HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
Strengregulering
Rene Breinholdt
Hej...
Jeg har et eksisterende jordvarme system, med en 40mm frem og retur slange til manifolden hvor 10stk 25mm X 100m slange er tilsluttet.
Systemet er underdimensioneret og jeg har koblet via to tee stykker to ekstra 40mm frem og retur til en ekstra manifold, hvor fordelingen er 4stk 40mm X 250m slange.
Mit spørgsmål lyder:
Hvordan beregner, fordeler og bestemmer jeg flowet til de to kredse?



MVH. René
 
hamselv
Man sætter sig ned og laver en tryktabsberegning! Men det kræver du har tilstrækkelig pumpetryk, hvis du skal til at drøvle.

Ret besynderlig dimensionering i øvrigt!!! Hvad er det for en varmepumpe du har foran?
 
Rene Breinholdt
Varmepumperne er to Stiebel Eltron på 10kw hver.

OK til beregningen. Hvad med indreguleringen af strengregulerings ventilen. jeg gætter på at der er mindst modstand i 40mm x 250m slangerne. men skal jeg stadigt have en regulator på hver ?

Er der et godt sted at læse om det?
 
hamselv
Uden at have regnet, ville jeg være træt af en 40mm fødeledning til 2 x 10 kW varmepumpe. Ganske simpelt ville jeg lave en ny fødeledning fra den ene varmpumpe og give den et nyt sæt slanger. Det er billigere end at skifte fødeslange til noget større. Menæhhh en hel km mere??!?! Er det meget ringe jordsmonet?!?! Selv i ler og en moderne varmepumpe lyder en km ret rigeligt. I sand er det nok ikke så skævt. Dimensioneringen lyder ret bekendt fra en anden sag jeg kender.

Nu er jeg vant til nogenlunde trykstærke varmepumper, og i det regi havde jeg nok brugt 2 x 500 meter (hvis det er 1000 meter der skal til).
 
heine
du kunne jo prøve at køre en ene på 4x250 meter ø40mm og den anden på på de 10x100 meter ø25mm

ø40 (35,2mm) slange lysning 972,65mm2 x 4 =3890,6 mm2 lidt højere tryk fald pga 250 meter slange
ø25 (20,2mm) slange lysning 320.31mm2 x 10 =3203,1 mm2 lidt mindre tryk fald pga kun 100 meter

så tror de vil yde godt nok hvis du gør det
vaillant 101/3 10 kw med 300 liter vv med spiral (2.9 m2) og 300 liter buffer 4*200 meter nedlagt 90 cm i fugtig ler 1 meter mellem slangerne.
15,6 kw solceller anlæg øst/vest vendt med 2*3kw SMA 3000tl21

http://s1301.beta.photobucket.com/user/heine-olesen/library/Jordvarme?evt=email_share

huset er fra 1940 (muremester) 60 m2 1. sal 103 m2 stue 103 m2 kælder
helt nye vinduer,80 mm iso i mure, 200 mm iso kip tag og 400 mm iso i toppen af taget.
genvex energi 2 ikke helt færdig endnu.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 4

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,207,063 Unikke besøg
XHTML CSS