HeatPump.dk
  Glemt kodeord ?  Opret en bruger  
Navigation
Klimadan
Klimadan
Klik På Billede
JS
JS Reservedele
Klik På Billede
Jordvarme og varmepumpe

UDLÆGNING JORDSLANGER
Se indlæg
 Udskriv debat
COP ved varmt vand
allankj1
Varmede lige 725 liter varmt vand til datterens badebassin i dag.

Konstant drift i 2 timer og med en COP på 5,05. Det er vel meget godt. Strømmen blev lavet af solens stråler og solcellerne på taget.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
Chr
Hvad var temperaturen på det vand du tappede?
Hvad var brinen ved start og slut?

Pt er min brine ca 19º, så jeg gætter på, at det er en meget god COP på VV-produktionen.

Chr.
197 kvm hus, energiklasse 2015. Blowerdoor testet til 0,28.
IVT PremiumLine EQ C8 varmepumpe med 463 meter turbocollector og 300 l buffer.
Specialdesignet ventilation med varmegenindvinding, Genvex Energy II med emhætte tilsluttet.
 
hamselv
Nu har Allans nok fået lov til at køre relativ kold på VV (andet havde været dumt), da han jo ikke skal bruge 50° i bassinet. Bedste er bare at styrt-tappe, tage det varme i starten og så lade den grovkøre på¨lunken vand til sidst. Så fåer du slutteligt en ret god COP. Allan har så også en fordel nu her med ventilationsmodulet. Den skal alt andet lige hjælpe ret voldsomt til, når det er hedebølge.

Vi må se at få fundet en elmåler til dig chr....
 
allankj1
Ja hamselv nu skulle man tro at jeg havde kørt relativt koldt men dummede mig faktisk idet jeg inden tapning skruede temperaturen op til 54 grader og med en koblingsdifference på 9 grader burde den køre op til 58,50 grader. Men den nåede op på 59 grader og kom med fejl om for høj returtemperatur. Kvitterede alarmen og gik ind i installatør menuen og valgte hurtigopstart af pumpen. Samtidig begyndte jeg at tappe vandet. Mit varme vand faldt så fra 59 grader og ned til 48 grader under tapning. Kan godt se at en temperatur på 37 grader havde været bedre i stedet for så varmt vand som der bagefter skulle koldt vand i.

Brinen var 16 grader ind og 11,5 grader ud. Brinen faldt ikke under de 2 timers drift. Havde i øvrigt VBX'en tændt under hele varmt vandsproduktionen. Jeg skal helt over i august før min brin er 19 grader.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
lars-jacobsen
@allan:
Det lyder usandsynlig med så høj en cop. Men selvfølgelig hvis du også får tilskud fra din ventilation er det vil muligt.
Hvad siger din SDV måling på uge/månedsbasis ?
Feks sidste uge eller hele juni ? Varmt vand produceret/el varmepumpe.


@chr:
Send en pm hvis du er interesseret i elmåler.
Bor på Tåsinge og har en SEF måler.
Bosch EHP7 LW/M, 110L buffer, 2*300m slange. Nilan Comfort 450 Ventilation
Energiklasse 2 hus fra 2010 på 213 m2 + 22 m2 1.sal. Åbent til kip overalt (5,6 m) => 717m3 opvarmet/ventileret volume. Gulvvarme overalt, rum temperatur ca. 22-24 grader.
2010-2020: Graddagekorigeret normforbrug i perioden: 5.494kwh, ved fordeling af Varme/Vand: 87/13 %
Op til 5 personer i husstanden, hvoraf 3 er teenagere.
Deltager i "Styr din varmepumpe", (nr.99) samt egne data på:
Strammelse.stokerlog.dk
 
allankj1
Du havde ret. Tjekkede lige igen. COP på 4,60. Havde lavet en fejl i aflæsningen. Men nu er det lidt svært med COP på varmt vand. For hvor meget stod der i tanken inden jeg tappede og hvor varmt var det vand. Ligeledes varmede den jo de sidste høj op inden den stoppede og det vand tappede jeg ikke fra tanken i løbet af aftenen.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
allankj1
Hvis jeg tjekkede midt i tiden på de 2 timers drift bruger jeg 2 kwh el mens jeg tapper 11,1 kw varmt vand af. Det giver en COP på 5,55 men igen hvor meget falder vandet i tanken over denne periode.
IVT HT 6+ + VBX-modul. 167 m2 hus med gulvvarme. Ibrugtaget i april 2008. Temperatur i huset cirka 23,5 - 24 grader. Årsforbrug cirka 4.200 kwh. Er superglad for min IVT. Nu med et 8,55 kw solcelleanlæg på taget leveret af Scandinavian Solar Systems ApS.
 
hamselv
Tjaaaa den er ikke rigtig gangbar - at måle sådan. Du har mange variabler og løse ender rodet ind i det. Menæh den har gjort det fint den bette 6ér du har. Hvis du vil have noget mere valid, skal du planlægge en tappe-metodik, og lade den være i balance. så tappe, så vente til den igen er i ro. Aflæse. Så får du noget der er brugbart godt. Men har testet ikke så få HT+'ere. Og det ydelsesskema jeg i sin tid sendte dig (og desværre ikke har længere) plejer at passe, men en smule plustolerance endda - altså den er en smule bedre end man lover. Skemaet rækker så kun til brine +10, men den plejer at holder op til + ca 18 - 19 stykker. Så indhenter fysikken os. Men det er nogle rasende høje COP der kan mases ud af sådan en fætter, når den altså har helt optimale driftdata.

GEEE bare jeg havde så varmt brine, men det har vi altså ikke her på den lerede bakketop jeg bor på.
 
Spring til debat:
Log ind
Indtast brugernavn

Kodeord



Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Besøgende
Gæster online: 2

Brugere online: 0

Antal brugere: 3,295
Nyeste bruger: JonasL
VVS Eksperten
HS Tarm

Klik På Billede
KMO Jordvarme

HEATPUMP.DK ER KMO MEDLEM
Copyright © 2006-2022 Heatpump.dk Læs Legal Disclaimer i Navigation Felt Alle varemærker er respectives ejendom.
Powered by PHP-Fusion Copyright © 2024 PHP-Fusion Inc
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.

22,334,021 Unikke besøg
XHTML CSS