HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
KH Nordtherm 300comb+ utæt hjælp
Tristan
Jeg har et hus hvor det er installeret et jordvarmeanlæg fra KH Nordtherm i 2006, men allerede nu er kappebeholderen blevet utæt, den sender nu brugsvand ind i varmekredsen og selve beholderen er utæt.

Jeg overvejer om det er muligt at købe feks. en metro 2002 combi beholder i stedet for, og simpelthen smide den gamle kappebeholder ud og sætte det til den nye metro beholder?

Jeg har fået en pris på ca. 75000kr. for ny varmeunit på 15KW samt ny beholder, grunden til den større unit på 15KW er er den nuværende på 12KW er lige i underkanten, men jeg mener jeg næsten kan få en helt ny varmepumpe til den pris.

Så jeg har brug for lidt råd til hvad muligheder der er.

Anlæget er et 12KW med gulvvarme sløjfe + radiatore.
 
hamselv
Hvilken størrelse hus er der egentlig tale om? Alder? Renoveret? Slangelængde?

Flere ting rimer ikke ret godt!
 
Tristan
Huset er 390M2 med 1 sal og gulvvarme i stueetagen.

Huset er renoveret i 2005/7 efter gældende regler om isolering mm.

Der er 6X150M 25mm slange og det er muligt at grave flere sløjfer ned hvis det er (ja havde jeg lavet det selv, var der kommet 40mm ned i stedet for, men i dag selv om energien nok er trukket ud for denne periode af 13/14 så er binen ind stadig +2 grader, så umiddelbart er der stadig overskud til anlægget som det køre i dag da slangerne ligger i meget fugtig jord og ind i mellem direkte i grundvand.
 
hamselv
Det lyder fornuftigt. Og vælger du en af de bedre varmepumper, kan du også regne med bedre COP (dermed nogle flere klø til din slange). 25mm slange lyder i min optik rablende skørt, så et par kredse mere gjorde ingen skade - dette så sagt uden at have kontrolregnet noget. 12 kW (hvis det er en 12 kWér af ydelse og ikke bare af navn) er sådan lige til øllet i lidt større ville nok være en ok ide. Med den husstørrelse ville et nummer større nok ikke skade. Men få nu regnet lidt på brinekredsen, så du er sikker på at kunne få flow nok der!
 
hamselv
Har lavet et ret fint istandsat hus af den størrelse på fyns land. Og med tre teens i huset kører det fortryllende med en endda ældre 14 kWér med 2x450 meter turbocollector ø40. En magen til i Vestjylland har det også rigtig fint. Det er så med en X15 (3-17 kW'er) - og de 17 er så absolut max, da den ikke kan køre elpatron samtidig med kompressor. Såøhhh 14 - 15 kW ville være mit valg. 11-12 kW hvis det er nybygget.
Redigeret af hamselv d. 19-03-2014 06:36
 
Tristan
Ja klart et par kredse mere ville nemlig ikke skade, og det kan self. også altid graves ned senere hvis jeg kan se binen bliver for kold med en støre pumpe på de 15-18KW

Har nogen af jer her inde en pris ide på et Vølund eller bosch 16KW ikke modulerende anlæg opsat på eksisterende slanger bør kunne laves til?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 3

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,280,111 Unikke besøg
XHTML CSS