HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Den rigtige installation til køling og opvarmning.
hamselv
Nu ved jeg ikke hvor du kan få udført boringer til det dobbelte af vandrette slanger, men har set flere tilbud der kostede det tre-dobbelte. Og for at gentage mig selv. Tør køling giver ret klam fornemmelse, da du ikke kan lave vandafslag - altså den absolutte fugt holdes uændret. De gode år i klimaanlægs-branchen, solgte jeg +120 klimaanlæg pr år, så ved godt lidt om det. Har lavet temmelig mange anlæg til køling på ventilationsanlæg og der udnyttede vi aktivt fiffet med at lave max affugtning, idet opfattelsen af komfort er væsentlig højere når du få pillet vandet ud af luften. Langt højere end hvis du "bare" køler et par grader og ikke har luftafslag. Problemet med små-hus-ventilationsanlæg er så at luftmængden normalt er væsentlig for ringe til rigtigt at bidrage med noget særligt. Og skal skidtet kapacitetsreguleres render prisen helt ud i sandet, men er skam nemt at lave. Alle hokus pokus trick'ene har været forsøgt, med ret forskellige grader af succes.
 
tb
Viallant har kun en cop på 3 er det ikke meget lidt, syntes flere af dem jeg ellers her kigger på har en cop på mellem 4 og 5

Har fået en pris på 400 m slange i 2 lag til ca 50k og en lodret boring til ca 100k

For at undgå den klamme luft ved gulv køling, tænker jeg at ventalation klare den eller jeg helt galt på den.
 
hamselv
Ja. Lær at se og forstå et IX diagram.
 
lars-jacobsen
mht priser kan alle finde nogle som disse (plus moms):

Lodret Boring:
Opstart ca. kr. 10.000 + kr. 650/meter
+ oprydning/afskaffelse af boremudder

Vandret gravning/pløjning
Opstart ca. kr. 1.500 + kr. 40-50/meter
+ reetablering

Så kan man selv regne om det er 2 eller 3 gange så dyrt med en boring.

Hvor henne har du lavet hokuspokus trick med (højtemperatur)køling i hele betongulvfladen for at fjerne overtemperatur på måske små 1-2 grader i kan ske 25-100 timer om året ?
Vi snakker jo ikke om belastning i 8-16 timer hver eneste dag som i erhvervsdrivhusene.
Mig bekendt er der ikke mange erfaringer i DK endnu med termoaktive dæk (Thermo Active Building Systems) som nogle også kalder dem. Måske lige bortset fra Middelfart Sparekasse. Og her er der selvfølgelig også tale om kølelofter (dæk), og ikke gulv.
http://www.ibpsa.org/proceedings/BS2013/p_2345.pdf

Det er noget andet med luftkøl/konditionering. Her har du sikket ret i at luftmængden der krævers slet ikke kan leveres på alm. "parcelanlæg". Og følelsen/oplevelsen af den relative (klamme)fugt hvis man forsøger med større temperatursænkning er sikkert rigtig. Men en temperatur ændring på 5 grader gør ikke meget ved den relative fugt % hvis udgangspunktet er 25 gr. og 50% jft mit IX diagram.

mht COP så er tal i een brochurer ikke sikker tal man også kan sammenligne med en anden. Derfor skal man ligehuske at nærlæse forudsætningerne. Jeg hader når "folk" tror en Luft-Luft VP med COP i brochurer opgives til 5 er MEGET bedre end min JVP der "kun" har opgivet 3. Det svare til at sammenligne hvilken der kører længst på litteren en diesellastbil eller en knallert45.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
lars-jacobsen
Lige en hurtig opfølgning på COP.
Se evt: energistyrelsens liste over varmepumper. Der kan du nogenlunde regne med sammenlignelige vilkår.
http://sparenergi.dk/forbruger/vaerktoejer/varmepumpelisten?type=Jordvarmepumpe&manufacturer=all

Alternativ hvis producenten har Be10 data, så kik lige på dem. De giver også et fingerpeg ved evt. benchmark.
Vailant JVP COP 4,7:
http://www.vaillant.dk/localmedia/dokumente/energydata/energidataforvarmepumpertilberegningsprogrammetbe10/geotherm-exclusiv-vws-63-3.pdf
Bosch JVP COP 4,36:
http://www.bosch-climate.dk/files/201206041400140.Compress%206000%206%20LW-LWM.pdf
Bosch LL VP COP 2,6:
http://www.bosch-climate.dk/files/Bosch_Compress_7000_BE10_DK.pdf
Og den sidste er enda opgivet til en SCOP på 4,2 ! Tør slet ikke tænke på hvad den var markedsført til hvis det bare var en enkelt COP tal der var blevet oplyst. Måske 6,5 ?
Men altså sammenlignet med den øverste Vailant vil den skulle bruge næsten dobbelt så meget energi for at varme huset op. så .....igen: forudsætninger, forudsætninger og forudsætninger.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
woebbe jordvarme siden 1985
I den her debat vedr nedkøling af rummene i et parcelhus, ved hjælp af at nedkøle gulvfladerne i betongulvene, er der en ting man skal være opmærksom på.

Betongulvenes temperatur træghed vil gøre det meget vanskeligt at regulere rum temperaturen hurtigt nok.
hvis man iøvrigt forestiller sig en meget varm og fugtig sommerdag hvor man køler gulvene ned til dugpunktet vil fugten fra luften sætte sig som vanddråber på gulvbelægningen og med tiden beskadige denne. skimmelsvamp m.m. vil også få særlige gode betingelser.
Hvis der ikke kan køles nok til at fugten i luften reduceres så føles det ikke særligt køligere.

jeg tror fortsat at den billigste og mest effektive måde at nedkøle på i en alm parcelhus er med en luft/luft varmepumpe, de køler godt og er supergode til også at reducere fugten i luften. en anden fordel er også at luft/luft varmepumperne er super hurtig regulerende når temperaturen skal ændres.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Nemlig Woebbe og netop af samme årsag sørger man for affugting af ejektorluften der pustes ind som drifkraft i kølelofter, og monterer dugpunktsmålere for ikke at køre over stregen med kølelofter. Og netop som du skriver kan du udlufte lige så tovligt du vil, hvis det du henter udefra er for vådt. Og har du en overflade indenfor der er bare en smule koldere, risikerer du fugtsafslag. Turde godt lave det, men ikke som standalone. Det skal kombineres med effektiv affugtning enten intern, eller helst på indblæsningen. Til kommercielt brug kan jeg sagtens se ideen - hvor folk færdes med sko. Men i et hjem, hvor jeg om sommeren ville vade rundt i bare tæer kan jeg kun se diskomfort. Og kender som sagt værdien af et effektivt fugtafslag fra temmelig mange installationer. Men kan se det her er op af bakke, så må hellere trække mig fra diskussionen.

PS kan slet ikke se hvorfor COP på LL anlæg pludselig inddrages.
PSPS Kan slet ikke se hvorfor man skal sammenligne BE data der ikke er afgivet under samme forudsætninger (Vaillants brine blive pludselig 5 grader varmere når de laver vand)
PSPSPS Sparenergi oplyser mig bekendt ikke hvem der laver de data man oplyser.
 
lars-jacobsen
Enig med Woebbe i at tung gulvarme i beton helt sikkert er noget træg i det, og svær at styre ved kortvarige kølebehov et par timer midt på dagen.
Det er muligt det er nemt med en lille LL, men det er ikke sikkert det passer ind i arkitekturen eller æstetikken på et nyt hus. Og billig, tja det finder vi først ud af når behovet/forudsætninger er beskrevet.
Vi/jeg har det jo med at sammenligne med biler for det har vi alle en mening om. Her diskuterer vi om tb skal købe en Skoda, en Porche eller måske en Mercedes (lastbil ?) Tjaa det kommer vel an på om han skal transportere ungerne til børnehaven, køre sydpå i ferien med fruen eller hente en VP hos VVS eksperten ??? Vi ved det ikke. vi snakker løsninger på "problemer" vi ikke kender.


PS, PPS og PPPS:
Sorry. Informationerne om COP var mest ment til info for tb.
Eksemplet med LL var blot for at give et grelt eksempel på man ikke kan/skal sammenligne æbler og pære når nu tb selv nævner COP på 3, 4 og 5. For lige pludselig så anbefalers der jo en løsning med netop en LL. Ved godt jeg selv kommer med et eksempel der er tæt på at sammenligne æbler og pærer. Men jeg forsøger at gøre opmærksom på opgaven og betingelserne skal være sammenlignelig, f.eks. Be10 opvarmning af samme hus under de samme betingelser/normer. Du spooter så lige nøjagtig at betingelserne afligevel ikke er helt ens. Vailant har snydt lidt på vægten (de fjolser). Igen forudsætninger.
Og nej ENS oplyser eller henviser desværre ikke til de konkrete måle/test rapporter, kun at:

Varmepumpens ydelse og effektivitet er bekræftet af en akkrediteret testrapport.

eller:

Varmepumpens ydelse og effektivitet er bekræftet af en akkrediteret testrapport. SCOP-værdien for denne varmepumpe er beregnet på baggrund af en akkrediteret test efter en ældre standard


Vi må håbe Ens er ligeså god som dig til at spotte "fejl" inden de publicere dem.
Men vi er formentlig helt enige om at man ikke skal købe VP pga. favør på decimaler i en test.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
tb
Lige lidt mere info.
Huset er 224m2 og pga grunden har jeg en del vinduer mod vest.
det jeg er efter er at finde den "rigtige" tekniske løsning til af afhjælpe overophedning.

Jeg får lavet strøm så jeg evt kan montere noget solafskærmning i form af makiser el.

Firmaet jeg bygger med virker som om de er 5 år bagud ift teknologi, dvs det bygger efter gennemprøvet metoder, men når man som jeg bygger et kl 2020 hus og gerne vil have den rigtige teknologi er de lidt på bar bund.

Jeg skal ikke have noget super forkromet. men hvis man med få penge eller ved at købe den rigtige varme pumpe eller andet kan afhjælpe overophedningen en smugle vil jeg gerne have dette tænkt ind.

Derfor tænker jeg pasiv køling via ventalation. dette er ikke aircon men kan måske sænte temp nogle grader, og samtidig give en tør luft der virker behalig.

evt gulv køling til vedligeholde temp. altså en langsom køling der kan gøre at huset forbliver køligere.

Jeg kan forstå (er absolut ikke teknisk) at gulv køling ikker er noget man rigtig bruger i private hjem,

Jeg har fået lavet en varmetabsberegning /energiberegning på en luft / vand løsning. igen da husfirmaet ikke kan få plads til at lægge jordslanger vandret og ikke kan finde ud af at lægge i 2 lag eller lodret, har det taget udgangspunkt i en luft / Vand.

Jeg mener dog ikke at dette er den rigtige løsning, derfor har jeg fundet nogle som kan lægge slanger i 2 lag. nu skal jeg så finde den rigtige VP der også kan lave lidt køling.


ps måske er der nogle her der kan læse en energiberegning og derved komme med et forslag til den "rigtige" løsning.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Vølund fighter f1245 kan fås med et extraudstyr der hedder flm, det er et varmegenvindingsmodul som sættes på og som kan ventilere huset med varmegenvinding og det kan også KØLE.

Jeg overvejede det på et tidspunkt især da jeg fik at vide fra vølund at det havde en rigtig god og effektiv køleeffekt.

Men prøv selv at kontakte vølund ( Tlf 97172033) for
at høre om jordvarme anlægget fighter 1245 med FLM monteret er anvendeligt i dit byggeprojekt.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
FLM er en køleflade, filter og ventilator i en kasse med en pumpe. Er udtænkt til at køle udsugningsluft inden det afkast og overføre varmen til brine. Ud fra databladet ligner det ikke noget der iht BR må bruges i nye huse, qva det ventilator forbrug der er. Anvendes den til køling, duer den formentlig nogenlunde, ligeså længe kompressoren kører. Så man lader bare varmtvandshanen rende, så får man "gratis" køl. Lige ledes køler man fremragende om vinteren, specielt hvis man underdimensioner sine slanger. På nuværende ville det sikkert også virke rimeligt. I juli, august og september antagelig kun når kompressoren kører - altså lad det varme vand løbe. Og kig lige til ventilatorens elforbrug. 3 gange så højt som et godt ventilationsanlæg med samme ydelse.

Fugt fjerner du vha absorbtion (kræver så en masse energi for at regenere). Desværre spilder man varme ved dette. Så ikke egnet.

Så kan du anvende en kold køleflade. Den kan du lave vha koldt kølemedie. Det har du kun ved kold jord (dårligt dimensioneret uøkonomisk anlæg), eller med anlægget i drift. Da dit behov for varme og køling ikke falder på samme tid, hopper kæden af.

Er det så utroligt svært at forstå???

Kan det så ikke løses???!

Sagtens. Lav/køb et lille vandkøleanlæg og overfør spildvarmen til brinen. Meget nemt at lave, desværre nok for dyr til de fleste. Har lavet flere kølerum og vinkøle-anlæg hvor varmen smides i jordslange og man så kører DX på kølesiden. Simpelt og nemt, men koster lidt. Billigt og meget funktionelt er Woebbes forslag. Og du leger så med gennemprøvet teknologi, hvor sagerne fremstilles i Fjernøsten, med deraf følgende rarere priser.

Spekulerer man i at bygge et anlæg, f. eks med to trin bare for at have en smule kapacitetsregulering. Lade det køle på en køleflade i ventilationen og dumpe varmen til brinen via en veksler, er jeg ikke sikker på at to gange prisen for en klimavarmepumpe kan gøre det.

At bruge en brønd til køling er ikke engang sikret at du. Hvis ikke der er tilstrækkelig vandtransport, bliver ydelsen sølle mod sæsonens afslutning. Men du kan få lavet et prøvehul, med analyse og det hele, så kan de udstede garantier. Tror det koster 20 - 30000 kr, bare for analysen.

Lurer du på de større kommercielle projekter, anvender Billund Lufthavn direkte køling med grundvand. Kender en virksomhed der også gør det til proceskøl. Har selv lavet en 1,2 MW kølecontainer. Men der snakkede vi et medie der skulle køles fra næsten 100° og ned. De store kontorhuse og hoteller vi har set de seneste 10 år har en VP imellem. Og det er altså halvstore og hel-dyre installationer vi snakker. Men kan man reversere varmepumpe (så får man pludselig en masse teknik og styrelogik puttet ind i varmepumpen, med deraf følgende fejlmuligheder og kedelige vedligeholdelsesomkostninger), kan man begynder at sy noget sammen. Man kan også forstille sig flere lagertanke, en masse trevejsventiler og masse kram, så kører det. Men tør slet ikke tænke tanken om vedligehold og fejlmuligheder osv osv. Og med den kvalitet i tankerne der oftest ses, lyder det lidt af nedtur.

Alle bare-lige løsningerne har vi set bunker af og enten duer de en smule først på sæsonen eller overholdet ikke. Men der findes da en aktør der er kendt for at kunne opbevare varm kaffe og isvand i samme termokande (det lyder ret logisk, ikke)??? Ham må så selv Google dig til, men ros er ikke det der plager deres installationer.
 
woebbe jordvarme siden 1985
@hamselv
Jeg var faktisk ikke klar over at flm kun kan overføre varme til brinen når den samtidig laver varme, men umiddelbart lyder det jo logisk nok. Der er jo ikke meget teknik ii den. Iøvrigt kom jeg efterfølgende også til at tænke på at den jo sidder oven på Varmepumpen som jo oftest står feks i et bryggers hvor man nok ikke har særlig megen glæde af køling.

Lige meget hvordan man vender og drejer det så koster det at skulle kunne køle et parcelhus effektivt, man får intet forærede. Alt kan imidlertid lade sig gøre det er kun et spørgsmål om pris.
Man skal dog tænke på om det er sund fornuft at bruge en masse penge på at bygge et lavenergi hus med en fornuftig investering i et jordvarmeanlæg som sikre meget billig varme og god Comfort og så samtidig smide en stor del af den besparelse overbord ved at investere i et enten meget dyr eller infektiv køle system til huset.

Hoteller og virksomheder m.m. Har jo de fordele at de kan afskrive investeringerne, veligeholdelsesudgifterne samt driften. Det kan vi andre jo ikke.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
hamselv
Slog for sjov lige op i Ahlsell's prisbog - en gammel en, endda. Og den mindste vandkølede chiller de har, er en Clint og yder 4,6 kW og har en prisseddel på 28000,- Så er momsen, rør, evt buffere, trevejsventil og køleflade ikke med.

Jeg vil så nok bygge et lille Twin aggregat og makke to køleflader sammen på indblæsningen i ventilationen (for at få koldeste overflade og størst affugtning). Kondensatoren ville jeg lave med en bette pladeveksler. Indskyde en kontraventil i brinekredsen og så lave så man smider varmen ud i brinekredsen.

Dimensionerer så efter BR kravet (max ca 250 m³/h) og regner med 27°C ude 50% RF svarende til absolut fugt 11,862 gr/kg luft, fås en nødvendig køleeffekt på ca 1,337 kW hvis man nedkøler til 15°C hedder luften efter fladen 15°C 85% RF svarende til 9,7 gr/kg luft. Ved indblæsning i opholdsrummene opblandes og opvarmes denne luft selvfølgelig meget hurtigt og beregnes videre hedder luft med dette vandindhold pludselig kun 46% RF når den opvarmes til 25°C. Men kan så garantere for man ikke er i tvivl om at der sker et eller andet, når vandet er rykket væk. Men det kan ikke rigtig ses på termometret (køleeffekten er jo ganske lille). Men nu har vi så lukket kondensatorvarme ud i brinekredsen og så er det vist kun Sabetoflex der samtidig kan køle med den samme brine. Så den med gulvkøling duer ikke hvis man har gort sådan.

Så kan man smide varmen væk, lave det her lille køleanlæg med luftkølet kondensator. Makke en veksler ind og veksle mellem brine og gulv. Overordnet ville jeg sætte en PLC op til at gardere mig mod åndsvagheder på styringen og at tingene ikke står og hugger ind og ud med først det ene og så det andet. Så vil du kunne køle en del, indtil jorden er varm, så slutter festen. Komforten er så ikke noget jeg kunne ønske mig, men du har lavet noget der duer. Det er bare ikke udpræget behageligt.

At bruge ethylenglykol i gulv og jordslanger, anser jeg for regulært fusk og ville ikke gøre det. Endvidere kan ethylenglykol ikke enes med galvaniseret, hvorfor man er nødt til ren kobber. Alt vandet skal så også være behandlet og så er den del heller ikke specielt gratis længere.

Så det er ikke spørgsmålet om det kan laves, det kan det. Det er spørgsmålet om effekten står mål med investeringen. Og kan man regne energi og læse et IX diagram vil man have utroligt vanskelligt ved at gennemskue nogle af de effektopgivelser der svirrer rundt fra forskellige leverandører - f. eks. Vølund's nok temmelig optimistiske køleeffekt. Det ligner lidt Watt opgivelser på bilradioer fra THansen.
 
Daffy
woebbe : FLM bruger kun afkastluft fra huset som overføres til Brinen : Klippet fra Vølund ...
http://www.volundvt.dk/Volund/produkter/Jordvarmepumper/Sortimentoversigt/FLM/
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
hamselv
Jeg ville nok nøjes med at affugte indblæsning, hvis det absolut skal sættes sammen med dette, eller ganske simpelt opsætte en klimavarmepumpe, hvilket klart ville være billigste og samtidigt mest ydedygtige alternativ.
 
hamselv
Jo Daffy, men du kan bare montere den til at suge fra de rum du vil køle - afkøle luften og puste luften tilbage igen. Fuldkommen lig en hideaway vandkølet fancoil. FLM'ens ventilator er så åbenbart langtfra laveenergi. Men der er kun effektiv køl så længe du har kold brine (<7°) ret meget over forsvinder kølingen og FLM'en kan ikke længere affugte, og kølingen bliver "klam" og ringe virkende.
 
tb
Jeg skal da lige love for jeg blev forviret :-)
Jeg er hverken vvs eller teknisk anlagt. Jeg skal bare bygge et hus og vil gerne ha en tæt på standard løsing, hvor det er muligt at køle lidt.

Så hvis vi nu dropper gulvkølingen.

Min vvser siger at han kan vha CTC 400 Ecoheat med buffertank. lave fri køl til ventalation, ved at påsætte en køleflade, lave afløb til kondens. det er klart at nå jorden bliver varm midster det efekten. Men da vi lægger slanger i 2 lag kan vi få lidt kold luft længere hen på året.

I mine øre lyder det standard,

Men når jeg læser de kloge indslag, for jeg fornemmelsen af dette bare ikke virker.

Mer prisen på at lave denne "køle" funktion er ca 12.000

Jeg syntes at kunne fårstå at de 12.000 er bedre brugt på at købe isterninger.


Jeg har fået en mer pris på ca 60.000 for at få jordvarme i 2 lag frem for et Vølund 2030 luft / vand anlæg.

når nu køling ikke virker. er det så altfor mange penge for at få lavet jordvarme istedet for luft til Vand.?

i mine øre, virker jordvarme som det rigtige, men guld kan købes for dyrt.
 
Daffy

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2258&pid=16161#post_16161]hamselv skrev:[/url]

Jo Daffy, men du kan bare montere den til at suge fra de rum du vil køle - afkøle luften og puste luften tilbage igen. Fuldkommen lig en hideaway vandkølet fancoil. FLM'ens ventilator er så åbenbart langtfra laveenergi. Men der er kun effektiv køl så længe du har kold brine (<7°) ret meget over forsvinder kølingen og FLM'en kan ikke længere affugte, og kølingen bliver "klam" og ringe virkende.


Enig Hamselv......
FLM er udviklingsmæssig en bedaget konstruktion med mange år på bagen.
Udviklet til at opvarme bjergvarmeboringer ligesom,- Dem der du kender til´s- VBX
Driftøkonomisk er det nok begrænset med værdien når man tager de gamle dyre el-motorer drift med. :-(
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
hamselv
Det er svært at spå om - med funktionen altså. Der kan være temmelig store foreskelle på jordtemperaturer, og disse vil så variere afhængig af hvordan slangen belastes.

Jeg har set flere anlæg udført, men ingen der virkede. 12000,- er mange penge hvis det ikke duer. Og ydelsen bliver max 1-1,3 kW total. En klimavarmepumpe, har du monteret med moms og det hele for 15-17000 afhængig af kvalitet. Ydelse normalt op til 3 kW. Ulempen er så at du kun køler central - eller et sted.

Forskellene på L/V og væske/væske er et større regnestykke

Et overslag hedder

LV: Levetid ca 20år, driftomkostning ca +25%, vedligehold ca +25-40%. Garantien er formentlig den samme. Når den skal skiftes er det forfra med LV, med jordvarmen har du slangerne og fortsætter bare på dem. Ulempe kan være støj udenfor! Naboer??

Væske/væske: Levetid +25år. Driftomkostning billigste. Vedligehold billigste. Garantien formentlig den samme. Ved skift, kan slangerne genbruges i minimum 50 år. Lydløs uden for.
 
tb
Det er nok også der filmen knækker for mig.
Hvad skal jeg vælge.

For et jordvarme anlæg til 150.000 er jo billigst i drift og vedligholdelse. men et LV anlæg spare jeg ca 60.000 så man kan alligevel holde det kørende i mange år til den pris.

Lamen er jeg ikke så bange for, da jeg ikke har nogen naboer til den siden hvor udedelen evt ville stå. men men men udedelen ville skulle stå ca 8-9 meter væk fra huset, så der er et varmetabe...så de 25% i driftomkostninger, er måske større.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,257,001 Unikke besøg
XHTML CSS