HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Gode råd søges vedr. Ny installation
Blackbird
Kære Alle
I håbet om at blive lidt klogere, eller relativt uvidende, men på et højere niveau, har jeg brug for nogle gode råd.

Situation.
Vi skal starte en hovedrenovering af eksisterende hus hvor varmeinstallationen skal udskiftes.

Når vi er færdige med renovering/om og tilbygning ender vi med følgende.
Hus. 225 m2 heraf opvarmet garage på 50 m2
Godt isoleret hus med nye up to date vinduer og døre.

Vi har 8 m2 solpaneler fra eksisterende Nilan Sunshine installation som man evt. Kunne genanvende.

Grund.
Næsten 2000 m2
Jordlag: ca. 50 cm muld, lerlag på ca. 20-30 cm, derunder sand og grus. ( området omkring udlagt til råstofudvinding grus)

Ønske:
Vi skal have det bedste system muligt. Forstået på den måde at det er OK at bruge lidt flere midler hvis man får det bedste der findes på markedet.

Jeg har brugt meget tid på at læse mig igennem en masse indlæg herinde. (Jeg arbejder med ventilation til daglig, men har ikke kompetencer til at pinpointe den rigtige løsning.)

Har henvendt mig til DVI A/S hvor jeg har set disse anlæg der via solvarmepaneler varmer på brinen om sommeren. Lyder smart, men er det pengene værd fremfor at lægge ekstra slange ud i jorden?

Jeg håber at i vil hjælpe mig i den rigtige retning.
Jeg har læst reglerne vedr. Firmaer ved navns nævnelse. Men måske "Hamselv" eller andre erhvervs aktive vil sende mig en pm for at jeg kommer i de "rigtige hænder"?

Bor 10 km vest for Roskilde!

På forhånd tak.
Baggrund
HVAC Commissioning på skibe som erhverv.
 
Blackbird
Glemte lige at nævne et par ting.
Vi bruger p.t. omkring 2500 l. olie om året.
Derudover ca. 4-5 m3 brænde i en håbløs gammel pejseindsats.
De 8 m2 solpaneler har ikke virket ordentligt grundet en defekt styring det sidste år.
Baggrund
HVAC Commissioning på skibe som erhverv.
 
kla
få dig nogle tilbud fra forskellige installatører henvend dig evt hos diverse leverandører for at høre hvem de anbefaler
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
Blackbird
Tak for indspark.
Det jeg går efter er at undgå at "falde for" en eller anden supersælger der måske nok ved hvad han gør, men alt andet lige sælger det han helst vil sælge frem for det der er bedst for mig.

Og da vi skal starte helt fra bunden, så skal det sidde lige i skabet i første forsøg.

Spørgsmål .
Jeg er faldet lidt for den ide jeg har set hos DVI med solfangere til at varme på brinen/jorden.

Men kan man ikke opnå det samme, højere temp. fra jordkredsen, ved at lægge flere/længere slanger ud?
Er der nogen der har regnet på det?
Baggrund
HVAC Commissioning på skibe som erhverv.
 
kla
Ideen med at varme på brinen, er en udmærket ide, men umiddelbart kan man diskuterer i lang tid om hvilken effekt det har at lade på jorden, det afhænger meget af hvilken type jord man har.
de fleste jordvarmepumper har en max temperatur på mellem 17 til 20 grader på brinesiden, højere temperatur så stopper varmepumpen. normaltemperatur om sommeren i jorden er ca 15 grader

i øvrigt kan du bygge solfanger på alle varmepumper.
Karsten Larsen.


www.tjorneholm.dk
 
allankj1
Jeg synes lige du skal være obs. på at den pumpe fra DVI har flere fordele ved at tilslutte solfangere.

På en efterårsdag hvor solen skinner bliver solenergien afsat i centralvarme systemet og bliver brugt til dine gulve. Dette betyder at du skal trække mindre på jorden på disse dage. Det samme gør sig gældende en kold februar dag hvor solen titter frem i 4-5 timer på dagen. Det er ikke sikkert denne solenergi er nok til huset og pumpen skal måske stadig arbejde lidt på disse dage men under alle omstændigheder giver det mindre træk på jorden.

Derudover giver pumpen fra DVI dig mulighed for at holde lidt varme på dine badeværelsesgulve om sommeren. Når der er nok varme på disse gulve skifter en ventil over og sender solenergien ned i jorden. Problemet med mange varmepumper er at de egner sig dårligt til at holde varme på 2 badeværelser om sommeren idet varmebehovet pludseligt kun er nede på måske 0,5 kwh men pumpen yder 6-7-8 kw og det medfører en masse start stop om sommeren.

Derudover er der tale om at pumpen fra DVI har en 300 liters buffertank indbygget og der er tale om gennemstrømsvarmeveksler til det varme vand. Hvor det varme vand produceres i toppen af buffertanken hvor denne er varmest. Havde jeg allerede solfangerene ved jeg godt hvad jeg ville vælge af løsning.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Rettelse:

På en efterårsdag hvor solen skinner bliver solenergien afsat både i det varme brugsvand, og i centralvarme systemet og bliver dermed også brugt til dine gulve, Dette betyder at du skal trække mindre på jorden på disse dage. Det samme gør sig gældende en kold februar dag hvor solen titter frem i 4-5 timer på dagen. Det er ikke sikkert denne solenergi er nok både til centralvarme systemet og det varme brugsvand og pumpen skal måske stadig arbejde lidt på disse dage men under alle omstændigheder giver det mindre træk på jorden.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Blackbird
Tak for dit input.

Hvor mange m2 solpaneler skal der til før at dette DVI system fungerer optimalt.
(Bruger pt 2500 l olie pr. År + 4-5 m3 brænde i en dårlig pejseindsats. Og vi bruger kun varmt vand 6-7 måneder fordelt over hele året.)

Jeg har 8 m2 der har ca 14 år på bagen. Men de er tætte nok.
Men måske er virkningsgraden for dårlig i forhold til nye og moderne paneler........hmmmm
Baggrund
HVAC Commissioning på skibe som erhverv.
 
allankj1
Tjek med DVI-NIBE
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Check lige om mer prisen for at kunne få solfanger på er ok, i forhold til den besparelse det kan genere.
Jeg fik et tilbud fra urhøj som har udviklet samme system til vølund fighter 1245, de skulle have ca 45000kr for den øvelse,. En vanvittig pris for 2 solfangerpaneler, 3 små varmeveksere, 3 cirkulationspumper, styring samt fittings.......

Jeg mener at erindre, fra et tidligere tilbud fra dvi, at styring m.m. I forvejen er indbygget i Varmepumpen så det billig gør processen.

Jeg tror den største gevinst vil være på det varme brugsvand, dernæst på gulvvarmen og mindst gevinst på opvarmning af brinen.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Chr
Jeg kiggede selv meget på alverdens former for at kombinere sol og jordvarme etc.
Problemet med alle de her kombinationer er, at man kan få utrolig meget billig varme om sommeren. Ikke just den tid på året hvor efterspørgslen er størst. Med en brine ind på mere end +10 koster det stort set intet at producere den sjat varme vand man bruger.
Der er med andre ord kun en meget lille besparelse at betale ekstrainvesteringen hjem med.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Samme konklusion kom jeg også frem til.

Jeg tror også at den evt varme man om vinteren kan gemme i jorden er meget kortvarigt og derfor ikke kan tilskrives den helt store værdi. Naturligvis kan der være en besparelse i at hente ved at køre brinen gennem en energifanger en februar dag hvor temperaturen pludselig går fra feks - 5 grader og op til feks + 12 grader. Men spørgsmålet er om der er ligeså meget at hente med en solfanger.

Spørgsmålet er jo hvad der giver den bedste driftøkonomi jordvarme med energifanger eller jordvarme med solfanger............
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Chr
Jeg tror slet ikke på alle de her "add on" løsninger.
Når endelig udetemperaturen kommer så meget op, at en energifanger kan hjælpe på brinen, så er husets behov for varme stort set ovre for den sæson. Da vi for nogle år siden havde så kolde vintre, at heatpump.dk var ved at gå i permafrost, da havde vi ikke -frit efter min hukommelse- nogen dage undervejs, hvor en energifanger kunne have hjulpet på jorden. I forgangne milde sæson, hvor vi har haft mange gode dage for en energifanger har vi alle haft passende høje brinetemperaturer lige til den bitre ende.
En solfanger kan da give lidt til opvarmning og VV, og dermed aflaste pumpen, men ikke noget der batter noget i vinterhalvåret. Om sommeren kan den gavne, men som skrevet ovenfor, så er besparelsen minimal.
Skulle jeg gøre noget ville jeg bruge mine penge på lidt ekstra slangelængde, å jeg var sikker på ikke at komme for langt under 0º. Tror det er det der giver mest.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
woebbe jordvarme siden 1985
Nemlig Chr. Jeg kom frem til samme konklusion og lagde mere slange ned.

Disse ADD løsninger er sjældent rentable..
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
LarsMA
Nu er det jo ikke alle der bare lige kan kyle mere slange ned, men i stedet må ty til energifanger, energihegn eller andre alternative løsninger. Trods en grund på 1241 m2 så har jeg f.eks kun plads til 350 meter slange, som så må være nok....
 
woebbe jordvarme siden 1985
Det er selvfølgelig en pointe man skal huske, har man ikke plads til slange nok eller lige i underkanten kan en energifanger nok være det der gør jordvarmen mulig.

Det der kunne være interesant at vide var om energifangeren eller solfangerens var bedst.
jordvarme anlæg vølund f 1245 8 kwh, ca 520 m slange i 2 lag. hus 250 m2 fra 1985 gulvvarme over alt. ventilationsanlæg med varmegenvinding. indetemperatur ca 23 graderWinkvarmepumpens årsforbrug i : 2010 = 5000kwh, 2011 = 4950kwh, 2014 = 4398kwh.
Jordvarmen opvarmer også mit 1900 liters UDENDØRS SPABAD. med 38 grader varmt vand sommer og vinterGrin
Pr.21/9 2012 48 stk 250w solcellepaneler fordelt på syd,øst og vest vendte tagflader med danfoss tlx + 12,5 kwh inverter begrænset til 6 kwp. solcelleproduction i 2014 = 10070 kWh Grin
 
Blackbird
Det kunne være interesant at få nogle kvalificerede bud på netop dette.
Men igen er det jo svært at bedømme evt. Indlæg, da det er en individuel vurdering der igen bygger på forskellige anlæg med forskellige typer jord omkring slangerne, forskellige typer solpaneler versus forskellige energifangere.
Jeg laver en ny tråd kun med dette emne. Så må vi se......
Baggrund
HVAC Commissioning på skibe som erhverv.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 1

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,257,023 Unikke besøg
XHTML CSS