HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarme -> Vibrationsstøj
klasko
Hej
Jeg har for ca. et år tiden bygget nyt hus, hvor jeg har fået installeret en jordvarmepumpe (IVT Greenline) jeg fik lavet et separat rum udenfor (teknik-rum) bla. for støj mv. men problemet er at det teknikrum er støbt sammen med resten af gulvet i huset, og når pumpen kører kan jeg høre det i det meste af huset. Leverandør har prøvet alt muligt i starten (flex-slanger mv. udskiftning af kompressoren til sidst) men intet har hjulpet.Jeg har forsøgt mig med at ligge noget gummi imellem og nye fødder med vibrationsdæmpning, men kan ikke rigtig udskifte de bagerste, da det er umuligt at komme derom. Det har taget en del,men er desværre ikke helt perfekt. Måske har i nogen ideer, eller viden om at der findes noget materiale, man kan ligge mellem fødder og gulv, som er MEGET vibrationsdæmpende.
På forhånd tak.
/Klaus
 
hamselv
Det er jo en frygtelig skidt konstruktion, men sådan bygges huse åbenbart i dag. Bryder mig heller ikke om det, og har flere gange fået fire angstanfald, når jeg har opdaget man har lavet en gulvplade. Jeg har så ikke oplevet at have fået vrøvl over støj, og jeg er så gammel IVT mand. Hvis du har fået en EQ'er har de en lidt mere træls støjkarakter end de gamle HE'er (og HT+'er).

Da VP'en formentlig er med indbygget tank er den selv ret tung og vægtforøgning nytter ikke. Ejheller vil jeg gætte på at vandpumperne er syndere (de er ellers oplagte). Nu fortæller du intet om karakteren af støj og hvad du generes af, men et par afhjælpningsgæt kunne være:

Forsøg med Novibra gummi (husk de skal være ret små, stykkerne), sådan at du har en sammentrykning på omkring 1/3 del. Ellers skal du søge efter meget bløde svingningsdæmpere og naturligvis få nogen der er beregnet på ca 100 kg. Vær obs på det hele så bliver "dinglet".

Korrekt skærer du gulvet op, fjerner noget isolering, og støber et maskinfundament.

Det er simpelthen regulært dårligt håndværk at man støber gulvplader i eet stykke til et hus. Ikke bare de tekniske installationer får alle beboere glæde af, men også trinlyd osv osv. Men det er jo billigt!!!!
 
allankj1
Jeg må sku også sige at støjsvag synes jeg ikke at en IVT pumpe er. Når jeg hører min kammerats Metrotherm og PMP's Vølund siger de ikke meget i forhold til min IVT HTC+

Jeg er ikke i tvivl om hvornår min pumpen kører. Kan nemt høres i hele huset når den går i gang. Senest har jeg sat en klods mellem væggen og varmepumpen således at kabinettet bliver lidt trykket til den ene side. Det dæmpede støjen lidt. Tidligere har kompressoren fået en gummiklods under det ene "ophæng" for at stoppe en meget irriterende bankelyd der gav resonans i hele kabinettet.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
?!?!?? Det er så ikke mine oplevelser. Har lyttet på masser af varmepumper, og ligefrem at dømme især HT+C'eren mere støjende end Nibe varmepumper er fuldkommen sort for mig. Medgivet at de første EQ'ere havde en træls støjkarakter, men eller bøvlede vi aldrig med støj, udover en enkelt kunde der fik nerver af kontaktstøj, hvilket vi så fiksede med et solid-state relæ.
 
hamselv
Men det ændrer ikke ved at udstøbning af én betonplade, bestemt ikke er i overensstemmelse med god byggeskik, og formentlig også voldsomt i kontrast med ethvert forsøg på at opnås ordentlig lyddæmpning mellem rummene og undgå trinlyd.
 
allankj1
Hmmmmm jamen det er så desværre min oplevelse men min har jo også altid drillet lidt.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Nemlig Allan. Din er producerest mandag den 13......af en ond ånd!

Besøgte lige inden jeg stoppede ved JF, en rigtig fin HT+C11'er. Den stod i en kælder og snurrede lige så stille derudaf. Det var så fra den allersidste serie, en HE'erne kom. Dejlig varmepumpe. Havde aldrig slået en skæv skid. Sagde ikke noget nævneværdigt. Men den var der så også puslet om og var blevet passet. Den var født med den gode trevejsventil og Molex følere. Eftersyn på sådan en, tog kun godt en halv time, idet alt var perfekt og kunderne havde ikke pillet ved noget som helst. De kunne så til gengæld fremlægge det allerfineste regnskab for, hvor mange penge de havde sparet. Kunden gav endda en pilsner da vi sad og snakkede og henviste til flere andre han kendte med jordvarme (af andet fabrikat). Og de havde slet ikke været så heldige (0 fejl og 0 støj).

Geeee savner sgu mine gamle kunder, men er jo i en ny verden nu - med nye opgaver. Og min ex-mester skiftede mening og mente ikke jeg skulle have kunderne med mig. De overgik til Varde-drengene (fred være med det)!
 
cc
Jeg lavede en hylde som min tvp 2-7kw står på, alle mine fordelerrør kommer op under hylden (det skulle jo være så kompakt som muligt) Hylden havde jeg først monteret ind i væggen og med 2 forben i gulvet. Det summede i hele huset og efter kort tid kunne jeg sige hvilken frekvens pumpen kørte med eller om den lavede varmt vand... Jeg har efterfølgende lavet 2 bagben og skåret beslaget til væggen fra så der ikke er kontakt, på alle 4 ben er der monteret vibrationsdæmpere og der er monteret kedelslanger fra pumpe/buffer til fordelerrør. Hylden og varmepumpen kan nu stå og vakle 10mm. Men Støjen er nu væk... Det skal lige siges til Vagn tanderups forsvar at han havde vareskudt mig om problemet...Men man må lære af sine fejl :-(
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,339,091 Unikke besøg
XHTML CSS