HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Salg af 12KW KH Nordtherm combi 300
Tristan
Jeg har nu overvejet lidt hvad jeg skal, og er kommet frem til jeg vil sælge min 12KW jordvarme pumpe.
Grunden er at kappebeholderen er utæt og da jeg alligevel skal have en større pumpe, da der er kommet flere kvadratmeter på så mener jeg den bedste løsning er at jeg køber en ny pumpe i rette størrelse og sælger den gamle, selv om den kun er fra 2006 og har stået stille i to år pga. forrige køber ikke boede i huset.

Pumpen køre i dag så den kan ses i drift og fejlet intet ud over den defekte kappebeholder.

Hvad kan sådan en pumpe koste hvis nogle af jer der kender til sådan noget skal komme med en pris?
 
lars-jacobsen
Tja mon ikke nogen af dem der kunne være interesseret i en HPW fra experten, kunne bruge den - med en ekstern VVB naturligvis.
Så vil prislejet nok ligge i max. 15-20K, uden at have scannet DBA.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
hamselv
En 8 år gammel pumpe???? Med 8 år gammel teknologi? Det ville jeg ikke sætte næsen op efter. Hvis det er den model jeg tror, lå den ikke specielt godt på listen og mener faktisk vi fik en pillet ned i et nyt hus, fordi den ikke var godkendt efter reglerne der var gældende på monteringstidspunktet.

Men DBA er din ven, og alt kan sælges, selv 40 år gamle Salamanderkedler der egentlig er født til kul, men lystigt bruges til træ. At så årsvirkningsgraden ligger omkring 50% afholder ikke køberne for at efterspørge. I den blå, men jeg ville være ked af at opremse hvad prisen skal være.
 
Tristan
Jeg har hele mappen med og efter hvad jeg kan huske ligger godkendelser der også sammen med samtlige diagrammer over VVS og EL på den, men skal ikke kunne sige om andre modeller fra den tid har nogle godkendelses problemer.
Men ja det er nok DBA så den skal prøves på Smile tænkte bare det her forum var det rette med folk der kender til det.
 
hamselv
Der hvor vi oplevede sådan en fætter var i et nyt hus. På installationstidspunktet var den ej på listen over godkendte varmepumper og måtte så ikke bruges. Mener så ikke der var problemer med gamle huse, men i nye skulle man være godkendt. Samtidig var der foreskrevet/beskrevet en anden og godkendt type. Da kunden så undrede sig over mindre slange + støj + mange andre ting kiggede vi lidt på, og husfirmaet fik lov til at skifte til det de havde lovet.

Synes også klart du skulle prøve den blå!!!! Som sagt kan man komme af med noget nær alt. Eller pille tanken ud og få den lappet. F .eks Borö har vi set har været ringe i svejsningerne et par gange. Og en dygtig certifikatsvejser kan sagtens tig'ge det.
 
Tristan
Eneste problem jeg ser med at lappe den er at så ryger alt isolering rundt omk. beholderen, og det er jo det skumisolering, så det er ikke nemt at erstatte.
Jeg ville selv bare sætte en VVB op med spiral og så en 100-150L buffer tank ved siden af, og så er man kørende igen til omk. 10K
 
hamselv
Karmskum er skam fint nok at reparere sådan noget med. Men det er nu nok ikke en beholder det kan svare sig at forsøge sig med. Havde glemt det var sådan en. Borö'en ville jeg have lappet. Pas på med at få en beholder med særdeles stor spiral i, ellers får du problemer med VP'en. Bedste er nok en kappebeholder med ret stor svøbvolumen. Sådan en som jeg har, er fremragende til selv store VP'er, men koster noget mere (300/160 beholder fra Borö). Små beholdere og i særdeleshed små spiraler driller større varmepumper ret voldsomt.
 
Tristan
Hanselv har du et VVS nr. på den beholder du anbefaler?
 
hamselv
Næ, og vi kan heller ikke købe IVT beholdere til ordentlig penge længere. Dem der i gamle dage hed Varmehuset havde nogle temmelig godt egnede rustfrie tanke.
 
Tristan
Hmm det er da træls, men så må jeg se hvad jeg kan finde i stedet for så.
 
hamselv
De hedder så Scanboiler i dag. KN Beholder har også noget. Men igen pas på med at få hedeflade (og helst også volumen) nok!
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,276,887 Unikke besøg
XHTML CSS