HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Overgang til sommerindstilling - hvordan?
Per Henrik
Hej,

jeg går og tænker over en lille ting. Det har sikkert været oppe før, men jeg kan ikke rigtigt finde noget om spørgsmålet. Og måske kan jeg ikke engang overskue, hvor relevant spørgsmålet i virkeligheden er.

Da vi havde oliefyr (indtil sept. 2013) lukkede jeg altid "ned" fra 1. maj til 1. okt. I den periode behøvede vi ikke at tilføre huset varme. Sådan har det fungeret fint i de 9 år vi har boet på ejendommen.

Jeg mener at have læst at varmepumpen ikke på samme måde skal lukkes ned for sommeren, men at udeføleren sørger for at lukke ned når udetemperaturen er over 17°C (det er den sat til som den står nu). Det er fornuftigt nok, hvis udetemperaturen nat og dag er f.eks 15°C.

Men når dagtemperaturen er f.eks 19°C og nattemperaturen er f.eks 10°C vil pumpen så ikke bare stå og knokle med at producere varme, som vi alligevel først får "glæde" af næste dag (qua forsinkelsen på betongulvet), når vi alligevel ikke skal bruge varmen.

Dette eksemplel kan jo gælde langt ind i juni og måske allerede igen fra slutningen af august.

Beklager, hvis spørgsmålet er lidt naivt. Og svaret er indlysende klart. Jeg kan bare ikke rigtigt få det til at blive klart i mit hoved.
Bedste hilsner
Per Henrik
 
allankj1
Sæt de 17 grader ned til minimum (sikkert 10 grader som på min) og skru ned til laves varmekurve (kurve 1 eller lavere)
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Daffy
Kik i din manual...
Mener at der er en funktion der hedder : Kun varmt vand...
Altså slår du varmeproduktionen fra.....
-Husk dog at slå el-staven HELT fra....
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Per Henrik
Tak for det Smile

Det var så ikke svært. Jeg havde nok stirret mig blind på spørgsmålet.
Bedste hilsner
Per Henrik
 
pmp
Du har helt ret - den funktion vil ikke 100% kunne afgøre om du har et varmebehov, så sluk bare for varmen i den periode du plejer.


Nu er det ikke helt så slemt som du beskriver det. Det er gennemsnit-udetemperaturen den regner med, så den vil ikke starte hver gang udetemperaturen kommer under setpunktet. Gennemsnittet beregnes over på til 2 døgn (std. indstilling er 24 timer - menu 4.9.2).
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
Per Henrik
Tak for svar PMP

Jeg var slet ikke klar over, at udetemperaturen
blev behandlet af pumpen som et gennemsnit
over længere tid. Værdifuld info Smile
Bedste hilsner
Per Henrik
 
hamselv
Tranås anvender metodikken med at vælge et skifte punkt og så sætte tid på. Dvs har man valgt 18° og 4 timer for skift og så f. eks 8 timer for skift tilbage, skal man så være over 18° i 4 timer i træk inden der skiftes til sommer. Skift tilbage vil i dette tilfælde så ske efter 8 timer under 18°. Derforuden har man så medtaget en direkte start punkt. Indstilles den så til f. eks 12° direkte starter man uden om tiden hvis denne underskrides. I nye huse er disse funktioner absolut tilstrækkelige, men gamle huse der er vindfølsomme er ikke helt så nemme at trylle på plads. Alle disse indstillinger vælger kunderne at administrere ret forskelligt. En stor del vil gerne have lidt lune på badeværelsesgulvet og flytter sommer punktet op og knækker kurven lidt. Dette koster selvfølgelig 25 øre på driften, men det gør næsten al top-komfort.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,339,331 Unikke besøg
XHTML CSS