HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Meget lav returtemperatur på Jordvarmeanlæg
SiloDoj
Jeg har et 10 kw behovsstyret anlæg som generel kører perfekt.
Det er med 2 kredse af hver 150 meter og 150 meter stående i en energifanger.

Jeg fik en fejl på anlægget og troede reelt blot det var trykket der var faldet, og løftede trykket retur til ca. 3 atm. Herefter startede anlægget igen uden problemer. Men jeg overvågede naturligvis driften og pludselig så jeg at returtemperaturen stod til minus 15 grader!! Det undrer mig da udløb er minus 2 og allerede på 0 ud af energifangeren (automatisk styret).

Det slog mig så at min frostsikring måske ikke er god nok, og det kan give den fejl? I hvertfald har jeg 20 liter IPA på vej som kommer på..

Men - jeg lagde så mærke til at jeg på stykket mellem hovedbrønd og energifanger har en revne i jorden, og jorden her tydeligt viser tegn på at være hævet højere end ellers. Jeg er derfor blevet urolig for at en af mine slanger er frosset helt til - og eventuelt er udvidet ala det man har læst andre opleve (slange der var blevet 45 cm i diameter)

Er det noget andre har set/oplevet?

Mit anlæg er fra 2009 med opdateret styring af Energifanger fra 2010.
 
hamselv
Defekt føler? Snavs i anlæg? Luft i anlæg?

At hæve trykket til 3 bar giver ikke rigtig nogen mening.

Hvilket anlæg taler vi i øvrigt om? Du skriver jo ikke rigtig noget!
 
hamselv
I øvrigt lyder IPA og energifanger som uforlignelige ting!
 
SiloDoj
Det er et Queen 10 fra DVI som blev leveret med IPA. Men du har ret - kombinationen med energifanger og IPA virker som om der mistes tryk over en sæson. Normalt laver jeg bare "service" og regulerer trykket på plads med brinen.
Normalt er brinen ca -3 ud og 0-1 ind på denne tid af året, og derfor tror jeg det er frostsikringen der ikke er ok.
Det bekymrer mig dog at jorden revner markant over en af slangerne - det virker som en fortykket slange?
 
hamselv
Fortykket slange???!?!? Hvad er det???? Kender slanger med permafrost omkring sig pga bundfrysning/ringe dimensionering. Det andet er et begreb jeg ikke har set eller hørt om. Tilfrysning = Ingenting i flow = udfald lavtryk. Spritvand fryser, modsat glykolbrine der fortykkes og bliver svær at pumpe.

Du laver selv service??? Har du udmålt dine følere? Har du renset snavssamler. Har du checket flow?
 
hamselv
Mon ikke du skulle få lavet et eftersyn af DVI og få checket dine følere osv. Og selvfølgelig få målt din brine og få den bragt på de korrekte 1,5 Bar???

Bare mit lille indspark!
 
SiloDoj
Jeg viste slet ikke at man må bruge glykol mere? Kunne da være jeg skulle overveje det på sigt.
Plejer altså også at være på 1,5 - 2 bar i slanger.
Defekt føler er natuligvis en mulighed...
Læste et andet sted her en artikel fra ing.dk om fortykkede slanger, men heller ikke noget jeg nogensinde ellers har hørt om.
Tror lige jeg starter med at måle brine, og så toppe op med IPA til -20 grader.

Tak for input "hamselv"
 
hamselv
Fortykkede slanger jeg set negative fjernvarmefolk sidde og udbrede sig om, når de har fundet et sygt dimensioneret jordvarmeanlæg. Der forekommer en skælfrysning omkring slangerne. Selvfølgelig værre jo tættere slangerne er dimensioneret på minimum. Dette acceptabelt og ofte forekommende. Normalt rejser jorden sig og trækker sig igen og så opdager man ikke rigtig noget. Fælt er det, når der er fliser ovenpå slangerne. Så kan det gå noget galt. Dit problem kan være affødt af så lidt som trehundrede meter slange på en 10 kW'atter. Det lyder af meget lidt. Energifangeren skal hjælpe, men det lyder klejnt. At operere med glykol, kræver du taler med kommunen igen. Hvis din tilladelse er baseret på IPA kan du ikke uden at spørge ændre til glykol. Hav i den forbindelse en in mente at det koster ret store beløb at fikse efter et glykoludslip og du risikerer at blive dømt "giftgrund".
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,338,660 Unikke besøg
XHTML CSS