HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
IPA-sprit
rene
Hej.

Er der nogen der ved hvor man køber IPA-sprit?
Da jeg planlægger at købe varmepumpe i Sverige og selv installere, skal jeg have fundet et sted hvor jeg kan købe IPA-sprit.
 
PeterKunz
Du kan købe IPA-sprit hos Chemex Products i Åbenrå.

Hvis du køber IPA-sprit (IPA og ethanol), skal du have en spiritusbevilling hos Told og Skat i Billund (lige meget hvor du bor i landet), men hvis du køber 100 ren IPA, kræves der ikke bevilling og du kan have spritten hos dig to dage efter du har bestilt.
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
kla
Hej Rene.

Jeg forstår ikke helt. hvilken fordel skulle du have ved at købe varmepumpe i Sverige??
1. din garanti på produktet er "kun" 1 år
2. hvis der sker noget med varmepumpen det 1 år skal du have byttet i Sverige
3. Hvilken support har du fra en Svensk forhandler, her tænkes på telefonsupport, tilkaldeservice m.m.

Varmepumperne er ikke dyrere at købe i Danmark, jo måske 3-4000 kr, det som koster er montage, sprit, nedgravning af slange.

Hvis man f.eks. køber en IVT varmepumpe er merprisen de 3-4000 kr og for de penge får du 5 års tryghedsgaranti, hvis du vel at mærke "køber" dig en opstart (for at sikre dig korrekt montage)af en autoiseret IVT forhandler, alle IVT´s forhandlere har døgntelefon til support og 1-2 dages tilkaldeservice, hvad mere kan du forlange

Hvis du ikke ved hvor man køber en IVT varmepumpe kan du sende en PM og jeg sender dig oplysningerne, ellers kan du se det på Naturvarme.dk hvor forhandlerlisten ligger.

Mig bekendt er der ikke nogle forhandlere som ikke vil sælge hardware alene.

kla
 
rene
Vedr. varmepumpe fra Sverige ved jeg ikke specifikt mht. IVT pumper og priser der på.
Den jeg selv påtænker at anskaffe er der 15-20.000 kr. at spare på pumpen alene, og det er dog en anseelig del. Ved at gøre det "selv", kan jeg ca. spare 50% på en installation alt incl.
Jeg giver dig ret at der ikke er den samme service at hente, men det er en komplet unit der købes, og varmepumper har dog eksisteret min 25 år.
 
kla
Jeg forstår stadig ikke, du siger at varmepumpen er 15-20000 kr dyrere i Danmark, det kan jeg have svært ved at tro, jeg kender også de svenske prislister på de fleste fabrikanter, du må have fundet et kanon billigt sted! at du sparer op til 50 % skyldes jo at du ikke skal have montage med, sprit og rør er det muligt at du kan købe billigt andetsteds, men besparelsen på pumpen er 1 ting besparelse på de andre ting er noget andet, jeg ville med glæde give 15.000 kr for at være sikker på at jeg havde den rigtige garanti og support, hvis du monterer noget forkert eller laver en fejl og din varmepumpe går kaput, hvor meget har du så sparet ???

kla
 
ojacobsen
Når jeg en gang bygger nyt hus, så skal der selvfølgelig jordvarme ind (meget gerne med lidt sol også). Det er ikke for at tale dårligt om de forskellige firmaer, men jeg tror nu altså at jeg kunne finde på selv at lave installationen.... med de pumper der findes på markedet, så er det jo ikke præcis raketvidenskab!.
Kigger man lidt på sin installation, så er det hele jo ganske enkelt, og med den indjustering (eller mangel på samme) som følger med, så kan det jo næsten kun blive bedre.
Om den skal købes i Sverige eller ej, det har jeg ingen holdning til.
Nibe 1210-7, 340m kollektor (2*150m aktiv). 200l. buffertank (kan kobles på fire forskellige måder). Nibe FLM-30. 170 kvm. murermestervilla fra 1928.
Mine loggninger: [url]logger.smalspor.org[/url]
 
Cube
Må man godt lave installationen selv??
 
PeterKunz
Man må gerne selv installere centralvarme.
Dvs trække rør, skifte radiatorer, lave gulvvarme og sætte varmepumper op (men ikke hvis varmepumpen kræver, at du skal fylde kølemiddel på eller på anden måde arbejde med kølemidlet.) De fleste jordvarmepumper og mange luft/vand pumper og flere luft/luft-pumper har formonteret kølemiddel, så du selv kan installere dem.

Du må ikke røre ved drikkevand.

Du må ikke rode med kølemidler.
Redigeret af PeterKunz d. 14-04-2010 00:34
IVT-X15, pr. 06/04-2007, 10m2 solvarme, Husdata. 700 m slange, 235m2 renoveret hus fra 1880. Radiatorer. Årscop (alt medregnet) pr 1.12.08: 3,7.
 
Cube
Når du skriver fjernvarme, så mener du jordvarme, ikkeSmile
Det jeg gerne vil, er at købe en pumpe, selv lave rørarbejdet - montering af buffer, montering af ekspansion, varmekreds, grave slanger ned m.m, og derefter lade en kølemontør tilkoble Brine-kredsen og lave trykprøvning. En elektriker skal naturligvis lave strømmen. Er det lovligt at gribe det an på denne måde? Syntes det er svært at finde noget om hvor skillelinjerne går ved sådan en installation, så hvis nogle har noget på dette, vil jer gerne informeres herom. Har planer om at købe en Bosch pumpe i Sverige, da ingen står og hopper her I DK, af dem jeg har spurgt, for kun at sælge en pumpe uden montering.
 
hpm
jeg har lige købt en 17kw bosh pumpe med alt på nær sprit i sverie ved bynord jeg fik tre tilbud her hjemme først som lød kun jordvarme sætte uden opsætning og nedgravning det kom bagefter de lød på mellem 100,000 og 130,000 jeg købt mit i sverie og gav 54000 hmm lid er der sparet
 
no100
Hej
PeterKunz skriver. Man må gerne selv installere fjernvarme.
Jeg er sikker på at han mener centralvarme. Fjernvarme er varme fra et stort fældes varmeværk og det kræver autorisation.

Du må ikke røre ved drikkevand. Den rigtige formulering er, Du må ikke røre ved brugsvand varmt og Kolt. Du må skifte haner og pakninger.

EL. (husets ledningsnet) man må skifte kontakter, lampesteder og sikringer. Ny installation kræver autorisation.

Varmepumpe. Du må lave alt Undtaget vp. Lukket kreds (kompresser og de dele hvor kølemidlet er) og trykprøvning af jordslangen, dette er forbeholdt folk med autorisation.

Vis du selv laver installation er det dit ansvar at overholde normer, vedtægter og love.
Med dette god arbejdes lyst.

Hilsen Eli
Redigeret af no100 d. 14-04-2010 02:36
2. sydhavsøerne 13kw scotte fra NBE. jordvarmelager med energifanger 24m2
hus 150m2 radiatorer varmetab 80 v.m2Smile
1. hovedstaden 8 kw jv fra NBE med 40m2 hjemmebygget energifanger
Hus 130 m2. radiatorer, loft 200mm. Vægge100mm. Vinduer termo.
 
icycellar
hmm .. det er faktisk ikke alle kommuner, der forlanger fjernvarme-autorisation.. det det ville nok være een god ide at snakke evt teknisk forvaltning el. lign.

er man i tvivl om hvad man må og ikke. kan blandt andet Teknologisk institut eller sikkerheds-styrelsen hjælpe med.
kølemontør
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,298
Nyeste bruger: Ove
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,357,336 Unikke besøg
XHTML CSS