HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Jordvarmeslanger i sløjfer eller en lang?
Blackbird
Er der nogen der kan forklare mig hvilke fordele der er ved at lægge f,eks. 3 x 200 meter fremfor en lang streng på 600 meter?
Kan godt se at der kan være nogle praktiske fordele ved udlægning/nedgravning, men ellers!!

Umiddelbart skulle man tro at man kunne opnå en højere delta P med en på 600 meter. Jeg ved det ikke.....

Vh
Morten
Baggrund
HVAC Commissioning på skibe som erhverv.
 
lars-jacobsen
Slettet........
Redigeret af Admin d. 26-05-2014 21:33
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
Daffy

Citer

[url=http://www.heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2272&pid=16338#post_16338]lars-jacobsen skrev:[/url]

Er du ikke HVAC mand og ved noget om tryktab ? :-)



Det var da et underligt nedladende svar :-(

Der er sikkert mange der læser med her på siden som ikke specifikt kender noget til tryktab....
Interesseret i VP teknik -og dens fysik.
Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm. solfanger til opvarmning af brine og solvarmebeholder -begge på 300 liter. Kølecertifikat Kat II samt Varmepumpekursus fra DjH. Registreret hos KMO.
 
Finn DK
Hej Bkackbird

Hvis du ser paa slangen alene vil dit tryktab vaere 27 gange mindre.
Dette fordi tryktabet stiger med masseflowet i 2. potens, naar du deler flowet paa tre slanger vil tryktabet vaere 9 gange mindre hvis det var 3 x 600m, men nu er det jo 3x 200m, saa der skal yderligere deles med en faktor 3.
Der vil saa i stedet komme noget tryktab i manifolds og evt. flowreguleringsventiler, og i hovedslangerne fra VP til manifolds, og tryktabet i roerfoeringen indendoers vil ogsaa vaere det samme.
For at regne det helt noejagtigt ud, kraeves der derfor data for samtlige komponenter og roer.
Derefter kan man saa beregne besparelsen i elforbrug til pumpen, under hensyntagen til, at spildvarmen fra pumpen bliver tilfoert brinekredsen. Dette skal saa holdes op mod merprisen.
Det foerste du skal undersoege er ioevrigt om brinepumpen overhovedet vil vaere i stand til at give tilstraekkeligt flow ved 1 x 600m.

Mvh, Finn
Hus 1: 105 m2 i et plan, nyrenoveret og godt isoleret, gulvvarme overalt.
IVT 6Kw og 6 KWp solceller.
Hus 2: Ældre hus på 84 m2 i et plan, endnu ingen gulvvarme, isolering noget under middel.
Jordvarme etableret januar 2014.
Nilan VV6, 400 m slanger i 1 løb
4,4 KWp solceller.
 
Blackbird
Jeg er helt med på at tryktabet er større, men derfor kan der måske godt være fordele ved en lang streng der overgår tabet ved et forøget tryktab.
Baggrund
HVAC Commissioning på skibe som erhverv.
 
hamselv
Nu laves der så oftest det lille nummer at man bruger mindre slange ved mange løb. Så regner du opholdstid mm er det tæt på ren religion og det ene eller det andet er bedst. Jeg har en meget klar holdning i disse spørgsmål. For det første anvender jeg ALDRIG ulige antal slanger, og du kender ligesom jeg fiffet med at opbygge symmetrisk og dermed kunne undvære drøvleorganer. Simpelt fysik. Mht pumpe størrelser er det korrekt at f. eks pumperne i Tranås varmepumperne bestemt ikke er mindre end i dem lidt længere sydfra. Det giver så den fordel at Tranås varmepumperne uden at kny, tager længere slange end kollegaens. Som ejer anser jeg det som en klar fordel IKKE at have en samlebrønd med +20 samlinger i. Det er ALDRIG ALDRIG slange der pludselig sprænger læk. Det er ALTID samlinger der svigter.
 
Blackbird
Hamselv
Se det er tale jeg kan forholde mig til.
Baggrund
HVAC Commissioning på skibe som erhverv.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 5

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,257,996 Unikke besøg
XHTML CSS