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
hamselv
Lovtekst???
 
Admin
Hejsa

Bekendtgørrelse Nr. 1312 Paragraph 21
Såvidt jeg lige husker.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
hamselv
Det var da imponerende. Dem der ved mest om at opretholde tæthed er vel kølefolkene. Der sørger de adfærdsregulerende afgifter jo for at man er pisket til at lave tætte installationer. Det kan vi vel blive enige om er lige knap så slemt når man bruger vand!

Så følges loven, hedder det en kølemand forbi for at se kølekredsen har det godt. En VVS'er forbi for at checke brinekreds og en elektriker for at se til eltilslutningen.

Hold kæft nogen har sovet i timen (igen igen).....
 
lars-jacobsen
Ja så blev man lige kriminel Frown
Det er utroligt der lige er indført nye VE uddannelser (konkret på varmepumper, biovarme, solvarme og solceller) hvor jeg ved der er VVS installatører der dumpede til prøven/eksamen. De må tilsyneladene gerne udføre eftersyn, men os der bestod VE uddannelsen må ikke Shock
Man må gratulere Tekniq for godt lobbyarbejde.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
...og varmepumpefabrikanterne må vel også siges at have taget sig en ordentlig blund i timen!
 
Finn DK
Til gengæld er der ikke længere krav om, at en autoriseret kølemontør skal lave årlig kontrol, bortset fra anlæg med direkte fordampning.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
hamselv
...og hvorfor ikke det? Du har en kølekreds med mere end eet kg kølemiddel! Som eftersyn kan det klares med en "øvet", men indgreb kræver stadig autorisation! (eller certificering om du vil).

Egentlig en ret ligegyldig diskussion. Forstår så klart dem der er trætte af høje eftersynspriser. Men hvad med dem, der fik 30% billigere drift, efter de fik skidtet indstillet af nogen der fattede hvad det drejer sig om?? Ligesom bilen er det både klogt og smart at få sit anlæg set efter en gang årligt (ligesom bilen). Jeg har dæleme fundet mange snigende fejl og lavet rigtig meget på garanti, i min karriere. Bevares det har kostet en klatskilling her og der, men min kunder har fandeme sparet penge så det fløjtede på den lange bane.
 
Admin

Citer

Til gengæld er der ikke længere krav om, at en autoriseret kølemontør skal lave årlig kontrol, bortset fra anlæg med direkte fordampning.


Jo dette krav er beskrevet i AT nr. 100
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
allankj1
Danmark i en nøddeskal. Nu får man lavet det således at alle nye huse (og ældre med tiden) skal have varmepumper. Og så få branchen overbevist myndighederne om at der skal være lovpligtigt eftersyn på det så branchen kan tjene penge.

Hvad er det der kan gå i stykker?? Taber anlægget brine går anlægget på fejl fordi der er installeret presostatalarm. Taber det kølemiddel ja så er skaden jo allerede sket for midlet er fordampet. Og med tiden vil anlægget tabe ydelse og dermed kan det ikke varmehuset op.

Men hvis jeg kalder en ud og laver lovpligtigt eftersyn hvordan konstatere han så at anlægget ikke taber kølemiddel??? Hvis det taber så meget at det kan ses ja så er alt kølemidlet nok fordampet inden han når at komme. Han starter vel ikke med at suge alt kølemidlet af for at veje om der er den mængde der skal være for så at suge det over i anlægget igen??

Det eneste rigtige er at forbrugeren holder øje med anlægget og kontrollere forbruget på en bi-måler. Begynder det at stige voldsomt så tilkald en der kan tjekke anlægget.

Min varmeudgift i år ville være på 5.700 kr (har dog solceller så skal ikke betale direkte). Et serviceeftersyn til 1.500 være udgøre 21% af min varmeudgift. Og jeg vil våge den påstand at jeg har mere styr på mit anlæg end den kølemand der kommer ud og bruger 45 min på at glo på det og tjekke mine indstillinger (som han bare skal holde fingerene fra!!)
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Admin
Hejsa
Bimåler er også lovpligtig og skal monteres efter bygningsreglement ved nye installationer.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
allankj1
Okay. Hvornår er denne regel trådt i kraft. Har en kammerat der overtog hus i august 2013 og der er ikke bi-måler på.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Admin
Hejsa
Bygningsreglemenet 10 paragraph 8.6.4 stk 9
Hvis den indfyrede energi er over 3000 kW/h skal der måler på
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Klimm
Reglen omkring bimåler ved nybyggeri er trådt i kraft pr. 1. Januar 2013
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,257,454 Unikke besøg
XHTML CSS