HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Brinekreds drypper
Fighter 1145
Hej

Hver gang mit jordvarmeanlæg starter, hører jeg ca. 10 hurtige dryp fra ventilen over ekspansionsbeholderen til brinekredsen. De små mængder IPA-Sprit løber fra ventilen ned gennem et lille overløbsrør og opsamles i en 5 liters dunk, som VVS'eren har placeret.

Jeg formoder, at det er en fejl, at det drypper ved start og tænker om der så også trækkes luft med ind ved stop. Er der nogen, som ved noget om dette ?

[img][/img]
Fighter 1145 tilknyttede følgende billede:billede:
dsc00984.jpg
 
hamselv
Gæt:

Defekt eller træt overtryksventil. Reagerer på det trykstød der kommer ved pumpestart.

eller

Hvis trykket svinger - defekt ekspansionsbeholder.

Bør aldrig dryppe. Har ikke set det før på overtryksventiler på brinesiden. Men en gang skal være den første.
 
Fighter 1145
Hej Hamselv

Tak for dit svar. Jeg drejede lige på ventilens hætte, og så kom der lige et sprøjt IPA-sprit. Efterfølgende har ventilen ikke dryppet, så eg tror den nu er ok.

Jeg kan dog godt være lidt bekymret for ekspansionsbeholderen. Den er helt identisk med den som anvendes til gulvvarmen, men når jeg forsigtigt trommer på med en skruetrækker er lyden ikke så metallisk som på den til gulvvarmen. Når jeg starter brinepumpen øges trykket med 0,5 - 1 bar for omgående at falde tilbage på næsten samme niveau som før starten. Det er vel ok ?

Når du nævner at den kan være defekt ved svingende tryk, mener du vel at der pludseligt kan være enten et markant lavere eller højere tryk end normalt. Er det korrekt forstået ?

Jeg tror stadig at der kan være lidt luft i min brine på grund af fejlagtigt valg af VVS'er. Det er vel årsagen til at trykket over tid falder en smule (automatudluftere er monteret).
 
hamselv
Automatudluftere har jeg aldrig rigtig kunne se ideen med, specielt ikke hvis man i stedet lurer på de gamle IVT vejledninger. De klare sig jo så aldeles glimrende med noget så simpelt som en plastikbeholder. Og er tingene lavet tilnærmelsesvis OK, får man gratis en luftfælde, og en indspicerbar brinestand osv osv. Igen, baseret på noget så simpelt som erfaringer, er de gængse trykekspansionsbeholdere ikke at betegne som det mest holdbare. I min verden er det fuldkommen vanvittigt at man bruger sådan noget, specielt når der f. eks har været medsendt noget af det der duede (det har vi set et utal af gange). Kommer lige fra at et fem år gammel anlæg med en IVT plasticdunk. 0 problemos. Den sidste jeg så før denne, var installeret af en den mente sig klogere = der var der et problem.

Gætter på din expansion er gået. Du kan forsøge at oppumpe den igen, men bør bruge nitrogen til dette.
 
Fighter 1145
Tak, jeg tror at du har ret for nu drypper ventilen igen ved start.

Ekspansionsbeholderen skal vel af inden jeg forsøger at genfylde. Er det korrekt ?

Hvad skal trykket være når der er 600 meter 40mm slange og når jeg kører med et brinetryk på 1,5 - 1,8 bar ?

Ved du hvor man kan købe nitrogen uden at det er de store flasker man skal købe ?

Troede man kunne købe det på dåse som f.eks. lappespray til bilen.
 
hamselv
Loven siger 1,5 bar. Der vindes intet ved at køre højere.

Du kan forsøge dig med en almindelig dækpumpe, selvom de der tanke normalt er fyldt med en enert gas, som f. eks nitrogen. Ellers skift den simpelt hen.
http://www.vvs-eksperten.dk/index/trykeksp-beholder-rund-24l-p1502 f.eks
 
Fighter 1145
Hej igen

Ja, almindelig luft kan vel kun skade selve ekspansionsbeholderen og en sådan koster jo ikke alverden, så den risiko vil jeg gerne løbe, når bare systemet som helhed ikke tager skade.

Jeg har dog skrevet forkert. Ventilen drypper ved start, men trykket stiger kun med 0,1-0,2 bar for efterfølgende at falde tilbage. Jeg kan vel teste ekspansionsbeholderen ved at lukket lidt nitrogen/eller IPA-sprit ud af ventilen. Kommer der sprit ud må den afgjort være defekt.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,340,408 Unikke besøg
XHTML CSS