HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
flowmåler? på binekredsen
tagestavsdal
Hej

Jeg skal have lavet jordvarme.
Forventer at mit behov er en 12kw pumpe, (det viser beregninger på hjemmesider),
Min nuværende opvarmning er pillefyr med et forbrug på 10-11 paller træpiller.

Beregningerne viser ca 600m jordslange,
Skal den deles i 2/4 stykker, eventuel bare en længde?
Hvis jeg lægger en længde, evt mere end de 600m, så kunne jeg etablere en inspektionsbrønd til svejsestedet fremfor en samlebrønd.
Jeg har selv jorden at lægge den i (hestefolden) og tænker at lægge den med 2-3m afstand.

For at holde drikkevandet frostfrit i hestestalden, har jeg en cirkulationskreds med opvarmet vand (ca 10-15grader). I denne kreds har jeg indsat en brugt vandmåler, således at jeg meget tydeligt kan se at der er cirkulation i kredsen. Det er jeg meget glad for!

Tænker på om noget tilsvarende er muligt i jordslange kredsene?
Har nogle af jer erfaring/mening om denne mulighed.

Lad mig gerne høre fra Jer.

Og så et tillægsspørgsmål.
Jeg skal have en buffertank på anlægget, det reducerer jo antallet af start/stop,
Jeg har i det nuværende anlæg en 400L varmtvandsbeholder, med 2 spiraler/varmevekslere indbygget, Den ene cirkulerer med kedelkredsen på pillefyret, den anden er beregnet til solvarme anlæg, jeg aldrig fik etableret.

Nu til spørgsmålet. (af ren nysgerrighed)
De 400L vand i buffertanken, cirkulerer de med i radiatorkredsene, eller sker brugen af buffertanken gennem varmevekslerne i beholderen.

Hilsen Tage
 
hamselv
Altså 10 - 11 tons træpiller. Energiindhold normalt 4,9 kWh/kg, i alt indfyret 53900 kWh. Og ingen elvandvarmer eller andet?????

Hvis fyret havde været et veltrimmet Twinheat kunne du nok have forventet at du udnyttede ca 48500 kWh, hvilket peger på at dit hus har et varmetab lige under 17 kW ved DUT, og dit slangekrav vil være helst + 1 km afhængig af jordtype. Bruger du en Bosch pumpe spiser den uden vrøvl 2 x 5-600 meter, alt ingen flowmåler eller andet i brinekredsen. Det sørger du bare for at lave balanceret, så duer det perfekt.

Er det en fæl gammel Salamander eller en tvivlsom polak-kedel kan virkningsgraden være så ringe som 50-60% og så antyder forbruget en 11 kW'er og 600 meter slange i to løb (igen afhængig af jordforholdene og varmebærer kredsen). Igen balancerer man bare brinekredsen og udelade flowmålere. At montere en regulær vandmåler på brinekredsen giver overhovedet ingen mening.

Nej det giver ingen mening at veksle til radiatorvand. Bufferen er at betragte som en ren volumenforøgelse af radiator kredsen. En normal radiatorkreds indeholder oftest kun 100 - 150 liter vand, og det er ikke nok til at gøre varmepumpen glad. Derfor anvendes buffere.
 
tagestavsdal
Hej
Tak for svaret
Det er en baxi multiheat 15kW jeg har benyttet.
Har ikke lagt mig fast på nogen speciel varmepumpe, men har kig på en Vølund F1255,
Men kender ellers ikke så meget til markedet/mulighederne, Vil dog gerne have en varmepumpe, man kan tilgå via det lokale netværk, til aflæsning af status og indstilling.

Jeg er bosidende midt på Bornholm, med grundfjeldet omkring 1m nede.
Jorden er meget våd lerjord, om vinteren står vandet i målerbrønd til brugsvand, ca 10cm under jordoverfladen.

Jeg forventer at i vinterperioden så vil jorden være meget våd omkring den nedgravede jordslange.
Har set på nettet at varmeledningsevnen for granit er lidt bedre end gennemvåd sand (det bedste af jordarterne) Så hvis vi lægger slangen ned oven på klippen, så tror jag at det vil fungere.
Men måske skal jeg have lidt mere end 600m slange.

I den forbindelse følgende spørgsmål:
1. er der nogen problemer ved at have for lang en jordslange (udover det økonomiske)
2. Jeg har læst at du (hamselv) foretrækker et lige antal sløjfer til samlebrønden, hvorfor egentlig?

Med min måske ringe viden, så er der ikke/bør ikke være forskel på om du parallel kobler 3-4 eller 5 jordslanger i samlebrønden.
Men måske har det betydning at hovedslangen kommer ind midt i forgreningen og at der så er lige mange grene tilkoblet på hver side, er det derfor du helst vil have et lige antal jordslange sløjfer?

Hilsen Tage
 
hamselv
Nu er det sådan at vand (og luft for den sags skyld) er "dum og socialdemokratisk": Det vil helst rende lige ud. Laver du en tilgang i grenen på et TEE, bliver tryktabet på de to afgange nøjagtigt ens og tingene balancerer derfor sig selv. Om der så er et par meters forskel på de enkelte slanger betyder intet. Derdor er sand balancering en fordel, da du ikke skal drøvle noget. Det passer uden brug af drøvle organer. Laver du manifold og uens antal løb, er tryktabene slet ikke ens, og du bør/skal drøvle for at have ensartede flow, eller bruge en klejn slange sådan du får modstand i den. Altså, den dovne bygger symmetrisk og sparer brønd og drøvleorganer og får alligevel perfekt balancering.

Har rykket en baxi ned tidligere. Og den var faktisk ikke for god rent virkningsgradsmæssigt. Kunden mistænkte dog sig selv for ikke at være god til at justere den. Men kan være lidt bange for at 11 kW er lidt klejn til dig. Hvor meget varmer du op? Hvordan er dit hus' varmebærer opbygget? Hvor mange i husstanden? Kar eller bruser?

Et godt råd: Brug en ordentlig leverandør/rådgiver, sådan du styrer uden om de værste fejltagelser. Fik lige historien i dag, om ham der først gravede slange ned. Så gravede han mere slange ned. Så lagde han naturgas ind. Jeg kunne så fortælle om 5 i samme bydel der havde supergode, enormt gode og exceptionelt gode anlæg. Men havde hørt om ham før. En GDS'er der vidste alt bedre end alle andre.
 
hamselv
En jordslange kan ikke rigtig blive for lang. Du får bare bedre og bedre energioptag, Ulempen er kun anskaffelse, nedgravning og spritten. Derfor regner man på det. Vi forventede ren pulversand hos en gut i Gludsted (det sagde boreprøverne). Fakta var at der var lerbanker under, der skabte noget der lignede underjordiske søer. Det anlæg fik rigelig slange efter de forhold der faktuelt var. Anlægget reagerer bare ved enorm god årsvirkningsgrad og latterligt lav årsforbrug. Hellere gå med seler, livrem og hænderne i lommen, end at tabe bukserne.

600 meter er til den klejne side. Vælg en større vp og brug længere slange er mit gæt. Men få en duelig fagmand med et brilliant referenceblad til at rådgive dig.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,257,619 Unikke besøg
XHTML CSS