HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Sokkelgennemføring
LarsMA
Hej Alle
Så har gravemanden været her og på én dag gravet 350 m slanger ned. Der var lidt uenighed om enkelte detaljer i slange nedlægningen, da han havde en præference for at bruge én meter skovlen på hans store gravemaskine og jeg gerne ville have så få meter som mulig isoleret fra.
Vi endte med at ringe til installatøren, der sagde at det kun ville betyde meget lidt (20 meter mere isoleret fra) idet fraisolerede slanger stadigt har 50% energioptag af ikke isolerede slanger.
Jeg endte så med at give mig, hvilket jeg så har fortrudt i dag, men det er jo svært at fremture når fagkundskaben har talt.

Mit spørgsmål gør i øvrigt mere på hvordan man bør forvente de isolere slangerne i selve sokkelgennemføringen. Som I kan se af billedet så er slangerne stukket igennem, men der er ikke isolering i selve gennemføringen. Anvender man pu skum til at isolere rørene her?
Regner med at installatøren har styr på det når han kommer på mandag, men det skader jo ikke at være klædt på. Det under mig at man ikke lavede hullerne lidt større så der kunne komme rørisolering udenpå.
Mvh Lars
LarsMA tilknyttede følgende billede:fil:
Du har ikke lov til at se downloads i denne debat.
 
lars-jacobsen
Ja, normalt anvender man bøsningsrør. Se feks:

http://www.jordvarme.dk/files/manager/manualer-2013/vejledning%20til%20nedgravning%20af%20jordslanger.pdf?viewer=true

Og så skubber man bare isoleringen på indefra og ud/ned.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
LarsMA
Bøsningsrør er vist for sent nu.
Kan man bruge PU skum eller lignende, for det skal isoleres på en eller anden måde ellers får man vel en kæmpekuldebro.

Mvh Lars
 
hamselv
Installatøren/leverandør har et problem, de må se at løse. Læs jordvarmebekendtgørelsen og se i din tilladelse til at etablere jordvarme. Der vil du kunne finde et krav om at der anvendes bøsningsrør. Taler vi nyinstallation, bliver d'herrer i særdeleshed nødt til at finde ud af hvordan de vil gøre tingene korrekt.
 
hamselv
Citat:

§ 17. Varmeslanger med brine må kun føres igennem fundamenter i bøsningsrør.

Så ham der agerer som rådgiver/sælger må komme med en løsning.
 
LarsMA
Kan godt se at det står der. Er også nævnt I tilladelsen fra kommunen.
Bliver spændende at høre hvordan de fixer den, for det kan jo ikke gøre meget med de 2 styk 60 mm huller de har boret.

Hvad er grunden til lovgivningskrav om bøsningsrør i øvrigt?

Hvad vil være normalen/god praksis? Her tænker jeg både på bøsningsdiameter samt tykkelsen af isoleringen (fundamenten er 35 cm tyk). Kunne de være 90 mm bøsningsrør og 42/20 isolering?

Jeg kan se de at de bruge 42/13 Climaflex rørskåle til isolering mod kondens (Er det normalen? Ligner dem jeg køber hos Silvan til varmerør i kælderen). Jeg synes det ville være i underkanten til isolering gennem et fundament.
Når vi er i gang med de sjove ting, så er det et enkelt sted hvor jordvarmeslangerne krydser en kloak fra huset og ud i til brønden og her spurgte jeg om der ikke skulle isoleres en meter på hver side, men det sagde gravemanden ikke være nødvendigt, når der bare var fald nok på kloakken! Jeg tog hans påstand for gode varer, men det var også ham der borede igennem fundamentet...
 
hamselv
Best praksis er et svært begreb. Men fakta er, der forlanges bøsningsrør. Årsagen er klart at slangen skal kunne skiftes (hvorfor vides ikke), og man skal kunne isolere, så der ikke går frost i soklen. I øvrigt lyder det noget mærkværdig med brønd, når du har sølle 350 meter slange?!??! Selv den mest tryksvage brinepumpe, kan vel trække 350 meter ø40 slange?!?!?

Indføring gennem kældervægge er noget den onde har skabt og det er træls at få det ordentlig tæt. Specielt hvis der er tale om ældre vægge, der ikke er for gode. Er det nyt frisk beton, kan man anvende nogle ret snedige gummifiduser der skal spændes sammen om bøsningsrøret. I gammel beton, er man nødt til at eksperimentere med expanderende mørtel og efterfølgende tjæring udvendigt (og så be og håbe på væggen har tålt hulskæringen uden at få revner).

Jeg har set masser af uafsluttede kloakrørsindføringer af mere eller mindre lødig kvalitet. Har altid selv foretrukket ø90 med tilhørende overgange fra Plastline. Bøjningerne er rigtig gode, men de vandrette kan man få bøvl med.

PS når andre ledninger skal krydses, skal man iht jordvarmebekendtgørelsen isolere. Krydser du en kloak, er der intet problem, men det er et krav. Den del ville jeg ikke tage så tungt, hvis ellers anlægget er nogenlunde veldimensioneret. Er slangelængden knebet ville det bekymre mig.
 
LarsMA
Der er ingen brønd. Det er et løb.
Kældervæggen var solid nok, så det er nogle pæne huller, Lige igennem ca 35 cm.
men det virker bare små med 60 mm.
Huset er 225 m2 + 82 m kælder (fuldt renoveret og efterisoleret) så 350 m slanger er ikke overdimensioneret.
Kan man ikke bruge et sådan:
http://www.letvvs.dk/vvs/aflob/tagafvanding/geberit/ror-og-fittings/90-mm/90mm-geberit-peh-aflobsror.html og lukke af i enden med beton.


Mvh Lars
 
LarsMA
Gravemanden havde åbenbart ikke haft et større bor med...
Installatøren kunne god se at ikke var helt god, og der bores ud med 90 mm i morgen.

De siger så at kravet om bøsningsrør skyldes kravet om blowertest i nye huse og at det ikke er nødvendigt ved gennemføringer i ældre huse,
Derfor skal der alligevel være plads til at isolere ordenligt.
42/13 mm + Brøndskum til at lukke det hele.
 
hamselv
Det var dog mageløst.........Nu er det blowerdoor testenes skyld. Om ikke andet er han intet mindre end fantastisk til at finde på undskyldninger. Måske skulle du vise ham Plastlines side og de rigtige overgange. Så bliver det spændende at høre om Plastlines varesortiment også skyldes kravene om blowerdoor test´s....

Jeeezzzzz.....
 
Chr
Jamen det var da heldigt, at han havde husket skovl og slange.... To af tre er da meget godt gået.

Husk at bruge poretætte gennemføringer så luften ikke diffunderer ud under en evt kommende blower door test.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
LarsMA
Hvis jeg lavede blowertest på mit hus fra 70, så var dette nok mit mindste problem.
Da vi desuden er et stykke under terræn (kælder), så er de nok begrænset, hvor meget luft der kan komme ud/ind.
 
hamselv
Så er problemet nu nok at forhindre vand i at komme ind. Og frost fra slangerne er noget der rigtig kan lave ballade på sådan en indføring.

Netop derfor er kravet at der skal bruges bøsningsrør.
 
LarsMA
Hullerne blev boret op til 90 mm herefter poretæt isolering og resten blev lukket af med brøndskum. På ydersiden var blev der dækker med beton.
Umiddelbart er jeg ikke så bekymret for vandindtrængning, og hvis det kommer vil det være meget let at opdage.
Ikke meget sjov ved varme pumpen i øjeblikket, hvor den kører 1-2 gange om dagen for at lave varmt vand,
 
hamselv
Ja det er så ikke i tråd med teksten i din tilladelse og i jordvarmebekendtgørelsen!
 
LarsMA
Det er jeg ikke uenig i.
På den anden side så ville de nok have haft store udfordringer med at tætne et bøsningsrør i hullet. Bøsningsrør er smart når det laves sammen med huset men eftermontage er en udfordring som du også selv tidligere har nævnt.
 
hamselv
Ok, hvis man selv synes 70 km/t er bedst og der er skiltet 50, er det altså iorden at køre 70 fordi det altså er svært at holde den på de 50?

Stod jeg som kunde, overfor en der kalder sig øvet fagmand, ville jeg forlange normer og love overholdt. Havde de dummet sig, måtte de rette op!! Jeg havde heller ikke accepteret en brugsvandsledning der ikke var gravet langt nok ned, f.eks med en begrundelse om at det altså var træls at grave i.

Men det må du om....
 
LarsMA
Gennemføringen er gennem en kældervæg, hvilket vel i princippet ikke regnes som en del af fundamentet?
Bortset fra det kan jeg ikke se hvilke nytte de har i vores tilfælde nu hvor der er blevet isoleret rigtigt og lukket af.
 
tb
Blander mig lige.

Hos mig er de ved at gøre klar til at støbe, de har lagt bøsningsrør gennem sokkel til teknikrum, men bøsningsrørene er kun 40mm så der er plads til selve jordslangen, men skal der ikke isoleres omkring jordslangen gennem sokkel og frem til tekninrummet?
 
tb
På den vejledning lars har sendt står der110mm bøsningsrør, er det indvendigt og er det lovkrav?
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 6

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,288
Nyeste bruger: luna26
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,203,372 Unikke besøg
XHTML CSS