HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Den første "fyringssæson" med jordvarme...
Per Henrik
Hej alle,

jeg føler mig egentlig lidt som en "nasser" Frown Beder kun om hjælp og rådgivning.
Jeg håber selv at kunne bidrage med råd, når jeg har fået lidt mere erfaring.

Well. Nu er min første fyringssæson overstået. Desværre (skrevet med et skævt grin)
er det ikke nogen god sæson, at vurdere investeringens værdi på. Alt for varmt Wink ...

Her er mit forbrug for perioden fra 23. sept. '13 til 5. maj '14. (Altså omkring 224 dage).

Forbrugt på anlæg og cirkulationspumpe: 4.878 kWt

Antal starter: 4.236

Driftstimer: 1.625 (Heraf til varmt vand: 307)

Fra nu af forventer jeg dagligt kun at bruge 3 kWt til varmt vand indtil 1. okt.
(kan ikke regne ud, hvad det har været til nu) så total 5.300 kWt første år med
jordvarme.

Er der nogen heatpumpguruer der vil give mig et par ord om, hvordan det ser ud?
Skal jeg være glad eller trist? Hvordan med antal starter/driftstid?

Nogen der nemt kan beregne, hvordan et normalt år ville se ud ( ifht graddage mm).

På forhånd tak fra den nysgerrige...
Bedste hilsner
Per Henrik
 
mureren
Det er kun 23 minutter pr. start (dog inkl. varmt vand).
Det tror jeg godt kan gøres bedre.
Solcelleanlæg: 6.840 Wp, 36 x 190 W Ulica paneler samt 2 x Sunny Boy 3300 invertere.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=7205&sid=18367
 
hamselv
Njaa, der kan da nok fikses lidt hvis man øger hysteresen en kende på brugsvandet og piller lidt ved varmestyringen. Men den vil være lidt plaget af tilstedeværelsen af radiatorer på varmekredsen og VP'en vil derfor gerne have lidt buffer at gøre med. Vi har set, at hvis det er smuttet lidt med bufferen og der er enten omrøring i denne, eller gennemtræk i VP'en kan det ødelægge bufferfunktionen lidt. Det er en af de steder man også kan redde lidt.
 
Admin

Citer

Hej alle,

jeg føler mig egentlig lidt som en "nasser" Frown Beder kun om hjælp og rådgivning.
Jeg håber selv at kunne bidrage med råd, når jeg har fået lidt mere erfaring.

Hej Per Henrik
Det er lige netop det forummet er skabt til, min mening har været hjælp fra bruger til bruger.
Ejer af Heatpump.dk
Super Administrator
Bestået VPO eksamen
Ansat i branchen
KMO medlem
Autoriseret køl
 
Per Henrik

Citer

Admin skrev:
Det er lige netop det forummet er skabt til, min mening har været hjælp fra bruger til bruger.

Tak Admin. Det er også et dejligt forum. Men som bruger er det jo en ønskesituation både at kunne yde og nyde. Det kommer vel også for mit vedkommendeSmile

Tak for foreløbige svar. Er mine driftstider alarmerende lave? Jeg har 100 liter buffer på. Og forstår også Hamselvs bemærkning om radiatorer, dem er der jo ikke meget buffer i.

Nu vil jeg lade den køre en uges tid og så se, hvordan den opfører sig når den kun producerer varmt vand. Hvis den har mange starter kan jeg prøve at ændre hysteresen til f.eks 40° - 50° (lyder det fornuftigt?) Hvor mange starter/driftstider bør den have når den udelukkende kører vv. Kan man sige noget generelt om det?

Foreløbig tak.
Bedste hilsner
Per Henrik
 
hamselv
Hysteres er ikke det samme som temperaturen, men forskellen mellem start/stop. Afvent nu lige en af Vølund-nørderne. De kan langt nemmere finde rundt i din styring og give dig gode indspark.
 
lars-jacobsen

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2264&pid=16250#post_16250]Per Henrik skrev:[/url]
Hvor mange starter/driftstider bør den have når den udelukkende kører vv. Kan man sige noget generelt om det?

Allan har vist fået sin VP optimeret så den kun kører 2-3 gange daglig på VV. Min egen har 6-8 starter til VV, men det afhænger jo meget af forbrugsmønster.
Driftstiden på en varmtvand kørsel er hos mig omkring 15-20 min.
Men det vil helt sikkert hjælpe både på økonomien og levetiden, at sænke fra default måske 55-60gr og 4-5 gr hysterese, til måske 48-50 gr. Og 6-8gr i hysterese. Forudsat altså det ikke går udover komforten og det ender med koldt/lunket vand og måske enda potentielle ligionella problemer, hvis i ikke har særlig stort flow.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Per Henrik
Tak for svar.

Jeg kører i "økonomiindstilling" - den viser på displayet 49-51°C når den er klar.
Og min fornemmelse er at, når den kommer ned på 46-47°C så går den igang med at
lave varmt vand.

Det stemmer slet ikke med driftsindstillingerne som er sat til starttemp 37°C og en
stoptemp på 41°C. Det forstår jeg så ikke. Har lige været ude og tjekke. Displayet
siger 50°C varmt vand, og indstillingerne er som jeg lige skrev.

Måske roder jeg lidt rundt i begreberne, men det jeg mente med de 40-50°C var at jeg
kunne sætte 40°C som starttemp og 50°C som stoptemp. Det ville vel så give nogle
færre starter og lidt længere driftstider. Men vi er måske i småtingsafdelingen.

Jeg vil tjekke på mandag, når den har kørt en uge kun med vv produktion.

God week-end.
Bedste hilsner
Per Henrik
 
woebbe jordvarme siden 1985
@per henrik
Der er ikke helt sammenhæng mellem de værdier du sætter i styringen og den temperatur du får ud af vandhanen.

Jeg tror at en af grundene til det er at føleren til det varmevand sidder i bunden af varmtvandsneholderen.

Det har alle dage irriteret mig at man ikke på f1245 mere præcist kan indstille temperaturen på det varme brugsvand.

der plejer at være ca 10 grader mere ud af varmtvandsbeholderen end de insttillede værdier.

jeg har så gjort det at jeg beslutter hvor megen forskels temperatur jeg vil ha på start og stop. og så flytter jeg dem parrellelt nedaf til jeg når den temperatur ud af varmtvandsbeholderen jeg ønsker.

min indstilling økonomi er : start 35 grader stop 41 grader.

mine værdier kan sagtens forbedres, da de tager udgangspunkt i at jeg har 3 teeagere der gerne vil ha masser af varmt vand og af og til absolut skal bade lige efterhinanden…………..
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Per Henrik
Tak for forklaring, woebbe. Ja, det er da lidt åndssvagt, at man ikke kan
indstille efter ønsket værdi. Men det betyder vel så, at jeg f.eks skal stille
starttemperatur på 31°C, hvis jeg vil køre med færre starter og længere
driftstid på vv-produktion. Men er det fornuftigt? Eller er det i virkeligheden
hip som hap rent økonomisk???

Nu er der gået præcist en uge med kun vv-produktion. Jeg ved, at meget
selvfølgelig afhænger af brugsmønster. På hverdage morgenbad for to,
lidt køkkenvarmttvand efter spisetid og børste-tænder-vand før sengetid.
I week-enden mere spredt forbrug, rengøring mm...

Antal starter: 43, driftstid: 6 timer og elforbrug: 27 kWt.

Lidt mere end jeg havde forventet.
Bedste hilsner
Per Henrik
 
hamselv
43 starter på en uge med kun VV er lidt til den høje side, men noget af det kan være brugsmønster. Jeg har lige PT den fulde glæde af min lidt rigelige buffer og regulært store beholder, da jeg kan holde mig på en start eller to pr døgn. Kan så til gengæld se, at nu er det herut med ESBE ventiler til omstyring. Den lækker en smule og fylder lidt på bufferen under opvarmning af VV. Men det er en kendt fejl og skidtet er så gammelt så jeg desværre ikke kan give Bosch en regning på at skifte den. Ærgeligt.

Dit forbrug til tab og VV ligger lige pt på 3,8 kWh/døgn hvilket er ret ok. Skulle man gætte på en normalfamilie på fire med bruser, vil man ansætte varmeydelsen til VV, til ca 11-13 kWh/døgn. Dette indikerer at VP'en måske kører med en COP imkring de 3 under VV produktion. Det lyder ikke skævt. Forbrug og antal timer lyder deimod sygt, med et gennemsnit på 4,5 kWh/drifttime, hvilket må betyder at du har pumper og/eller andre ting ind over måleren. Eller varmepumpen står og pjatbruger elpatron. Det sidste skal du lige følge op på.

Uanset hvad, vil jeg klart lede efter et setup, der mindsker antallet af starter lidt. Sikre mig at elpatronen ikke starter. Og så lige kigge på hvor meget der egentlig render forbi elmåleren....altså af andre komponenter, og hvad disse faktuelt bruger.
 
Skovmanden
Jeg har fra 8 oktober 2013 til 7 maj 2014 brugt 3605 KwH på varmepumpen og cirkulations.
Hvor kan jeg se mit antal starter?
IVT Premium-line EQ8 med 390 meter slange og 300 l buffertank.
173 kvm hus fra 1947 (130 kvm opvarmet med radiator, resten kold kælder)
Forbrug 2014 = 4503 KwH
Forbrug 2015 = 5120 KwH
 
woebbe jordvarme siden 1985
@per Henrik
Du kan prøve at sætte start temperaturen så langt ned som muligt, så det passer til jeres krav til den laveste acceptable varmtvandstemperatur. Jeg mener at den laveste jeg har kørt med var 27 grader = ca37 grader ud af vandhanen, men så var jeg alså ikke særlig populær hos mine 3 teenager når de ville i bad lige efter hinanden.

Man kan så sige at jo højere temperatur du sætter som stop temperatur, jo længere drifttider får du. Til gengæld reduceres varmepumpens effektivitet jo højere temperatur den skal lave så det bliver altid et kompromis.

Jeg mener at jeg, uden hensyntagen til de 3 teenagere, fik det til at fungere ganske fornuftigt med start på 27 grader og stop på 37 grader. Det gav nogle fornuftige lange drifttider og en max temperatur på ca 47 grader ud af vandhanen.

Jeg syntes iøvrigt dit spørgsmål er meget interesant og det kunne være godt at høre nogle eksempler fra nogle af de andre vølund f1245 brugere hvordan deres indstillinger er"...............Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Per Henrik
Tak for svar og interesse.

>hamselv, jeg kan godt se at det lyder sygt med 4,5 kWh pr. driftstime. Det er sikkert
mere end en tørretumbler bruger. Men el-bimåleren er kun på varmepumpen
(og cirkulationspumpen til varmekredsen, men den er slukket nu) Hvordan tjekker
jeg om elpatronen kommer ind i billedet (nogen der kender F1245) jeg kan ikke
selv se, om det skulle være tilfældet.

Måske det høje forbrug skyldes at pumpen går i gang alt for tit.
Jeg tror jeg vil gøre som woebbe foreslår. Nemlig at ændre start- og stoptemperaturen.
Og hvis ikke jeg misforstår så vil jeg gå "nedaf" kan sagtens bade i 40°C varmt vand.
Så jeg vil sigte efter at starttemp er 40 og stop er 50. Så jeg vil stille start på 31°C
-så passer det sikkert med 40°C i toppen. Venter til på mandag, når den har kørt
2 uger kun med varmt vand. Det bliver nok lidt lettere og mere retvisende at sammenligne
uge for uge.
Bedste hilsner
Per Henrik
 
Daffy
Nu har du slået el-patronen helt fra i menu 5.1.12 ?

Og fået monteret både inde- og udeføler ?

Mener at mit anlæg i Sverige står til start 37 og slut 47 grader - men der er også en 300 liter solvarmeholder der leverer vand før varmepumpen.
I øvrigt bruger vi "Feriefunktionen" rimelig meget da brugen af huset er meget svingende.
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Per Henrik

Citer

Daffy skrev:[/url]
Nu har du slået el-patronen helt fra i menu 5.1.12 ?

Næh... men det har jeg lige gjort. I punkt 2 hvor man indstiller max. effekt, har jeg nu sat den til
max. effekt 0.0. Er det det?

Citer

Og fået monteret både inde- og udeføler ?

Kun udeføler. Men det har vel ikke så meget at gøre med min varmtvandsproduktion?

Citer

Mener at mit anlæg i Sverige står til start 37 og slut 47 grader - men der er også en 300 liter solvarmeholder der leverer vand før varmepumpen.

Er det bundtemperaturen? Det må så betyde, at du får omkring 57°C ud af vandhanen. Korrekt?

Lige tilbage til et af spørgsmålene i starten af tråden. Er der nogen der med få klik på regnemaskinen kan
finde ud af, eller forklare mig hvordan man gør, hvis man vil finde en faktor som fyrings-sæson forbrug skal ganges
med for at finde forbruget på en "normal-fyringssæson".

Er det så nemt som f.eks:
(Graddage normal februar) 480 : (Graddage februar 2014) 357 = 1,34 x Elforbrug februar (varmepumpe) = Normalfebruar?
Ja, undskyld, men jeg er ikke skrap til den slags.Smile
Bedste hilsner
Per Henrik
 
lars-jacobsen
mht graddage ja.
Februar normal = 480 (det samme som index 100)
Februar 2014 = 357 (altså 123 graddage mildere end normal)

Laver man lidt procent regning på det svarer de 123 til 25% mindre forbrug i fht normal. Når de skal "regnes den anden vej" på det aktuelle forbrug bliver det til 34%

Ligesom med moms:
Op: 80 kr + 25% moms = 100kr
Ned:100kr - momsen (på 25%) er altså kun 80kr og ikke 75kr.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Daffy
Næh... men det har jeg lige gjort. I punkt 2 hvor man indstiller max. effekt, har jeg nu sat den til
max. effekt 0.0. Er det det? Jep.....

Kun udeføler. Men det har vel ikke så meget at gøre med min varmtvandsproduktion?. Nej, men det har noget at gøre med varmen i huset at gøre....

Er det bundtemperaturen? Det må så betyde, at du får omkring 57°C ud af vandhanen. Korrekt? Mener det er ca. 53 grader, men da der er cirkulation på vandet og blandingstermostater på alle forbrugssteder er jeg ikke helt sikker.

Huset har et meget atypisk forbrug, da det sommetider er ubeboet i flere uger af gangen. Derudover er der gået lidt "Nørd" i installationen da det bliver brugt til fremvisning af den lokale varmepumpeforhandler. (skønt med en svoger der elsker sit arbejde)
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Daffy
Håber at ovenstående er læseligt... ;-)
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Per Henrik

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2264&pid=16293#post_16293]Daffy skrev:[/url]

Håber at ovenstående er læseligt... ;-)

Ja tak, Daffy. Det var læseligt

Undskyld, at jeg først følger op på min tråd nu, men der skulle gå lidt tid så jeg fik samlet
lidt data. Og skylder at give feedback på jeres kommentarer og ideer...

Nu er der gået præcis 4 uger med udelukkende varmtvand produktion. (vores brugsmønster er meget stabilt)

De første to uger (5. maj til 19. maj) gav følgende aflæsninger d. 19. maj:
KWh forbrug 49 - Antal starter 84 - Driftstid 12 timer.

D. 19. maj satte jeg så starttemperatur fra 37°C ned til 32°C. Vi har som forventet ikke mærket nogen
forskel ved tappestederne. Det har så resulteret i følgende aflæsninger idag d. 2. juni:
KWh forbrug 39 - Antal starter 59 - Driftstid 10 timer.

Og det er vel ok? Måske ikke selve resultaterne, men den ret markante forbedring.
Selv om det det stadig drejer sig om småpenge. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad den
vv produktion havde kostet, hvis vores gamle oliefyr stadig stod og suttede olie som
om det det var gin og tonic.
Bedste hilsner
Per Henrik
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,333,743 Unikke besøg
XHTML CSS