HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
hvilke radiatorer
eichmeier
Vi skal have radiatorer i stuen, værelser og på vores førstesal.

På førstesalen er der loft i kip.

Hvilke radiatorer skal jeg vælge og hvordan beregner jeg evt. deres ydelse i forhold til rummets størrelse. ?

mvh

eichmeier
 
PeterKunz
Hej Eichmeier

Du kan følge dette link: [url]http://purmo.rettigicc.com/dk/effekt-beregningsprogram.html[/url].

Vælg den type radiator, du kunne tænke dig og klik.

Her er der en excel-fil, hvor du kan udfylde frem- og returløb og se, hvor mange m2 de forskellige radiatorer kan klare.

På loftet skal du nok regne med et varmetab på 35-45 watt pr. m2.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
eichmeier
ok fedt nok, men hvilke temperaturer skal man regne med på frem og tilbageløb.

 
eichmeier
jeg er ikke særlig stiv i det her................desværre.......

 
PeterKunz
Prøv at regne med 45 frem og 38 retur.

Frem og returtemperaturen følger varmebehovet, når man har frekvensstyring.

Du kan også regne med den beregning, der allerede er i regnearket og så gange med 1,2 - 1,5. Det vil altid være et overslag, og lovgivningen på området er også lempet sådan at man kan tillade sig at lave en 'nogenlunde' beregning.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Admin
Hej

Skal du køre lav temperatur. ?

Prøv at lave en søgning på radiatoere , husk vælg debat

Sikkerheds faktor er såvidt jeg husker x 2.5

Prøv at se her

[url]http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=58&pid=308#post_308[/url]
Redigeret af Admin d. 16-04-2007 20:55
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
eichmeier
hvis jeg har et rum på 30 kvm, og vi siger varmetab er 45 w pr. kvm. så skal jeg tilføre 1350 w, så sætter vi den lige højere og siger 1500 w.

så bruger jeg det regneark og sætter fremløb til 45 og retur til 38 og så er den radiator der kan levere de 1500 w stor nok eller hva ??

Det bliver så en purmo compact type 33, Højde 600 og længde 2000 ???

Er det korrekt beregnet, eller er varmetabet mindre i stueetagen end på min førstesal.

Hus fra 1988 med 150mm leca, 75mm a batts og 110 cm beton i gulvet og 125mm i hulmur og 200mm mellem stue og førstesal ? og indervæg er 100mm ceparex.

Og førstesalen er med loft i kip

/eichmeier
Redigeret af eichmeier d. 16-04-2007 21:15
 
PeterKunz
Det lyder sandsynligt.

Husk lige at fordele radiatorerne, så der sidder en under hvert vindue.

Din vvs'er ved iørigt alt om at dimensionere radiatorer.

Du kan også, som en alternativ løsning prøve at tjekke www.elpan.dk. De har en helt anden type radiatorer, der løber nede i gulvpanelerne, og som hedder wanpan.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
eichmeier
dem har jeg set og det duer ikke i mine rum.................

Ja, men som min stue er pt. kan det kun give til en stor radiator placeret under det ene vindue og ved siden af terrassedøren, så placeringen, kan vel ikke være bedre, jo hvis der var 2.

Fremtiden skulle gerne engang give gulvvarme i stuen.....

Men det er korrekt beregnet eller hva ?

Ja, men min vvs er meget dyr og derfor er der mange penge at spare ved at lave det selv.

eichmeier
 
PeterKunz
og du vil ikke have lavet gulvvarme med det samme...? Når du nu er igang med at handy-hygge..Pfft
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
eichmeier
nej, for jeg har sgu ikke uanede midler, for så skal vi hav enyt gulv i stuen etc og køkken og hvad har vi, alt hvad jeg er igang med nu er allerede dyrere end jeg troede........

Men er det korrekt beregnet det jeg har lavet.

Hvor stor have har du siden, du har plads til 700m slange,tvivler på vi har plads tildet
 
PeterKunz
Ja, din radiatorberegning er helt korrekt.

Send mig din adresse, så skal jeg hurtigt sige dig om du har plads til 700 m slange.

Min have er 1900 m2 og jeg har brugt ca. 770 m2 til slangerne.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Admin
Din radiator størelse skal beregnes af en VVS mand
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
eichmeier
hvorfor skal min str. beregnes af en vvs mand ???

HAr ikke kunnet finde en vvs-mand der også leverer varmepumper i mit område............!!!

/eichmeier
 
Admin
Hej eichmeier

Så kan din varmepumpe leverandør Smile

Der findes også link her på heatpump til radiator firmaer med regne program.

Husk nu at hvis du skal køre lav temperatur gælder andre regler.

Prøv at søge i forum, der er flere debatter om dette
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
eichmeier
ja, men der er jo et link højere oppe i denne tråd, hvor jeg kan beregne det.

Har fundet nogle radiatorer på vvseksperten.dk

Er der stor forskel i kvaliteten af radiatorer, eller skal man i dag ikke tænke så meget på om det er en Rio, purmo, heizrad eller andet ?

kenneth
 
eichmeier
nu har jeg så siddet og kigget og det er fint med det purmo, men jeg skal bruge nogen på 800mm i højden og det har purmo ikke................

hvordan kan jeg så beregne det, ??

Kenneth
 
PeterKunz
Nogle billige radiatorer er ikke godkendte til høje tryk, hvilket betyder man ikke må bruge dem til fjernvarme. Til centralvarme er der som regel ikke problemer med at bruge billige radiatorer.

Efter alt hvad jeg har kunnet finde ud af, er der ikke det mindste forskel på virkningsgraden på billige og dyre radiatorer.

Så det må være design, godkendelser og bemaling, der giver prisforskel.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
eichmeier
forstår ikke hvis man beregner med purmo's regneark så kan en radiator ved 45/38/20 på 1350 modsvare en på 70/40/20 på 2800Watt, men når jeg så beregner

30kvm varmetab 45w, ergo 1350 Watt, så skal jeg have en purmo 600x2000, så kigger jeg lige rundt og finder en rio 655x1800 på 3000watt ved 70/40/20, men de skriver den opvarmer ca. 42kvm........men med 45w pr. kvm, burde den kunne opvarme over 60kvm. ????

Jeg fatter det ikke...........

Skal have radiatorer i følgende rum

Værelser 4 stk og ca 12 kvm pr stk, gerne purmo AIR......hvis det duer med jordvarme

Stue 30 kvm. Helst kun 1 radiator, ved godt det er bedst med flere

Stue 71 kvm, 2 radiatorer

Værelse 48 kvm en radiator

Køkken 30kvm, 1 radiator maks 1600mm bred og en håndklædetørrer.

Radiatorne skal helst være 800 mm høje, men de er svære at finde.

En der GIDER hjælpe mig og beregne og give mig eksempler på hvilke radiatorer der vil passe i disse rum.

isoleringsgraden af huset er tidligere beskrevet og ifølge tilbud fra jordvarmepumpeleverandører, har de brugt et varmetab på 30,5 w per. kvm og energikonsulenten der gik huset efter inden vi købte det, har regnet med 8000 watt til varme pr. år.

mvh
kenneth
 
Admin
Hej eichmeier

Jeg kan ikke genkende det du skriver.

Hvis vi tager et ekesempel type 22 den største i højere nederste hjørne.

Ved 70/40/20 = 4371 watt

ved 45/38/20 = 2280 Watt
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,297,578 Unikke besøg
XHTML CSS