HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Varmeveksler til pool (gea)
woebbe jordvarme siden 1985
@tb
Hverken hotspring eller andre udendørsspabade er, mig bekendt, forberedt til sammenkopling med jordvarme, man må derfor selv være lidt kretativ.

da jeg i 2009 udskiftede mit gl jørdvarme anlæg til et nyt fik jeg tilbud fra ivt, dvi og vølund. dvi løb nærmest skrigende bort da de hørte at jeg ville koble mit 1900 liters udendørsspabad på. dvi s løsning var ineffektiv da jeg heletiden skulle køre med godt 60 grader varme på bufferen hvis spabadet skulle kobles på.

til vølunds f1245 kan fås en særlig poolstyring saom er beregnet til sammenkobling med en swimmingpool, jeg fandt selv på at bruge den til at styre jordvarmeanlæggets opvarmning af udendørsspaen, og det er virkelig noget der virker.

for at du kan sammenkoble jordvarmeanlægget og spabadet er første kriterie at du har en styring der kan håndtere opvarmningen.

De rør der skal føre varmen fra jordvarmeanlægget ud til spabadet skal være godt isolerede, jeg mener de hedder preisolerede pex rør. kan de føres inde på den varme side af huset er det bedst men da de er tykke ( mine er vist ca 10 cm dia Ø hver ) kan det nok blive svært. mine ca 10 meter er gravet ned under mine fliser i 60 cm dybde og kommer op af jorden lige op af teknikrummet på spaen. for nu at få rørene ført ind i teknikrummet i spaen og sammen koplet med spaens rørsysten, har jeg måtte lave en udskæring/ udbygning i den aftagelige låge på spaen.
Da de preisolerede pexrør ikke i tilstrækkelig grad kan bøjes er de sammenkoplet til spaens rørsysten med diverse fittings som jeg efterfølgende har isoleret med brøndskum.

min varmeveksler sidden inde ved siden af jordvarmeanlægget og på den ene af de preisolerede pexrør mellem varmeveksleren og spabadet er monteret en grundfoss alpa 2 cirkulationspumpe som starter når den externe føler i spaen kalder på varme. derudover er der på begge preisolerede pexrør monteret magnet ventiler som åbner eller lukker afhængig af om der kaldes på varme til spaen, dette sikre at der ikke hele tiden løber varmt spavand gennem de preisolerede pexrør og varmeveksleren med varmetab til følge.

Det er i korte træk beskrivelsen og mit råd er at man enten får en kompetent vvser til at lave det eller at man feks har en vvser med på sidelinien. Det er ikke en let opgave men heller ikke umulig.

jeg beskrev selv hvordan mit skulle laves, men fik en vvser til at udføre rørarbejdet, jeg kunne godt selv ha gjort det men ville ikke stå og mangle div. fittings som vvseren jo har liggende ude i bilen.

Jeg havde udtrykkeligt sagt at alt fittings skulle være klor bestandigt, dette blev desværre ikke helt overholdt og derfor kan jeg ikke anvende klor i spaen før jeg selv får skiftet det meste fitting.

rensningsanlægget i et hotspring spabad er dog så effektivt at det går udemærket uden brug af klor.

Med som sagt vær meget opmærksom på at alt fitting, rør, cirkulationspumpe og varmeveksler skal være klorbestandigt.

du er velkommen til at kigge forbi og se mit jordvarmeanlæg / spabad, jeg bor på sydsjælland.Wink
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
tb
Tak god beskrivelse.

Den spa mand jeg talte med, anbefalede at lade jordvarmen køre forbi en varmeveksler og så ud til spaen. hvor at jordvarmen så holder spaen til en basis temp. Er det ikke nok kan kan tænde for EL varmefladen i den periode man ønsker at benytte spaet.

Jeg høre det lidt som om han ønsker at spaet er en slags ekstra varme kreds på gulvarmen..

Ville dette virke?

jeg forud ser en udfordring om sommeren, hvor at jordvarmen køre på sommer dvs ingen varme i gulvvarmen/Spaen, hvilke vil set at det om sommeren køre ren el. klart om sommeren er det ikke så dyrt at holde varmt....

Hvordan virker Vølund Poolstyring? producere det varmt vand hele året.

Hvor store skal slangerne fra VP til spa være altså i diameter?
 
woebbe jordvarme siden 1985
Det er en absolut dårlig løsning at lade jordvarmen holde en basistenperatur, det bør laves så jordvarmen opvarmer spaen 100% hele tiden både sommer og vinter.

Spavandets temperatur ligger typisk på ca 37 -38 grader og det er noget nær det perfekte til jordvarme drift. Hos mig starter jordvarmen med at opvarme spavandet når temperaturen er faldet til 36,5 grader og stopper ved 38,5 grader, dvs at jordvarmeanlægget skal hæve temperaturen 2 grader 1900 liter vand, det giver også om sommeren helt ok drifttider.

Mit anlæg med pool 40 styring kan opvarme spaen hele året og jeg kan justere start og stop fra 0 - 60 graders varme.

De fleste spabade kan ikke holde vandtemperaturen konstant ved feks - 10 graders frost med åbent låg og godt gang i massagedyserne, men med feks 8 kWh jordvarmeanlæg komplet på kan temperaturen snildt holdes konstant også ved - 20 grader og lavere.

Mine preisolerede rør er 22mm i diameter, men hvis du skal ha mange meter på skal de nok være tykkere. Udvendig er mine preisolerede rør ca 10 cm i diameter.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
tb
Det var mig der lige var for hurtig, der sidder nogle pool dysser på VP fra buffer tanken, det er dem der bruges til SPA. Kan bare ikke helt gennemskue, hvad der sker når VP stilles på Sommer.
CTC er en gennemstrøms VP til brugsvand.
 
woebbe jordvarme siden 1985
hmm… kender ikke modellen, men jeg kan ikke se det skulle betyde noget at det er en gennemstrøms vp da varmeveksleren til spabadet vil aftage rigeligt med varme, forudsat at varmeveksleren er dementioneret stor nok.

varmeveksleren SKAL være overdementioneret da vi jo ønsker så lille en forskeltemperatur som mulig på varmepumpesiden i forhold til spasiden.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
tb
Kan du anbefale en veksler.

Vedr. Styringen du skriver at du har sat din termostat ved cirkulations pumpen, er den så forbundet til 2 ventiler så de åbner når spaer skal bruge varme?
Sidder disse ventiler ude ved spaer?
 
woebbe jordvarme siden 1985
På et Hotspring spabad er der, udover de kraftige pumper til massagedyserne, en lille cirkulationspumpe som kører heletiden og som cirkulere spabadet gennem både ozonanlægget og rensningsanlæggetsfiltre.
På røret lige efter cirkulationspumpen påsættes 2 stk T stykker med en kontraventil imellem, på hver at de 2 Tstykker monteres de preisolerede pex rør som kommer fra varmeveksleren som sidder inde ved Varmepumpen.

På tiilgangsrøret, alså før den indbyggede cirkulationspumpe i spaen, monteres den Externe føler. Denne føler giver poolstyringen besked om spavandets temperatur.

Inde ved siden af Varmepumpen, på de ene af de preisolerede pexrør , sidder Grundfos alpa 2 cirkulationspumpen og de 2preisolerede pexrør er komplet på varmeveksleren.
På de hver af de 2 preisolerede pexrør er der monteret en magnetventil.

Når poolstyringen, via den Extreme føler i spabadet, registrere at spavandets temperatur er faldet til den start temperatur der er indstillet på poolstyringen, starter den : Varmepumpen, Grundfos alpa2 pumpen, samt åbner for begge magnetventiler.

Spavandet varmes nu op til den stop temperatur der er indstillet på poolstyringen. Når poolstyringen, via den Externe føler i spabadet, registrere at spavandets temperatur er hævet til den stop temperatur der er indstillet, stoppes: Varmepumpen, Grundfos alpa 2 pumpen og begge magnetventiler på de preisolerede pexrør lukker.

Magnetventilerne sidder inde ved siden af Varmepumpen.

Jeg vil senere i dag prøve at finde ud af hvad min varmevekser hedder...
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
tb
Super, jeg få gravert\støbt twin 32mm præ isoleret fjernvarme rør ned. Der bliver laver ekstra strøm i teknik rummet til pumpen. Jeg får trukker strøm til spaet. Så skulle jeg være klar.

Det sidst er poolstyringen ved ikke helt hvad den kan, men mon ikke noget kan lade sig gøre.

Høre vvseren om din løsning kan bruges på ctc heat vp.
 
tb
Fandt du en navnet på din varmeveksler?
hvor varmt er vandet i din buffer?
Jeg har fået et tilbud på at sætte poolstyring på CTCen. VVSer anbefaler en 10kw varmeveksler. men buffer vandet er "kun" 40 grader så vil den kunne varme spaen op?

tror godt jeg kan varme det yderlig op, men så er det ved hjælp af el varme, ogs så ryger lidt af idén,
 
woebbe jordvarme siden 1985
Ups jeg det glemte jeg lige....... Nu har jeg kigget og varmeveksleren hedder: gemina termix T-24-H40 incl isolering.
Productionsnr. L3041069

Der står faktisk også et Tlf nr på den: 97 14 14 44

Hvis jeg har læst databladet rigtigt er den med 40 plader og dermed på 70 kWh.

Min erfaring er at den faktisk er lige i underkanten til min 8 kWh varmepumpe. En 10 kWh er efter min mening alt for lille, ja nok ubrugelig.

Det det gælder om her er at køre med så lav en fremløbstemperstur på varmepumper som muligt derfor skal varmeveksleren have en overdrevent stor overflade så varmeoverførslen mellem poolvandet og varmen fra varmepumpen kan ske med en lille temperaturforskel feks 10 grader.

At få en 10 kWh varmeveksler, med tilført varme på 40. Grader, til at opvarme et spabad til 38 grader er umuligt.

Der er en 100 liters buffe på min gulvvarme, men ingen buffer på poolstyringen. Varmepumpen kører, ved spaopvarmning, direkte på varmeveksleren uden nogen form for buffer. Hvis varmeveksleren er dementioneret rigtigt/stor nok. Vil den store vandvolumen i Spavandet vare mere end rigeligt til at aftage varmen.

En bufferbeholder i forbindelse med pool/spaopvarmning vil nok forøge driftudgifterne og hvis ikke bufferen holdes konstant varm vil bufferen forsinke spa opvarmningen.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
tb
Jeg syntes lgså det lød som lige i underkanten.
Jeg er faktisk i tvivl om det kan betate sig at tilslutte jordvarmen til spaer.

Omkostningerne til at udbygge vp til spa er ca 25.000 og med en buffer temp på 40 grader som løber over i en varmeveksler og skal opvarme spa vand til 38 grader, virker det som en umulig opgave.

Hvad mener du.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Det virker ikke som om det er en rigtig poolstyring som er beregnet specielt til din specifikke varmepumper. En rigtig poolstyring vil kunne styre varmepumper direkte og få den til at lave feks 50 grader til varmeveksleren mens poolen/spaen kalder på varme. Det lyder som om den opsætning du har mulighed for at få lavet vil betyde at både gulvvarme og spa altid vil få samme temperatur fra varmepumpen.

Det var faktisk også sådan en opsætning jeg fik tilbud på fra DVI da jeg i 2009 skulle udskifte min gl Vølund, for at kunne opvarme mit spabad skulle der altid være 60 grader varmt i bufferen. det var en af grundene til at jeg fravalgte DVI.

jeg sparer ca 3000 kWh om året med min opsætning. Den løsning du har fået tilbudt vil betyde at du vil skulle have ca 50 graders varme vand i din buffer heletiden for at kunne opvarme spabadet, det vil være billigere end at opvarme det med el men det vil også gøre opvarmningen af din gulvvarme dyrere da det ikke er nødvendigt med så høje temperaturer til gulvvarme.

Jeg vil foreslå at du feks køber et Hotspring spabad som er det mest effektive og billigste i drift og så sætter en bimåler på for at se elforbruget over et år. Efterfølgende kan du så vurdere om det fornuftigt at lade varmepumpen opvarme spabadet.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
tb
Du har helt ret.
Vandet til SPA og Gulvvarme kommer fra den samme buffer, Jeg kan sætte en Shut på VP til gulvamen for at styre fremløbstemp til gulvvarnen, men omkostningen til at have 50 grader varmt vand i buffer koster lidt.
Som du selv er inde på er det billigere end ren EL.

Hvis jeg forbereder til at opvarme med Jordvarem, skal jeg have støbt rør ned under fundamentet (koster 11.000 plus moms) alternativt kan jeg føre nogle bøsningsrør gennem fundamentet og ved spare de preisoleret rør. men ved ikke om det overhovet giver mening.

Jeg har læst at et udespa på ca 1400L koster ca 3000 kw pr år. (hvis det er et ok spabad) Kunne evt bruge mine solceller til at varme vandet op om dagen, hvor jeg alligevel ikke bruger strømmen, Altså lave en slagsstyring hvor jeg indstiller pumpen til at køre mellen 12-17 så er vandet klar til man kommer hjem fra arbejde.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Vær opmærksom på at nok alle der sælger udendørsspabade fortæller at de ikke bruger ret meget strøm. ALLE udendørsspabade bruger meget strøm, men hotsprings bruger mindst. Hotspring er vist nok også de eneste der har en rigtig dokumenteret test der viser forbruget i en klimazone der svarer til Danmarks.

Mit råd i forbindelse med køb af udendørs spabad er at du beder om at prøve de forskellige modeller d.v.s vand i spaen badetøj på og så se hvilken model /mærke lige netop du foretrækker. Kig også rigtig meget på rensningsanlægget, der er meget forskel, hotspring har markedes mest effektive rensingsanlæg med rensning 24 timer i døgnet.

Vedr jordvarme / spa så må det være muligt fra producenten at få beregnet hvor meget mere strøm der bruges på at øge buffer temperaturen fra 40 grader til feks 53 grader, den Extra udgift skal jo trækkes fra besparelsen ved at opvarme spabadet med jordvarme.

Jeg ville nok hvis det var mig koble jordvarmen på spaen hvis merudgiften kan tjenes hjem på ca 5 år, hvis det tager 10 år ville jeg undlade det bla fordi der er en ubekendt faktor der hedder udskiftning af : cirkulationspumpe, magnetventiler og evt varmeveksler.

En anden fordel ved at koble jordvarmen på spaen er at du kan sidde i 20 graders frost uden at vandet bliver koldere og du slipper for udgiften til udskiftning af det varmelegeme det sidder i spaen.

At komplette solceller på tror jeg ikke vil fungere i praksis.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
tb
Jeg talt med Spacenteret og de siger faktisk er de ikke tror det kan betale sig at sætte jordvarme til et spa til 5-6 personer = 1200-1400 liter vand.

De siger at jeg skal regne med ca 3000kw i ren EL pr år altså ca 6000 kr. Tilslutning til jordvarme koster ca 28.000 moms (Skulle lige have en shut også) altså ca 35.000 dvs tilbage betaling på ca 6 år. (her er ikke medregnet prisen for at øge Buffertanken fra 40-50 grader.

Tror jeg får lagt et ekstra bødningsrør ind i fundamentet, så kan jeg evt. senere føre et preisoleret rør ind til VP. (dog ikke sikker på at man kan få et så stort bøsningsrør.

Kan det betale at Nøjers med at varme Spaen op om dagen så den er klar til brug, for så at lade den afkøle til evt 24 grader om natten, for igen at opvarme den til 38 grader dagen efter? eller får man bedst drift økonomi ved at holde de 38 grader.
 
tb
glemte lige VP forbrug i regnestykket så hvis den bruger 1000kw bliver tilbagebetalingstiden næsten 9 år.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Spacentrets standard svar er at det nok ikke kan betale sig at sætte jordvarme til deres forskellige spa, det var også deres svar til mig i 2009. De har sådan set også ret idet deres Hotspring spa bruger meget lidt energi i forhold til andre på markedet.

Det der nok dræber initiativet er de meget høje installations omkostninger der kan være forbundet med en sammenkopling med jordvarme og som giver en alt for lang tilbagebetalingstid.

Jeg fik leveret min varmepumpe incl poolstyringen uden nogen merudgift, lavede selv en meget stor del af arbejdet med at sammenkopling jordvarme og spa. Min udgift til vvseren for montage og materialer blev på 12000kr. Beløbets størrelse var så lille i forhold til den besparelse jeg selv kunne regne mig frem til, at jeg godt turde satse på at det ville lykkedes og gå godt.

Med udsigt til en Extra installationsudgift på 35000kr ville jeg ikke koble jordvarme og spa sammen. Varmevekslerene er kobberloddede og det må forventes at der pga klor i vandet vil være en vis slidtage som med tiden vil kræve udskiftning og alså en Extra udgift. Det bedste ville være fusionsloddede varmevekslere men i de størrelser vi skal bruge koster de spidsen af en jetjager og er derfor uinteressante.

Vedr bøsningsrør, kunne du undersøge om man ikke kunne bruge de orange kloarkrør som bøsningsrør. Så kunne du få indstøbt 2 stk så du var forberedt hvis du alligevel en dag vil koble jordvarmen sammen med dit spabad.

Lavere installationspris og stigende elpriser kunne pludselig gøre det mere rentabelt.

Det kan øvrigt ikke betale sig at sænke temperaturen i løbet af dagen i et Hotspring spa bad, de er så godt isoleret så hvis du slukker om morgenen er vandtemperaturen nogenlunde den samme om aftenen, forudsat at det naturligvis ikke står åbent. Bedste driftøkonomi opnår du ved at køre med feks 38 grader hele døgnet.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
tb
Jeg har været i dialog med Therma Energy, de har en Titanium veksler model TETI155 der kan klare en fremløbs temp på 40 grader og holde 1500l vand på 38 grader. Man kan sikkert bruge nummeret mindre men for at være sikker er det den de anbefaler.

Min vvser har en stump rehau preisoleret fjernvarme rør som vi støber fra vp og ud gennem soklen. Vælger jeg at tilslutte spaen jordvarmen skal der laves en samling.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Det lyder som en ok løsning, forudsat at samlingen kan isoleres hvis den ligger ude i jorden. Generelt er det jo bedst med så få samlinger som muligt.

Du kan jo somsagt så vurdere om det senere kan betale sig at tilslutte jordvarmen til spa badet.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,453 Unikke besøg
XHTML CSS