HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Så kom sommeren
TP
Hej

Det var så den første dag med udetemperaturer på 22 grader hos os. Det kom til at betyde en væsentlig stigning på brine temperaturen efter recirkulationsvarmeveksleren. Faktisk har jeg lige nu en brine ud på 26 grader og en brine ind på 21 grader.(indetemp. er 26,5 gr. pga. solindfald) Det er så her jeg spekulere på max temp på brinen, er der nogen der ved noget om det ? Den kunne jo nok godt komme over 30 grader en varm sommerdag..

Noget andet jeg har lagt mærke til er et svagt fald i brine trykket fra ca. 1,8 til 1,7 bar efterhånden som det er blevet varmere. Jeg går ud fra at det er slangen som udvider sig forholdsmæssigt mere en brinen. Er der andre der har erfaringer her ?

Håber ellers i nyder det gode vejr Cool
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer
 
Admin
Hej

Max brine temperatur står i manuael.

Mener jeg at have læst Smile

Ups Det er en 495 twin du har, det er jo en kombinations varmepumpe
men prøv alligevel og se i manuael om der står noget Shock
Redigeret af Admin d. 16-04-2007 20:08
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
ojacobsen
Din brine temperatur er formentlig så høj fordi at din pumpe ikke kører (kender ikke IVT), så det er nok temperaturen i rummet du ser.
Men i alle tilfælde, så er det dejligt at se en kurve som den vedlagte.
Hvad brine trykket angår, så har jeg en anelse om at det største tryk er ved 3-4 grader, så det er nok ikke noget at bekymre sig om. Hvis du ser min 15-måneders kurve for brine, så vil du se at den går meget op om sommeren, men det er også der hvor ventilatoren ikke kører hele tiden, og JA, VI NYDER DET GODE VEJR!
ojacobsen tilknyttede følgende billede:billede:
trn_kb-outside_10800.png

Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
ojacobsen
Ups, min "joy of the day" kurve var ikke med:
ojacobsen tilknyttede følgende billede:billede:
trn_summary_24.png

Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
kla
Hej TP

IVT 495 vil ikke stoppe hvis du har høje temperaturer, med mindre temperaturen er meget høj, årsagen er at der er indbygget tidsforsinkelse på brinetemperaturmåleren, den venter i 60- 90 sek, før den udløser lav pressostat, væsken i din slange er jo væskens temperatur og ikke jordens.

kla
Redigeret af kla d. 22-04-2007 15:14
 
TP
Tak for jeres svar.

Jeg har nu fundet ud af at det er brinepumpen der stopper (så det er rumtemp. jeg kan aflæse). Hvad det er for et parameter som får den til at stoppe kan jeg ikke rigtig finde ud af, men det må vel være sammenhængen mellem aktuel brinetemperatur og hvilken temperatur varmepumpen kræver ved en given udetemp.

Jeg var af den opfattelse at jeg kunne udnytte den varme sommerluft i stuerne, til via varmeveksleren, at gemme i vores jord. Men det gælder åbenbart ikke under alle forhold. Sad
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer
 
ojacobsen

Citer

TP skrev:
Jeg var af den opfattelse at jeg kunne udnytte den varme sommerluft i stuerne, til via varmeveksleren, at gemme i vores jord. Men det gælder åbenbart ikke under alle forhold. Sad

Underligt... hvis konstruktionen er den samme som min Nibe FLM der genanvender varmen i luften.
I FLM sidder der en cirkulationspumpe der kører når varmepumpen ikke kører (også når den kører, måske én og samme pumpe i dit tilfælde)... ellers hænger det jo ikke sammen.
Jeg kan iøvrigt ikke se at der skulle være en sammehæng mellem brine og hvad pumpen kræver.... men det kan jo være at IVT har lavet en eller anden smart styring hvor den ikke cirkulerer brine når jorden er varm nok.... men det var den formentlig ikke da du startede dette emne?
Kan det være noget så banalt som at: styringen har ikke sat brine-pumpe til at køre, eller at brine-pumpen er defekt, i tilfælde af at der er to pumper.
Over sommeren tror jeg iøvrigt ikke at du kan gemme mere energi i jorden en solen kan levere, så i mine øjne er det kun ventilationen man får.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
TP
Ja det lyder lidt underligt. Jeg har talt med en fyr fra IVT idag, der påstår at brinepumpen skal stoppe når brinetemperaturen er på en hvis værdi. I dette tilfælde 11 til 12 grader. Jeg kunne dog ikke få nogen yderligere forklaring da jeg spurgte om det smarte ved Twinén ikke var, at den kunne lagre sommerens varme i jorden til vinterbrug.

Der er kun en brinepumpe på anlægget og efter IVT´s mening er den ikke defekt. Det kan måske have noget at gøre med virkningsgraden, at det i visse situationer ikke kan betale sig at have pumpen kørende ?

Da jeg har kompaktkollektorer 3 m nede i jorden er det begrænset hvor meget jeg får fra solen i løbet af sommeren. Derfor ville jeg godt kunne cirkulere med brinepumpen konstant.
IVT 495 twin med 7 stk kompakt kollektorer.
165m2 velisoleret villa fra 1987 i 1½ plan. Stueplan: Gulvvarme i træbjælkelag. 1. sal: radiatorer
 
ojacobsen

Citer

TP skrev:
Der er kun en brinepumpe på anlægget og efter IVT´s mening er den ikke defekt. Det kan måske have noget at gøre med virkningsgraden, at det i visse situationer ikke kan betale sig at have pumpen kørende ?

Du har ret i at sen samlede virkningsgrad bliver dårligere når pumpen kører mindre. Om vinteren bruger jeg 2,6Kw pr. time pumpen kører, nu anvender jeg op imod 4Kw pr. time.

Citer


Da jeg har kompaktkollektorer 3 m nede i jorden er det begrænset hvor meget jeg får fra solen i løbet af sommeren. Derfor ville jeg godt kunne cirkulere med brinepumpen konstant.

Glemte dine kompaktkollektorer, de har formentlig godt af lidt mere over sommeren.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,198,359 Unikke besøg
XHTML CSS