HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Ingen overskrift
Kiesbo
Tak for svarene.

Men hvad siger I til ideen om at lægge plastgræsarmering (ala TTE) som ikke kræver stabilgrus, og som tillader vandgennemsivning.

Vil slangerne så "møffe" lige så meget rundt når de tilføres vand og solvarme direkte?
 
woebbe jordvarme siden 1985
det er ikke slangerne der møffer rundt, de bliver liggende der hvor du lægger dem. grunden til at jorden hæver sig er fordi jorden rundt om slangerne fryser. problemet er størst hvis der køres med korte slangelængder og slangerne har for lidt jord over sig.

jeg aner ikke hvordan plastgrasarmering vil arte sig, men jeg vil tro at det vil være bedre end belægningssten.

hvis du er nød til at lægge slangerne som du beskriver, så ville jeg hvis det var mig selv, lægge slangerne i min 1 meters dybde og hvis det er muligt så koble slangen på varmepumpen således at det er returen på jordslangen der løber under fliserne/ plastgrasset. det vil mindske risikoen sætninger i jordoverfladen.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Hvorfor ikke bare bede om at tingene laves korrekt? Og betinge sig det virker?

Men alt hvad vandet kan sive ned gennem burde virke. Men hvis jordsmonet'et er ler, risikerer du med stor sansynlighed det buler op om vinteren, pga skælfrysning på slangen. Og idet Huscompagniet i dag anvender Vølund, må vi antage at de tager Vølund med på råd og de garanterer at der ikke forekommer for lave brinetemperaturer. For mit vedkommende ville jeg have længere slange, men jeg eeeelsker også når tingene er rigeligt dimensioneret. Får sytten nervøse sammenbrud når der skal laves kompromisser. Foretrækker selv 7-8kW pumpe sammen med 4-450 meter slange. Har endda lavet en med 700 meter fordi prøveboringerne sagde pulversand.
 
woebbe jordvarme siden 1985
nemlig hamselv, man skal også være klar over at man selv pludselig kan pådrage sig et ansvar hvis man acceptere ændringer i forhold til det der er korrekt.

bed om at de laver det ordentlig…..
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Det er nu også min holdning. Det forekommer lidt sært at betale en større sum for at få et nyt hus og et nyt varmeanlæg. Og så pludselig skal til at acceptere kompromisser fordi husfirmaet har lavet en kvajer.

Hvis man står med et gammelt hus og en have der er etableret, kan man være nødt til at hugge en hæl og klippe en tå. Men bygger man nyt, har man en geoteknisk rapport og kender så jorden - så burde den del være fin. Og med hensyn til hvad der så laves kan jeg kun se man skal lave det rigtigt. Vi kan så diskutere om slangelængden ikke i forvejen er lidt presset, men det står Huscompagniet så på mål for. At byggelederen udtaler at hvis man reducerer den virksomme slangelængde med 13-14% betyder det nok nærmest ingenting, fortæller så en del om hvad den byggeleder ved om jordvarme. Jeg ville trække min kontrakt frem og holde på mit. Og går noget galt tage den på 5 års mangelgennemgangen, og derfra hedder det så rettens vej, hvis ikke man retter op. Kender da et andet husfirma, der måtte nedtage en varmepumpe, levere den der var lovet OG etablere mere slange. Ikke så heldigt!
 
Kiesbo
1) Jeg kan se, at jeg er en spade til at oprette og besvare indlæg...!

2) Tak for de gode svar. De giver mig lidt argumentation at skyde med overfor Huscompagniet og Vølund.

Jeg stillede faktisk allerede spørgsmål til anlæggets dimensionering inden kontrakten blev indgået. Huscompagniet sagde: "Bare rolig, det har Vølunds beregnere helt styr." Huset er 198 m2 BR2015 isoleret på en 800 m2 stor grund. Anlægget er en 1245 - 8 kW og 300 meter slange (der er næppe plads til mere). På intet tidspunkt har man orienteret om slangernes placering, eller at det giver begrænsninger i hvor der kan lægges fliser. Det finder jeg tilfældigvis selv først ud af et par dage før gravearbejdet er planlagt, da jeg bliver spurgt om jeg vil have lagt stabilgrus nogle steder. Forholder Vølunds beregnere sig slet ikke kritisk til de tegninger de bliver præsenteret for? Jeg mener, er det ikke logik for burhøns, at der med 99,9% sandsynlighed skal lægges flisebelægning fra indgangsdøren til parkeringspladsen på grunden!?
Kiesbo tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg kan godt se at det vil være meget svært/umuligt at få plads til mere slange på din grund, med mindre man lægger 2kredse som lægges i 2 lag. Dvs 1 rende 2 meter dyb nederste slange lægges i bunden med 1 meter jord ovenpå, dernæst lægges den øverste slange med 1 meter jord over. Jeg tror dog tilbagebetalingstiden ved at lægge Extra slange ned i 2 lag vil blive alt for lang. Men evt kan du jo spørge vølund. Egentlig har huskompaniet/vølund jo et problem hvis de har lovet dig at du kan få installeret et jordvarmeanlæg på grunden og det så nu viser sig at slangelægningen ikke kan udføres korrekt pga plads mangel som følge af belægningssten på terrasse og indkørsel.
Her er det vigtigt at du nu ser fremad og forestiller dig alle de steder du ønsker at lægge fliser, det ser for mig ud til at du meget nemt kommer til at lægge fliser ovenpå slangen.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
woebbe jordvarme siden 1985
Omvendt vil jeg sige at hvis der skal klemmes 300 meter slange ned på din grund så ser slangeplanen nu ok ud.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Kiesbo
Okay, nu har jeg lige haft en længere snak med teknisk support hos Vølund. Teknikeren jeg talte med mener sagtens man kan dække 10-15 % af jordvarmeslangerne med flisebelægningen. Hans argumentation ift energitilførelsen er, at slangernes effektivitet lige det sted der ligger fliser kun nedsættes med 10%. Om sommeren mister man mest pga. manglende solopvarmning, mens det om vinteren faktisk er en mindre fordel, fordi fliserne isolerer jorden fra frosten (det lyder plausibelt i mine ører)! Den manglende vandgennemstrømning gennem fliser, mener han dog ikke fylder så i energiberegningen.

Mht. forskubning af fliser sagde han, at der ikke er den store risiko for frostbuler i flisebelægningen. Argumentet er, at huset - pga. Br 2015 isoleringen - bruger så begrænset energi, at anlægget næppe kommer ud i en spidsbelastning med for lave temperaturer til følge.

Han mente dog, at argumentet med at få returløbet ind der hvor der fliser, er en korrekt løsning. Og så kunne man uden problemer lægge slangerne ned til 1.2 m i stedet for den projekteret dybde på 0.9 m, uden at få problemer med kommunen.

Han kunne dog sagtens se min pointe i at lægge plastarmering i stedet for fliser set ud fra en energieffektivitetssynspunkt.

Jeg syntes som lægmand ikke der er den store konsensus blandt fagfolkene !?
 
woebbe jordvarme siden 1985
Ud fra den forklaring du har fået fra vølund vil jeg også mene at det nok skal gå. Især hvis du lægger returløbet under fliserne og evt går ned i 1,2 meters dybde med slangerne. Han har sikkert også ret i at belastningen du laver på jorden ikke er så voldsom da dit hus er br2015.

Man skal dog være opmærksom på at belastningen jo kan ændre sig hvis man feks udvider huset med tilbygning, installere spabad osv osv.

Held og lykke med projektet
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Niels R
Der er jo mange muligheder i forbindelse med en indkørsel, hvis det handler om at regnvandet skal have lov til trænge igennem belægningen.


http://haveselskabet.dk/artikel/anl%C3%A6g-en-regnvenlig-indk%C3%B8rsel


Jeg mener også man kan få en flise, som er diffusionsåbent så regnvandet kan sive gennem flisen.
DVI Queen VV7DC _ 430m slange i ler/muldjord _ 150m2 delvist renoveret hus fra år 1900 med 50% "let" gulvvarme og 50% små radiatorer _ Indetemperatur 18-25 grader _ Opvarmer også vandet til opvask og vaskemaskine _ Driftstimer på kompressor siden 26.08.10 = 4633 _ Brændeovn til hygge _ Luftsolfanger på 3 m2 _ Familie på 2 voksne og 2 børn _ Forbrug til varmt vand og varme de seneste 12 måneder = 1650 kWh + ca. 5 m3 brænde + Årlig eftersyn 1812 kr. _ Deltager i "Styr din varmepumpe" _ Vores totale elforbrug de seneste 12 måneder inkl. varmepumpe = 4588 kWh.
 
hamselv
Slettet
Redigeret af Admin d. 11-04-2014 22:02
 
Kiesbo
Endnu engang tak for sparring.

Men køber I Vølund teknikerens argument om:

1) at flisebelægningen kun nedsætter effektiviteten med ca 10% henover hele året pr. meter slange, hvor der ligger fliser oven over, og faktisk gavner positivt i frostperioder, hvor risikoen for "frostbuler" alt andet lige må være størst?

2) at gennemsivningen af vand i befæstningen ikke har så tilstrækkelig betydning for energitilførelsen, at det ikke bør være det jeg koncentrere mig om? Kan man sætte tal/procenter på?

3) at det giver gavnlig effekt at grave slangerne ekstra 30 cm ned, og at det uden videre lade sig gøre ud at inddrage den miljøtekniske forvaltning som har godkendt anlægget med en nedlægningsdybde på 90 cm? Kan man sætte tal/procenter på?

Jeg kan i øvrigt sige, at jorden er meget "muldet". Faktisk helt ned to meter i den boreprøve, der blev foretaget af Geosyd:
 
hamselv
1 Nej
2 Vand er temmelig betydende
3 Kan ikke se hvor det skulle hjælpe. Og nej du behøver ikke spørge

Det hjælper med mulden. Var det ler eller rent grus ville jeg få meget dybe panderynker. Og ja det hjælper helt vildt at huset er tæske godt isoleret.

Det lyder nærmest som om Vølund teknikeren aldrig har set deres egne installationer!!
 
woebbe jordvarme siden 1985
Jeg er enig med hamselv i 1 og 2

Men vedr spørgsmål 3 , så mener jeg at det vil mindske risikoen for sætninger ved at lægge slangerne i 120 cm dybde.

Jeg kan se på min egen have hvor jeg udvidede min terrasse med belægningssten ind over jordslangerne. For at lave udvidelsen måtte jeg flere steder fjerne omkring 30 - 40 cm jord, de steder på terrassen hvor jeg kun lige knap har 90 cm jord over er der sætninger i fliserne hver vinter når der er frostvejr. Det skal lige tilføjes at min jord er ret leret.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 8

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,282,455 Unikke besøg
XHTML CSS