HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
jordvarme kombineret med solvarme
j9
Hej.
Vi skal til at installere et 16 KW jordvarmeanlæg med 300 L indbygget buffertank. Jeg har 10 solvarmepaneler a 2m2 som jeg har planer om at opsætte sammen med jordvarmeanlægget. Jeg har en varmvandsbeholder på 250 L som solvarmen først skal varme op - dernæst den indbyggede buffertank på 300 L - dernæst ned i jordvarmeslangerne. Forbruget af det varme vand skal først gå igennem varmvandsbeholderen på 250 L og dernæst ind i varmepumpen. Det er oplægget fra lev. af varmepumpen. Vi bor på et landsted med 250 m2 bolig, gulvvarme overalt, gamle thermovinduer, gasbetonsten og opvarmet bygning på 90m2.
Lyder det fornuftigt?
Vh John
 
LarsMA
Hvad er det historiske energiforbrug?
Olie?
Andet?
16kwh er en ordentlig basse
 
hamselv
Har lavet en lignende opstilling, men VP'en er så på 9 kW. 16 kW til et hus på den størrelse, lyder fuldstændig bims. Du skal bruge en noget speciel VV beholder hvis det skal virke.
 
j9
Vi bruger 3.000 ltr fyringsolie pr år.
Planen er at vi skal have bygget en forældrelejlighed på 250 m2 oveni de kvadratmeter vi har idag i den ene længe.
 
Rhsin
Jeg har et 13kw anlæg i sommerhuset som skulle erstatte omkring 4000liter olie, det har indtil videre vist sig værende rigeligt, kørte 60/70 timer om ugen da det var koldt i vinters så det kørte faktisk mindre drifttimer end tilsvarende 20kw fyr.
Der har absolut ikke manglet varmt vand.. Selvom 12 personer lige får lyst til at tage bad (det er afprøvet).
De første 710timers drift er 100% kompressor.. Dvs det har ikke engang anstrenget sig til at lave en egentlig varmtvandsproduktion.. Og vandet i brugsvandsbufferen ligger oftest tættere på 60grader end 50grader.. Så den holdes på den temperatur med samme copværdi som gulvvarmevandet som jo er bedre grundet den lavere temp i den kreds.
Så derfor vil jeg godt anbefale et anlæg med hgw teknik (thermia G3 eller danfos opti+).
Mvh
René

Sommerhus 216m2 fra 2005 med gulvvarme + Pool
Jordvarme - Thermia Diplomat Duo Optimum G3 13 KW
600 meter slange, grundvandet pibler frem
510 liter buffer på brugsvand og 100liter buffer på gulvvarme/pool.
Monteret 2 luft/luft Panasonic aaa+ varmepumper i hh seperat aktivitetsrum på 30m2 som ikke havde gulvvarme, samt i stue for bedre dynamik og mulighed for aircondition, for optimal komfort.
 
j9
Att "hamselv".
Har du en skitse af din opstilling? Det kunne være interessant at se hvordan opbygningen er lavet. Ved du om jeg har for mange solvarmepaneler eller om det er ok? Hvilken VV skal jeg have fat i hvis ikke jeg kan bruge den jeg har idag. Den er iøvrigt med 3 spiraler indeni.
 
hamselv
Problemet vi være om spiralen kan aftage varmepumpens varme, uden at VP'en går i fejl. Den jeg lavede på Samsø ligger lige på randen af hvad der duer, når man bruger VELUX'es 400 liter med to spiraler. Har bøvlet en del med at få en 14 kW'er til at du, som en anden havde lavet. Slutkonklussionen blev at der måtte en anden beholder unit til. Tror Budurus har nogle tanke der er født til formålet, ellers må du have KN til at lave noget der vil virke. Tror ikke jeg har tegningen længere, lavede den i mit sidste ansættelsesforhold. Men det var plug and play. Duede i første forsøg. Har aldrig meldt fejl, og har kørt fuldkommen perfekt i +5 år. Men vi fik understreget vigtigheden af at beholderen skal være egnet. Og Velux'es 400 liter er lige til den svage side, med en 9 kW'er.

Dit ville jeg nok vælge at designe forfra, ikke mindst ud fra de erfaringer vi har tilegnet os i mellemtiden. I dag ville jeg vælge at lave en blandeventil fra bufferen for at få en rarere og blødere udnyttelse af solvarmen + en større buffer for at bedre udnyttelsen. Og din varmepumpe kan styre det, ved jeg jo ikke, da vi ikke ved hvad du vil bruge. Men Tranås-pumperne har logikken til det. Og skulle jeg bruge Tranås-pumper ville jeg foretrække to i kaskade, det har de også logik til. Det ville køre langt rarere og mindske bøvlet med at designe VV siden.

Spændende at lave flere-families ejendomme. Og sammen med sol, bliver det ekstra sjovt og man kan formentlig udnytte dette langt sjovere, end ellers.
 
j9
Vi kigger på en varmepumpe fra DVI. De har også en solunit der kan styre solvarmepanelerne. Meningen var at solvarmen først varmer en ekstern varmvandsbeholder op på 250 ltr som jeg har stående, dernæst buffertanken med varmepumpen inkl de 300 ltr fra DVI og dernæst ned i jordslanger. Håber det er den rigtige opsætning?
 
hamselv
Hvis DVI har en metodik og et forslag, må man vel forvente det er fint. De har leveret varmepumper i mange år,
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,257,755 Unikke besøg
XHTML CSS