HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Faskiner og jordvarme
Blackbird
Det er meget vel muligt at jeg med dette indlæg bringer allerede velkendte informationer til torvs.
Men jeg fandt en skrivelse på Naturstyrelsens hjemmeside som jeg gerne vil dele med jer og høre jeres mening om.

Jeg ved ikke lige hvordan man ordner det med et link, men hvis i skriver " faskiner jordvarme naturstyrelsen" på Google, så er den lige for.

Da jeg står overfor at skulle have jordvarme ser jeg nogle fordele i at følge nogle af de i artiklen vise ord.

Håber at der er nogen der orker at læse det igennem og give indspark.
Baggrund
HVAC Commissioning på skibe som erhverv.
 
Blackbird
Jeg tror det er lykkedes mig at få PDF filen fra Naturstyrelsen med nu.....
Blackbird tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.

Baggrund
HVAC Commissioning på skibe som erhverv.
 
Blackbird
Jeg har fundet en rapport, hvor man har testet to typer af af regnvandsfaskiner op imod en almindelig udlagt jordvarmeslange i 950 mm dybde.

Det er rasende interessant læsning.

Det fremgår af forsøget, som er meget prof. lavet, at hvis man laver en regnvandsfaskine over sine jordvarmeslanger, så forøges effektiviteten med 46%.

Umiddelbart vil jeg tro at det er den bedste måde at optimere sit jordvarmeanlæg på.
Her mener jeg i forhold til evt. tilslutning af energifanger eller solvarme.

Hvad tror/mener I ?

Rapporten/filen er større end vores forum tillader. Men den kan hentes på genvand.dk under "forhandlere"
Baggrund
HVAC Commissioning på skibe som erhverv.
 
pmp
Vi har tidligere her på heatpump.dk behandlet den rapport:

http://heatpump.dk/forum/viewthread.php?thread_id=2099&pid=14715#post_14715

I #4 har jeg redegjort for nogle "fejl" i forsøget
Nibe F1245-8 (Vølund), 300 m jordslange i lerjord. Etableret i august 2010
103 m2 stueetage + 92 m2 kælder. Opført i 1963. 30% gulvvarme. Passiv solvarme fra 11 m2 sydvendt glasareal. Årsforbrug tidligere: 2.100 l olie + 500 kwh el til brænder og pumpe. Årsforbrug nu: Gennemsnit af de første 10 år med jordvarme 3500 kwh incl. pumper.
 
tb
Jeg har lade mig fortælle at det ikke er så godt for faskinen, da der er risiko for at faskinen fryser og går i stykker.
 
hamselv
Er det noget konkret, eller bare nogen "der mener at vide" (oftest de samme der kan fortæller om udgåede træer, manglende varme osv osv...... altså historier der er opstået, og man kan ikke konkretisere dem). tb, no offence, men omgangshistorierne trives altså godt. Og at videregive "jeg har hørt" uden en ordentlig kilde, er grobund for de 10 høns.

Har set det udført, med et par faskiner op og ned af slanger. det virker u-overtruffent. Og det skulle hjælpe (og gør det) på en slange, der er lidt i underkanten.
 
tb
Kan fortælle at jeg gerne ville have mine slanger til at ligge under faskinen. Dette var der ingen der ville stå inde for.
Begrundelse at jordslangerne kunne få faskinen til at fryse. Om det passer eller ej ved jeg ikke, men ingen ville tage ansvar, og måtte finde en anden løsning.

Altså ingen vandre historie, men min egen.
 
hamselv
Jeg havde ikke været ræd, men kender heller ikke resten af projektet.
 
Blackbird
Tak for diverse indlæg på mine spørgsmål.

Jeg vil planlægge efter følgende.
Jeg har ca. 275 m2 tagareal. Dette vil gå i min regnvandstank på 5000 l. Drænet omkring huset, samt overløbet fra regnvandstanken, (vandet skal kun bruges til havevanding og bilvask. ikke toilet og tøjvask) skal ledes ud i en faskine der ligger 20 cm, over mit fremløb fra min Bosch varmepumpe. I alt ca. 200 m3 pr. år. Min ide er at lave to faskiner på 2 x 60 meter der "lader vandet gå" over de første 60 meter og de sidste 60 meter af min jordslange på 500 meter.

Mine "gamle! solvarmeflader på 8m2 sluttes til systemet hvor det udelukkende varmer på VV beholderen og på bufferen. Tror ikke at der er meget at hente ved at varme på min jordslange.
Ekstern VV beholder på 300 L og en buffertank på 500 L.

Lokomotivet bliver en Bosch på 10 kW.

Det kan da kun blive godt.....eller...?
Baggrund
HVAC Commissioning på skibe som erhverv.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,203,605 Unikke besøg
XHTML CSS