HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Høj frekvent støj Vølund Figther 1250
tryllestav
Hej Folkens
Jeg har nu i et par år, haft et jordvarmeanlæg fra Vølund, som vi er meget glade for hvad angår varme og strømforbrug. Men vi har også et stort problem med pumpen og det er høj frekvens støj. Jeg er musiker og har et øvelokale i noget tilbygning, og når vi øver går varmepumpen i vores instrumenter med en hyletone støj på ca 4.7 kHz. Det er især bas og guitar der kommer ud med støjen, men den er også til stede i mine studiemonitors både dem i øvelokalet, men også det sæt jeg har stående i stuehuset. Støjen passer vist meget godt med den frekvens som pumpens inverter køre med, så er ret sikker på det er støjkilden. Vølund har haft folk på sagen flere gange, hvor de har forsøgt sig med at udskifte filter osv, men de har givet op og siger det er mit udstyr den er gal med (det er dog udstyr i den dyre ende, men tjaa). Jeg vil bare meget gerne slippe af med støjen, da det lyder som om vi alle har fået tinitus hver gang vi øver. Alt mit udstyr er jordet og jordvarmeanlægget er også jordet.
Er der nogle kloge hoveder her på forummet der evt kan hjælpe? Fås der et filter jeg kan bruge i øvelokalet eller kan der sættes noget på kraftstikket til jordvarmeanlægget? Er det i det hele taget noget der er på ledningsnettet eller er det ems i luften?

tak På forhånd
Robert N.
 
hamselv
Hvis man kan komme ind i frekvensomformerens menu, kan man ændre "samplefrekvensen" opefter. Det trick bruger man oftest når man skal have selve motorerne til at stoppe med piveriet.

Jeg ville nu nok gå en anden vej og montere et netstøjsfilter på strømmen til øvelokalet/studiet. Problemet er til at lavimpendante indgange på instrumentgrej er væsentlig mere følsomme end godt er. Havde selv en Fender Twin Reverb, der var fantastisk til at tage "Radio Moskva". Det kunne så afhjælpes med et par ferrit-perler.

Har et diagram på et netstøjsfilter et eller andet sted, udtænkt til at fjerne "boremaskiner og Peaks" sådan strømmen er ekstra fin (til hifi-brug). Men mon ikke det fås hos en elektronikmand.
 
hamselv
Men ret beset burde Vølund vel sørge for det ikke støjede. Der er da vist nogle regler med hvor meget støj der må udsendes.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,339,331 Unikke besøg
XHTML CSS