HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Akkumuleringstank
Michael Jeppesen
Hej.
Da jeg syntes at min varmepumpe har mange start/stop i døgnet overvejer jeg at montere akkumuleringstank.
Det skal siges at jeg fint holder temperatur i huset og at varmepumpen styre det perfekt, uden telestater på kredsene.
Mit spørgsmål er (efter meget søgning i diverse forums herinde) skal den kobles ind som første radiator med fremløb i top, og til fordelerrør fra bunden?
Eller som sidste radiator?
Cirkulationspumpen som sidder på centralvarmesiden i varmepumpen køre på trin 1. Så den kan justeres op hvis større flow kræves.
Evt diagram hvis der skal kobles følere eller andet ind.
Håber må hjælpe.
Hus på 230 M2 fra 1953. Gulvarme over alt og 1 radiator (90 M2). De resterende M2 kommer til efterhånden som ombygningen skrider frem. Danfoss DHP-H12 600 m slange i 3 kredse. Igangsat d. 21-4-2010
 
pmp
For mange start/stop skyldes ofte dårlig flow, i et hus med så meget gulvvarme.
Selvom du bruger penge på en buffer, skal du alligevel have styr på flowet, for at opnå tilfredsstillende drifttider. Så start med en justering af dit flow, så vil du nok opdage, at du ikke har brug for en buffer.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Michael Jeppesen
Længste slange er helt åben og resterende er justeret ind efter retur temperatur så alle kredse har samme retur temperatur.
Min mistanke går på at pumpen er købt ud fra at skulle opvarme 230 m2 måske lidt mere, men i øjeblikket er der kun godt 90 m2 opvarmet.
Hvad vil være optimal flow i gulvslange?
Hus på 230 M2 fra 1953. Gulvarme over alt og 1 radiator (90 M2). De resterende M2 kommer til efterhånden som ombygningen skrider frem. Danfoss DHP-H12 600 m slange i 3 kredse. Igangsat d. 21-4-2010
 
pmp
Du må give nogle flere oplysninger. f. eks. følgende fra næste start (dog ikke varmtvandsproduktion):
Hvad er fremløb -og returtemperatur lige før start ?
Hvad er fremløb -og returtemperatur 5 min efter start ?
Hvad er fremløb -og returtemperatur lige før stop ?
Hvor lang tid er der mellem start og stop ?
Hvor lang tid går der til næste start ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Michael Jeppesen
Temp. før start frem 27 og retur 28
Når kun at køre i 4 minutter inden stop.
Temp ved stop frem 42 og retur 30
Max retur står til 30 grader.
25 minutter til næste start.
Nogen gode ideer?
Hus på 230 M2 fra 1953. Gulvarme over alt og 1 radiator (90 M2). De resterende M2 kommer til efterhånden som ombygningen skrider frem. Danfoss DHP-H12 600 m slange i 3 kredse. Igangsat d. 21-4-2010
 
pmp
Nu er det max retur der stopper varmepumpen, så den skal du sætte tilbage hvor den var før (jvf din PM).
Pumpehastigheden bør du hæve så delta bliver mindre.
Derefter giver du nyt svar på spørgsmål fra indlæg #4.

Har du et bypass der er åben ? selvom der er åben i alle 3 gulvkredse ?
Hvis jeg forstår dig rigtigt, så har du 90 m2 betongulv med varmeslanger i, og derudover en radiator. Alt åben og indreguleret efter returtemperatur.
Resten af huset ikke opvarmet ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Michael Jeppesen
Pumpen har jeg sat op på Max.
Og Max retur sat til 55 grader som den var fra starten af.
Du får lige en status og nye værdier i morgen.
Jeg har 5 kredse i alt og 1 radiator. 90 m2. Alle kredse er helt åbne og justeret på flow så de har samme temp på retur som længste slange.
De sidste m2 kommer med tiden (penge)
Ingen bypass monteret.
Hus på 230 M2 fra 1953. Gulvarme over alt og 1 radiator (90 M2). De resterende M2 kommer til efterhånden som ombygningen skrider frem. Danfoss DHP-H12 600 m slange i 3 kredse. Igangsat d. 21-4-2010
 
hamselv
Nu skal du så ikke stille pumpen højere, end at delta T på frem retur holdes over 5°. Ellers bliver det noget kludder med en varmepumpe der kører på 407C. Det står formentlig også i varmepumpens manual!
 
pmp
Ja, rolige bevægelser.
Var den på trin 1 før, så sæt den til trin 2.
Derefter ser man på data igen.

Er din radiator også indreguleret efter returtemperatur ? eller er den med termostat ?
Du har vel ikke blandesløjfe ?

Vi ser på nye data i morgen.
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Michael Jeppesen
hamselv
Delta T Ligger 1 til 2 i øjeblikket.
Pumpe sat på trin 1

pmp
Radiator køre med termostat. Flow er sat på N i ventil.
Ingen blandesløjfe.

Måske jeg skal trække den et døgn mere inden næste data da der jo går en del tid inden temperatur har stabiliseret sig.
Hus på 230 M2 fra 1953. Gulvarme over alt og 1 radiator (90 M2). De resterende M2 kommer til efterhånden som ombygningen skrider frem. Danfoss DHP-H12 600 m slange i 3 kredse. Igangsat d. 21-4-2010
 
hamselv
Det skulle gerne være med VP i drift. Det andet er irrellevant. Og er det med varmepumpen i drift, lyder det til noget er defekt. Enten følere der viser galt, eller varmepumpe der laver intet.

Som udgangspunkt skal alle udlæsninger foretaget med VP i drift og helst godt i balance. Det andet er lidt ligegyldigt.

Aht ordentlig og fuldstændig kondensering af kølemidlet skal helt opereres med en delta over veksleren på mellem 5 og 10°. 7,5° er at opfatte som perfekt. Du lå tidligere på 12° hvilket helt klart er for højt og især nu hvor slangerne er relativt kolde. Du skal altså søge at fange <10° og >5°.

Alle reguleringer vil jeg fremadrettet anbefale dig at tilrette i meget små ryk, og kun en parameter af gangen. Vent gerne et par dage mellem hver rettelse.
 
Michael Jeppesen
Min opsætning på varmepumpen er følgende.
Integral a1 60
Hysterese 10°c
Max retur 55°c
Startinterval 30 m
Alarm kuldebære -14°c
Trykrør 77 (130)°c

Varmekurve
36°c
Min 22°c
Max 50°c
Kurve 5 0°c
Kurve 0 1°c
Kurve -5 2°c

Hvilke parametre justere jeg så på for at ramme de 5-10° ?


Kurve -5 2°c
Hus på 230 M2 fra 1953. Gulvarme over alt og 1 radiator (90 M2). De resterende M2 kommer til efterhånden som ombygningen skrider frem. Danfoss DHP-H12 600 m slange i 3 kredse. Igangsat d. 21-4-2010
 
pmp
Forskellen mellem fremløb -og returtemperatur, når varmepumpen arbejder, bestemmes af den vandmængde, der løber forbi varmepumpen - altså pumpehastigheden (når alle gulvkredse er åben).
Den var 12 gr når pumpehastigheden var trin 1.
Derfor prøver du med trin 2 - og så aflæser du det jeg bad om i #4.
Altså:
Hvad er fremløb -og returtemperatur lige før start ?
Hvad er fremløb -og returtemperatur 5 min efter start ?
Hvad er fremløb -og returtemperatur lige før stop ?
Hvor lang tid er der mellem start og stop ?
Hvor lang tid går der til næste start ?

Derefter skal jeg nok skrive hvad du skal ændre.

Har du mulighed for at måle retur fra radiatoren og retur fra gulvkredsene kort tid før varmepumpen stopper, så vil det være fint.

Og som hamselv skriver - en ændring ad gangen.
For det første fordi alt skal falde til ro igen.
Men også fordi vi skal se nye data - det er vigtigt for at kunne anbefale hvad du skal ændre næste gang..
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Michael Jeppesen
Cirkulationspumpen har jeg været nød til at sætte op på trin 3 for at holde delta 5-10 på fremløb og retur.
På trin 2 ligger delta på 12 og det var jo stadig for meget. Hvis jeg har forstået det rigtigt.

Har nu over et par dage noteret data på varme pumpen.
Temp før start frem 29° og retur 29°
5 min frem 38° og retur 33°
Stop frem 43° og retur 36°
Fra start til stop går der mellem 12 og 15 minutter
Fra stop og til næste start mellem 40 og 45 minutter.

De enkelte temperaturer svinger 1-2° men følges ad.

Returen fra radiator er 22° lige inden pumpen stopper.
Returen fra gulvvarme kredsene ligger på 24°c

Håber at det hjælper.
Hus på 230 M2 fra 1953. Gulvarme over alt og 1 radiator (90 M2). De resterende M2 kommer til efterhånden som ombygningen skrider frem. Danfoss DHP-H12 600 m slange i 3 kredse. Igangsat d. 21-4-2010
 
pmp
Det er gode data du skriver --- gode på den måde, at de giver anledning til yderligere spørgsmål.

Du skriver at returtemperaturen er 36 gr. ved stop. Men hvor kommer det returvand fra ? Retur fra gulvarmen er 24 gr. og retur fra radiatoren er 22 gr. Hvor fra kommer så det vand der er 36 gr ?????
Kan det være et by-pass ???????
Prøv lige at se på installation igen - er der nogen mulighed for, at vandet fra fremløbet kan komme over i returen, uden det går gennem gulv eller radiator ?

Er der et by-pass - skal du lukke det, når du har alle kredse åben.

Eller har du en blandesløjfe på din gulvvarme ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Michael Jeppesen
Har også undret mig med den forskel i returen. Der er ingen by-pass, på selve installationen, men ved jo ikke hvad det sidder gemt i varmepumpen, men der burde da ikke være nogen?
Det skal siges at du temperaturen jeg har aflæst er på selve pumpe display.
Prøver lige at måle inden retur går i varmepumpen.
Ingen blandesløjfe.
Hus på 230 M2 fra 1953. Gulvarme over alt og 1 radiator (90 M2). De resterende M2 kommer til efterhånden som ombygningen skrider frem. Danfoss DHP-H12 600 m slange i 3 kredse. Igangsat d. 21-4-2010
 
pmp
Om der skulle være et indbygget by-pass i varmepumpen ved jeg ikke, men det må fremgå af din installatør-vejledning.

Hvis dine målinger af retur fra gulvkredse og radiator er korrekte, så skal dette "kolde" var bare frem til varmepumpen, så vil drifttiden stige.

Så længe dit fremløb er oppe på 43 gr. ved stop, er der ikke meget at hente ved ændre startpunktet fra de -60 du har nu, til evt. -80. Det vil give endnu højere stop-temperatur, hvis stoppet altså ikke allerede er udløst af "max temp over beregnet fremløb".
Hvad var beregnet fremløb da du aflæste data i indlæg #14 ?

Hvordan har du målt retur-temperatur fra gulv og radiator ?
Kan det være fejlmåling ?
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Michael Jeppesen
Det beregnede er 70 grader.

Temperaturen er målt med skivetermometer så en lille fejlvisning er der jo nok.

Har lige nu aflæst retur temperatur på display og den sagde 53° og skivetermometer sagde 26°.
Måske en defekt føler på Returen i pumpen.
Kan jeg måle om den er defekt?
Hus på 230 M2 fra 1953. Gulvarme over alt og 1 radiator (90 M2). De resterende M2 kommer til efterhånden som ombygningen skrider frem. Danfoss DHP-H12 600 m slange i 3 kredse. Igangsat d. 21-4-2010
 
Michael Jeppesen
Kan ikke se i nogle af de papirer jeg har, om der skulle sidde en by-pass. Prøver lige at kigge nærmere på det i morgen.
Hus på 230 M2 fra 1953. Gulvarme over alt og 1 radiator (90 M2). De resterende M2 kommer til efterhånden som ombygningen skrider frem. Danfoss DHP-H12 600 m slange i 3 kredse. Igangsat d. 21-4-2010
 
Michael Jeppesen
De 70 er desværre aflæst da den kørte brugsvand.
Ved næste kørsel var den beregnet 33° og kørte op til 43°
Og returen var 34° Max retur 40°
Så de aflæsninger du har fået i #18 er altså forkerte.
Ville det hjælpe at føre større rør fra pumpen til fordeler og det samme tilbage igen.
Her tænker jeg på større vandmængde. Pr er de lavet i 25 MM pex. Burde nok være i 32 MM.
Hus på 230 M2 fra 1953. Gulvarme over alt og 1 radiator (90 M2). De resterende M2 kommer til efterhånden som ombygningen skrider frem. Danfoss DHP-H12 600 m slange i 3 kredse. Igangsat d. 21-4-2010
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,339,264 Unikke besøg
XHTML CSS